Dienstenbond CNV

Nieuws

19 maart 2010

CAO akkoord Boeken en Tijdschriften Uitgeverijbedrijf (BTU)!

Bijgaand ontvangt u de tekst inzake het onderhandelingsresultaat voor een cao BTU. Dit akkoord is tot stand gekomen vanuit een crisissfeer en ademt dat ook uit.

Er is veel aan de hand binnen de uitgeverij en partijen hebben nu gekozen voor een doorlopende cao van 21 maanden, waarin een kleine compensatie van stijgende kosten is meegenomen, maar waarin wel ruimte ontstaat om te investeren in opleiding.

De onderhandelingen hebben erg lang geduurd, CNV Media heeft u tussentijds wel geïnformeerd, maar de omstandigheden zaten en zitten niet mee.
Om die reden is nu gekozen voor een pragmatische oplossing. Dit om te voorkomen dat we in een cao-loze periode terechtkomen. Daarmee zou uw belang en dat van eventuele nieuwe collega's ook niet gediend zijn.

Loon.
De onderhandelaars van werkgeverszijde hadden geen echte ruimte en bleven ook volharden in de nullijn. Na heel veel duw en trekwerk is daar toch wat ruimte in ontstaan. Niet veel, maar per 1 april a.s. is een éénmalige uitkering van 1% afgesproken.

Opleiding.
Daarnaast moeten we constateren dat veel werknemers hun baan hebben verloren in 2009 en dat 2010 eveneens zorgelijk is. CNV Media heeft om die reden gepleit voor een investering in werknemers via het vrijmaken van een budget ten behoeve van opleiding voor elke werknemer.

Persoonlijk Opleidings Plan (POP).
Een ieder krijgt derhalve de beschikking over een persoonlijk opleidingsbudget van 1% van het jaarsalaris, te besteden aan opleiding in brede zin. Dat hoeft dus niet gericht te zijn op uw eigen functie. Wij hebben de overtuiging dat ook werknemers de noodzaak zien om bij te blijven op de arbeidsmarkt. Hiervoor is dit budget bedoeld. Natuurlijk staat het bedrijven vrij om meer te doen.

Goedkeuring?
De leden van CNV Media hebben vanzelfsprekend het laatste woord. Wij leggen dit resultaat met een positief advies aan u voor en vragen bij deze om uw reactie.

Nog geen lid? Uw collega is van harte uitgenodigd om ook lid te worden van CNV Media. De eerste drie maanden zijn gratis, daarna betaald een fulltime werknemer nog geen EUR 15,- per maand, inclusief een rechtsbijstandverzekering ten behoeve van het gehele gezin.

Lid-werft-lidactie: Altijd Prijs!

CNV Dienstenbond voert een speciale lid-werft-lid actie met mooie prijzen! De opzet is eenvoudig. Naast de gebruikelijke waardebon van EUR 10.00 ontvangt u bij het aanbrengen van elk nieuw lid een waardepunt. Met 3 waardepunten kunt u al een fraai cadeau winnen. Maar voor het werven van 5 of 10 leden kunt u kiezen uit nog mooiere cadeaus. Ga voor de actie naar onze website: www.cnvdienstenbond.nl. Let op: het nieuwe lid moet wel werkzaam zijn in onze sectoren en vallen onder CNV Dienstenbond. Doe mee voor een sterkere bond en een mooie prijs!