Rechtbanken uniformeren aanpak onredelijke (boete)bedingen
Den Haag 19 maart 2010 - Vanaf 1 juli 2010 hanteren alle rechtbanken
een uniforme aanpak voor branches waarvan bekend is dat daar veel
oneerlijke boetebedingen voorkomen. Het gaat vooral om twee soorten
boetebedingen: de boete bij het niet tijdig inleveren van een
creditcard aan het einde van het contract en de boete op het niet op
tijd betalen van een abonnement voor een mobiele telefoon.
Op grond van Europese rechtspraak is de rechter verplicht oneerlijke
bedingen buiten toepassing te laten, ook als de consument er geen
bezwaar tegen maakt. Dat gebeurt bijvoorbeeld als de consument in de
procedure verstek laat gaan, of als hij zijn rechten niet kent. Een
werkgroep van de landelijke vergadering van sectorvoorzitters van
civiele en kantonsectoren (LOVCK) heeft de gevolgen van deze Europese
rechtspraak voor ons land beschreven en aanbevelingen opgesteld.
Kijk hier voor het rapport Ambtshalve toetsing van Europees
Consumentenrecht.
Zie het origineel
Bron: Raad voor de rechtspraak
Datum actualiteit: 19 maart 2010 Naar boven
Gerechtelijke organisatie