Datum 18 maart 2010 2010Z03519
Onderwerp Kamervragen.
-
Geachte voorzitter,
Hiermee beantwoord ik de vragen van het lid De Mos over het bericht dat ook in
de regio Haaglanden de prijzen voor reizen met het openbaar vervoer (OV) fors
stijgen.
1
Bent u bekend met de berichten "Forse stijging buskaartje" 1 en "Dure OV-
chipkaart vooral veroorzaakt door starttarief"2
1
Ja.
2
Deelt u de mening dat een gemiddelde tariefsverhoging van 13% in de regio
Haaglanden als gevolg van de invoering van de OV-chipkaart volstrekt
onacceptabel is? Zo ja, wat gaat u doen om deze prijsstijgingen tegen te gaan?
2
De regio Haaglanden heeft mij het volgende laten weten over de tarieven van de
OV-chipkaart:
"Het kilometertarief is destijds in overleg met de vervoerders modelmatig
berekend met het uitgangspunt van kostenneutraliteit voor de reizigers in zijn
totaliteit. Dit uitgangspunt houdt in dat bij de overgang naar de OV-chipkaart de
reizigersopbrengsten op basis van vastgestelde km-tarieven bij gelijkblijvende
reizigersvolumes gelijk blijven. Anders gezegd: reizigers gaan over het geheel
genomen in Haaglanden niet meer betalen dan bij toepassing van de
strippenkaart. Individuele reizigers kunnen wél duurder of goedkoper uit zijn. De
verschillen worden verklaard door de overgang van een tariefsysteem gebaseerd
op zones naar een tariefsysteem gebaseerd op afgelegde kilometers".
1AD Den Haag, 15 februari 2010: "Forse stijging buskaartje"
2AD Den Haag, 15 februari 2010: "Dure OV-chipkaart vooral veroorzaakt door starttarief"
a
agina 1 van 3
P
Uit het bovenstaande blijkt dat de regio Haaglanden er naar streeft dat de
Datum
tarieven van de OV-chipkaart in zijn totaliteit kostenneutraal zijn voor de
reizigers. De commissie Kist gaat, conform de aankondiging in de brief van Ons kenmerk
18 januari 2010 (Kamerstukken II, 2009/10, 23 645 nr. 332) en de brief van VENW/DGMo-2010/2629
17 maart 2010 (kenmerk DGMo 2010/2657), een onafhankelijk onderzoek
uitvoeren onder meer naar de tarieven van het Stadsgewest Haaglanden. Dit
onderzoek geeft een oordeel over de opbrengstneutraliteit in een regio. Zodra het
Stadsgewest Haaglanden een verzoek tot uitzetten van het NVB indient, zal ik
vervolgens formeel toetsen of aan de voorwaarde van opbrengstneutraliteit wordt
voldaan. Indien dat niet het geval is, zet ik de strippenkaart niet uit. Het oordeel
van de heer Kist zal bij die toets een belangrijke rol spelen.
3
Deelt u de mening dat een prijsstijging van 33% voor een busritje Den Haag
Naaldwijk gelijk staat aan diefstal? Zo nee, hoe zou u deze prijsstijging dan
typeren?
3
Zie het antwoord op vraag 2.
4
Deelt u de mening dat de schandalige prijsstijgingen die gepaard gaan met de
invoering van de OV-chipkaart, niets te maken hebben met de eigenlijke redenen
voor het invoeren van deze kaart, namelijk het reizen veiliger en eenvoudiger te
maken? Zo ja, kunt u garanderen dat er geen prijsstijgingen komen en wilt u nog
eens uitleggen hoe door de invoering van de OV-chipkaart het reizen veiliger en
eenvoudiger wordt, want van die beginselen ziet de PVV niets terug?
4
Met de decentrale overheden is afgesproken dat de overgang naar de OV-
chipkaart opbrengstneutraal zal plaatsvinden (Kamerstukken II, 2007/08, 23 645
nr. 188). In het Aanvalsplan is vastgelegd dat de totale opbrengsten, bij
gelijkblijvende reizigersvolumes, met de strippenkaart en de OV-chipkaart
hetzelfde moeten blijven.
Zoals aangegeven in het antwoord op vraag 2 zal de Commissie Kist onderzoeken
op welke wijze de tarieven van de OV-chipkaart door de decentrale overheden
worden berekend. Op basis van dit onderzoek geeft de Commissie per decentrale
overheid een oordeel of de door de decentrale overheden vastgestelde tarieven
opbrengstneutraal zijn. De toets door de Commissie Kist is een additionele toets
die plaatsvindt voorafgaand aan de formele toets. Zoals gezegd zal het oordeel
van de heer Kist een belangrijke rol spelen bij mijn eindoordeel. U bent op
17 maart jl. geïnformeerd over de onderzoeksopdracht aan de Commissie Kist.
De OV-chipkaart maakt het reizen veiliger. Zowel in Amsterdam als in Rotterdam
is het zwartrijden in de metro gedaald van meer dan 10% naar 3 à 4%.
Daarnaast blijkt uit verschillende onderzoeken dat gebruikers van de OV-
chipkaart het reizen met deze kaart makkelijker vinden. Men hoeft niet na te
denken over hoeveel zones men gaat reizen. Door in- en uit te checken betaalt de
reiziger de juiste prijs. Wanneer de reiziger in het bezit is van een persoonlijke
OV-chipkaart kan die automatisch worden opgeladen. De reiziger hoeft dan niet
naar een verkooppunt of automaat om dat te regelen. Bovendien kunnen houders
van een NS-jaarabonnement zowel in de trein als in het regionale OV met één
OV-chipkaart reizen.
agina 2 van 3
P
Datum
De invoering van de OV-chipkaart vindt stapsgewijs plaats. Reizigers kunnen
daarom op dit moment nog niet in het hele land alle voordelen van de OV- Ons kenmerk
chipkaart ervaren. Volgens de planning zal aan het einde van dit jaar in het hele VENW/DGMo-2010/2629
land met de OV-chipkaart kunnen worden gereisd.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
ir. Camiel Eurlings
agina 3 van 3
P
Ministerie van Verkeer en Waterstaat