Rijksvoorlichtingsdienst

Meer bescherming voor consument bij geldleningen

Consumenten die geld willen lenen, worden straks beter beschermd. Er komen aanvullende regels voor reclame over geldleningen en klanten ontvangen vóór het sluiten van de kredietovereenkomst de nodige informatie over de kredietvoorwaarden en de kosten. Ook wordt de beoordeling van de kredietwaardigheid aangescherpt. Daarnaast komt precies in de wet te staan wat een kredietovereenkomst inhoudt en welke rechten en plichten consumenten hebben.

Dit blijkt uit een wetsvoorstel van minister Hirsch Ballin van Justitie en minister De Jager van Financiën dat voortvloeit uit een Europese richtlijn over consumentenkrediet en vandaag bij de Tweede Kamer is ingediend.

Het gevolg van deze richtlijn is dat in de hele Europese Unie dezelfde regels zullen gelden voor kredietverstrekkers en consumenten. Dit betekent dat kredietverstrekkers makkelijker in andere landen een lening kunnen aanbieden en voor consumenten overal dezelfde rechten en plichten gelden. Bovendien leveren de nieuwe regels meer transparantie op waardoor de positie van de consument zal verbeteren. Ze schrijven onder meer voor dat de consument geruime tijd voordat hij de overeenkomst aangaat, informatie moet ontvangen over de kosten. Deze kosten moeten worden vermeld in de vorm van een jaarlijks kostenpercentage. Nederlandse consumenten hebben in 2008 volgens cijfers van het CBS voor 10,8 miljard euro aan nieuwe consumptieve kredieten afgesloten.

Verder kunnen consumenten eenvoudiger aanbiedingen van verschillende kredietverstrekkers uit eigen land of uit andere Europese lidstaten met elkaar vergelijken en de meest gunstige aanbieding kiezen. Ook krijgt de consument meer mogelijkheden om de kredietovereenkomst te beëindigen. Dit kan binnen 14 dagen nadat deze is afgesloten, zonder opgave van redenen. Daarnaast kunnen zij een kredietovereenkomst voor bepaalde tijd makkelijker aflossen. In die gevallen mogen kredietverstrekkers maar beperkt kosten in rekening brengen.

Kredietverleners moeten in reclame-uitingen meer duidelijkheid geven over de kosten van de lening en mogen niet meer adverteren met actie-tarieven, zij moeten altijd de hoogste rente noemen. Kredietverleners die zich niet houden aan de voorgeschreven standaardinformatie in reclame-uitingen of te laat zijn met de verstrekking van informatie aan de klant voordat de lening wordt gesloten, maken zich schuldig aan oneerlijke handelspraktijken. De eventuele schade die de consument hierdoor lijdt, kan hij op de handelaar of kredietverlener verhalen.

Een consument kan een contractsvoorwaarde afwijzen als die ten onrechte niet in de precontractuele informatie was opgenomen, maar wel in de schriftelijke overeenkomst staat zonder dat de kredietgever hier expliciet op gewezen heeft. Ongeacht hun looptijd vallen alle consumentenkredieten vanaf volgend jaar onder financieel toezicht. De nieuwe regels zijn toepasbaar op alle leningen korter dan drie maanden. Dus ook de zogeheten flitskredieten, kortlopende kredieten die vaak via internet of sms worden afgesloten en straks onder financieel toezicht vallen. De bewindslieden streven ernaar de wet op 11 juni 2010 in werking te laten treden.

Noot voor redacties (