Ingezonden persbericht


Tunnelboormachine Noord/Zuidlijn staat aan

Gravin, de eerste tunnelboormachine die onder Amsterdam zal graven, staat aan. Haar graafwiel maakt de eerste krassen op de betonnen wand van de startschacht. Het boren begint pas echt als de Amsterdamse grond wordt geraakt. Dat kan naar verwachting nog enkele dagen duren.

Op dit moment zijn de boorteams van aannemer Saturn bezig de machine op te starten en de laatste checks uit te voeren. Daarnaast moet de machine een aantal loze tunnelringen bouwen, zogeheten 'blindringen', waartegen de machine zich straks zal afzetten. De 'tanden' van de boor, de vijftien rol- en dertig snijbeitels, worden ook nog eens geïnspecteerd.

Start boren

Het starten zelf zal bestaan uit het maken van de eerste krassen op het beton. Op basis van die ervaring wordt de machine verder ingesteld. Omdat het hierbij om een zeer nauwkeurig proces gaat wordt er uiterst zorgvuldig te werk gegaan. Daardoor kan dit werk meer dan een halve dag duren. Vervolgens wordt er weer een stukje van de wand afgeschraapt en wordt de machine weer verder ingeregeld. Dit proces herhaalt zich gedurende enige - niet van te voren te bepalen - tijd.

Voordat de betonnen schachtwand volledig is doorboord kan er zomaar een aantal dagen verstreken zijn. Het echte boren is gestart op het moment dat de Amsterdamse grond 'geraakt' wordt, dus wanneer de betonnen wand van de startschacht in het Damrak gepasseerd is. Dit kan een aantal dagen duren. In deze opstartfase is het exacte tijdstip niet met zekerheid te voorspellen.

Omwonenden

De Dienst Noord/Zuidlijn heeft regelmatig contact met de omwonenden van de stations en langs het boortracé. Omwonenden die aangegeven hebben zich zorgen te maken over het boren worden vandaag ook op de hoogte gesteld van de start van het boren. Vanaf begin april kan via de website van de Noord/Zuidlijn gevolgd worden waar de boormachine zich bevindt.