Algemene Onderwijsbond

datum: 19 maart 2010
De Algemene Onderwijsbond (AOb) is blij dat de Sociaal Economische Raad (SER) vandaag het advies âOverheid en markt: het resultaat teltâ ondertekent. In het advies stelt de SER voor bij elke publieke dienst eerst grondig te toetsen wat het effect en de toegevoegde waarde van marktwerking is. De publieke belangen staan voorop. AOb-bestuurder Gerrit Stemerding: âDit ondersteunt onze inzet voor goed publiek onderwijs van kleuterschool tot en met universitaire master.â

De AOb verwacht dat door de toets onbezonnen marktwerking, zoals in de inburgering, het onderwijs voortaan bespaard blijft. Het advies schrijft dat âmeer marktâ geen doel op zich is. De SER adviseert besluiten over meer óf minder markt te baseren op een grondige toets. Deze toets is een analyse van de publieke belangen en meer besteedt veel aandacht aan onder andere kwaliteit en toegankelijkheid. Dit kan dus ook betekenen dat de overheid juist weer meer de regie neemt.

Toezicht
In het onderwijs zijn volgens de AOb met het Convenant LeerKracht, de fusietoets en de toezichts- en governancekaders al goede voorbeelden te vinden van zulke succesvolle ingrepen. Stemerding: âDe tijd van blind vertrouwen in de markt is duidelijk voorbij. Eerdere experimenten met leerrechten en een open bestel zijn op niets uitgelopen, die zullen zoân toets nooit doorstaan.â

Sterk publiek onderwijs
De AOb pleit voor gericht investeren in de klas. Schoolbesturen verspillen nu teveel geld aan onnodige reserves en teveel overhead. De AOb pleit voor onderwijs op de juiste schaal: Een klas van 24 leerlingen, met één bevoegde leraar moet het uitgangspunt worden van de bekostiging. De overheid heeft de verantwoordelijkheid erop toe te zien dat scholen het geld ook daadwerkelijk besteden aan het primair proces, lesgeven.