Ministerie van Verkeer en Waterstaat

Datum 18 maart 2010 2010Z03519

Onderwerp Kamervragen.

-

Geachte voorzitter,

Hiermee beantwoord ik de vragen van het lid De Mos over het bericht dat ook in de regio Haaglanden de prijzen voor reizen met het openbaar vervoer (OV) fors stijgen.


1
Bent u bekend met de berichten "Forse stijging buskaartje" 1 en "Dure OV- chipkaart vooral veroorzaakt door starttarief"2


1
Ja.


2
Deelt u de mening dat een gemiddelde tariefsverhoging van 13% in de regio Haaglanden als gevolg van de invoering van de OV-chipkaart volstrekt onacceptabel is? Zo ja, wat gaat u doen om deze prijsstijgingen tegen te gaan?


2
De regio Haaglanden heeft mij het volgende laten weten over de tarieven van de OV-chipkaart:

"Het kilometertarief is destijds in overleg met de vervoerders modelmatig berekend met het uitgangspunt van kostenneutraliteit voor de reizigers in zijn totaliteit. Dit uitgangspunt houdt in dat bij de overgang naar de OV-chipkaart de reizigersopbrengsten op basis van vastgestelde km-tarieven bij gelijkblijvende reizigersvolumes gelijk blijven. Anders gezegd: reizigers gaan over het geheel genomen in Haaglanden niet meer betalen dan bij toepassing van de strippenkaart. Individuele reizigers kunnen wél duurder of goedkoper uit zijn. De verschillen worden verklaard door de overgang van een tariefsysteem gebaseerd op zones naar een tariefsysteem gebaseerd op afgelegde kilometers".


1AD Den Haag, 15 februari 2010: "Forse stijging buskaartje"
2AD Den Haag, 15 februari 2010: "Dure OV-chipkaart vooral veroorzaakt door starttarief" a
agina 1 van 3 P





Uit het bovenstaande blijkt dat de regio Haaglanden er naar streeft dat de Datum tarieven van de OV-chipkaart in zijn totaliteit kostenneutraal zijn voor de

reizigers. De commissie Kist gaat, conform de aankondiging in de brief van Ons kenmerk 18 januari 2010 (Kamerstukken II, 2009/10, 23 645 nr. 332) en de brief van VENW/DGMo-2010/2629 17 maart 2010 (kenmerk DGMo 2010/2657), een onafhankelijk onderzoek uitvoeren onder meer naar de tarieven van het Stadsgewest Haaglanden. Dit onderzoek geeft een oordeel over de opbrengstneutraliteit in een regio. Zodra het Stadsgewest Haaglanden een verzoek tot uitzetten van het NVB indient, zal ik vervolgens formeel toetsen of aan de voorwaarde van opbrengstneutraliteit wordt voldaan. Indien dat niet het geval is, zet ik de strippenkaart niet uit. Het oordeel van de heer Kist zal bij die toets een belangrijke rol spelen.


3
Deelt u de mening dat een prijsstijging van 33% voor een busritje Den Haag ­ Naaldwijk gelijk staat aan diefstal? Zo nee, hoe zou u deze prijsstijging dan typeren?


3
Zie het antwoord op vraag 2.


4
Deelt u de mening dat de schandalige prijsstijgingen die gepaard gaan met de invoering van de OV-chipkaart, niets te maken hebben met de eigenlijke redenen voor het invoeren van deze kaart, namelijk het reizen veiliger en eenvoudiger te maken? Zo ja, kunt u garanderen dat er geen prijsstijgingen komen en wilt u nog eens uitleggen hoe door de invoering van de OV-chipkaart het reizen veiliger en eenvoudiger wordt, want van die beginselen ziet de PVV niets terug?

4
Met de decentrale overheden is afgesproken dat de overgang naar de OV- chipkaart opbrengstneutraal zal plaatsvinden (Kamerstukken II, 2007/08, 23 645 nr. 188). In het Aanvalsplan is vastgelegd dat de totale opbrengsten, bij gelijkblijvende reizigersvolumes, met de strippenkaart en de OV-chipkaart hetzelfde moeten blijven.

Zoals aangegeven in het antwoord op vraag 2 zal de Commissie Kist onderzoeken op welke wijze de tarieven van de OV-chipkaart door de decentrale overheden worden berekend. Op basis van dit onderzoek geeft de Commissie per decentrale overheid een oordeel of de door de decentrale overheden vastgestelde tarieven opbrengstneutraal zijn. De toets door de Commissie Kist is een additionele toets die plaatsvindt voorafgaand aan de formele toets. Zoals gezegd zal het oordeel van de heer Kist een belangrijke rol spelen bij mijn eindoordeel. U bent op 17 maart jl. geïnformeerd over de onderzoeksopdracht aan de Commissie Kist. De OV-chipkaart maakt het reizen veiliger. Zowel in Amsterdam als in Rotterdam is het zwartrijden in de metro gedaald van meer dan 10% naar 3 à 4%. Daarnaast blijkt uit verschillende onderzoeken dat gebruikers van de OV- chipkaart het reizen met deze kaart makkelijker vinden. Men hoeft niet na te denken over hoeveel zones men gaat reizen. Door in- en uit te checken betaalt de reiziger de juiste prijs. Wanneer de reiziger in het bezit is van een persoonlijke OV-chipkaart kan die automatisch worden opgeladen. De reiziger hoeft dan niet naar een verkooppunt of automaat om dat te regelen. Bovendien kunnen houders van een NS-jaarabonnement zowel in de trein als in het regionale OV met één OV-chipkaart reizen.

agina 2 van 3 P





Datum De invoering van de OV-chipkaart vindt stapsgewijs plaats. Reizigers kunnen

daarom op dit moment nog niet in het hele land alle voordelen van de OV- Ons kenmerk chipkaart ervaren. Volgens de planning zal aan het einde van dit jaar in het hele VENW/DGMo-2010/2629 land met de OV-chipkaart kunnen worden gereisd.

Hoogachtend,

DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,

ir. Camiel Eurlings

agina 3 van 3 P