datum: 19 maart 2010
De Algemene Onderwijsbond (AOb) is blij dat de Sociaal
Economische Raad (SER) vandaag het advies âOverheid en markt: het
resultaat teltâ ondertekent. In het advies stelt de SER voor bij elke
publieke dienst eerst grondig te toetsen wat het effect en de
toegevoegde waarde van marktwerking is. De publieke belangen staan
voorop. AOb-bestuurder Gerrit Stemerding: âDit ondersteunt onze inzet
voor goed publiek onderwijs van kleuterschool tot en met universitaire
master.â
De AOb verwacht dat door de toets onbezonnen marktwerking, zoals in de
inburgering, het onderwijs voortaan bespaard blijft. Het advies
schrijft dat âmeer marktâ geen doel op zich is. De SER adviseert
besluiten over meer óf minder markt te baseren op een grondige toets.
Deze toets is een analyse van de publieke belangen en meer besteedt
veel aandacht aan onder andere kwaliteit en toegankelijkheid. Dit kan
dus ook betekenen dat de overheid juist weer meer de regie neemt.
Toezicht
In het onderwijs zijn volgens de AOb met het Convenant LeerKracht, de
fusietoets en de toezichts- en governancekaders al goede voorbeelden
te vinden van zulke succesvolle ingrepen. Stemerding: âDe tijd van
blind vertrouwen in de markt is duidelijk voorbij. Eerdere
experimenten met leerrechten en een open bestel zijn op niets
uitgelopen, die zullen zoân toets nooit doorstaan.â
Sterk publiek onderwijs
De AOb pleit voor gericht investeren in de klas. Schoolbesturen
verspillen nu teveel geld aan onnodige reserves en teveel overhead. De
AOb pleit voor onderwijs op de juiste schaal: Een klas van 24
leerlingen, met één bevoegde leraar moet het uitgangspunt worden van
de bekostiging. De overheid heeft de verantwoordelijkheid erop toe te
zien dat scholen het geld ook daadwerkelijk besteden aan het primair
proces, lesgeven.
Algemene Onderwijsbond