Ingezonden persbericht


Persbericht
Zoetermeer 18 maart 2010

TLN, TAPA en EVO: Vulnerable Load Card dé oplossing tegen overvallen door nepagenten

Op 12 maart jl. is op de A27 een vrachtwagenchauffeur korte tijd gegijzeld door overvallers die zich voordeden als politieagenten. In december heeft op de A28 een soortgelijk incident plaatsgevonden. Afgelopen week dwongen 'nepagenten' een chauffeur te stoppen. Toen de chauffeur de aanwijzingen opvolgde, werd hij op een zeer gewelddadige manier overvallen. Transport en Logistiek Nederland (TLN), TAPA (Transported Asset Protection Association, Nederland) en EVO hopen dat de Raad van Hoofdcommissarissen nu eindelijk overtuigd is van het nut van een zogenaamde Vulnerable Load Card (VLC).

Overvallen op chauffeurs door overvallers die zich voordeden als politieagenten vonden tot vorig jaar met name plaats in landen als Italië en Frankrijk. De afgelopen maanden hebben dergelijke brute overvallen echter ook plaatsgevonden in Nederland. TLN, EVO en TAPA vrezen dat deze nieuwe vorm van ladingdiefstal door georganiseerde bendes alleen maar zal toenemen. De transport- en logistieke sector benadrukt daarom het belang van de Vulnerable Load Card (VLC). Een VLC wordt gebruikt door chauffeurs met kwetsbare en hoogwaardige lading. Indien de chauffeur onderweg wordt aangehouden en hij vermoedt dat hij te maken heeft met "nepagenten" dan kan hij door middel van de VLC aangeven dat hij pas stopt bij een politiebureau en dan ook pas nadat de handhaver zijn handhaversstatus heeft bewezen.

In Engeland wordt de VLC al sinds begin jaren negentig geaccepteerd door handhavers. Dit heeft geleid tot een afname van overvallen door nepagenten. In Nederland wordt de VLC vreemd genoeg niet geaccepteerd. In 2006 bracht het vervoerend bedrijfsleven de noodzaak voor acceptatie van de VLC onder de aandacht van de Raad van Hoofdcommissarissen. Dat was niet de eerste keer. De Raad wees erkenning opnieuw af, omdat men vreesde dat de chauffeurs zouden doorrijden en men zich zo zou kunnen onttrekken aan handhaving. In 2008 hebben TLN, EVO en TAPA wederom aandacht gevraagd voor de VLC. Wederom zonder erkenning.

De kaart wordt inmiddels zonder officiële status op kleine schaal door een aantal transporteurs ingezet. Officiële acceptatie is volgens TLN, EVO en TAPA echter de enige oplossing om deze voor Nederland nieuwe vorm van ladingdiefstal te kunnen voorkomen. Transportcriminaliteit, en met name ladingdiefstal, veroorzaakt jaarlijks ruim 350 miljoen euro aan schade voor het vervoerend bedrijfsleven. Geweld tegen chauffeurs zorgt voor zeer ernstige gevolgen zoals ziekenhuisopname, psychische schade en verzuim van het werk.



Ingezonden persbericht