FloraHolland


Onderzoek laat zien: Bleiswijk geschikt voor GreenRail Terminal

Bleiswijk, 19 maart 2010 (persbericht) - Bleiswijk lijkt een geschikte locatie voor een GreenRail Terminal. Dat is de conclusie van een onderzoek naar de haalbaarheid van een spoorterminal in het westen van Nederland. Vervolgstap is de verdere uitwerking van een businesscase railterminal Bleiswijk. Daarin moet worden gekeken naar de mogelijkheden van bijvoorbeeld consortiumvorming, ruimtelijke aspecten en financiering.
De onderzoeksresultaten zijn gepresenteerd tijdens een bijeenkomst onder de titel `GreenRail Terminal, een wenselijke ontwikkeling op Greenparc Bleiswijk?'. Deze bijeenkomst werd gehouden op donderdag 18 maart bij FloraHolland Bleiswijk. Het onderzoek is uitgevoerd in opdracht van de stuurgroep Duurzame Logistiek van Greenport(s) Nederland.
Circa zestig procent van alle Nederlandse tuinbouwproducten, met een totale productiewaarde van zeven miljard euro, wordt geproduceerd in het westen van het land. Een goede bereikbaarheid van dit gebied is dus essentieel. Eén van de grote uitdagingen van de Greenport(s) is dan ook om de bereikbaarheid nationaal en internationaal te verbeteren. Daarom worden er verschillende initiatieven ontplooid, waaronder de projecten GreenRail en GreenRail Terminal.

GreenRail Terminal centraal in productiegebied
In het GreenRail Terminal-project zijn diverse locaties in het westen van Nederland op de haalbaarheid van een terminal onderzocht. Daarbij is gekeken naar de mogelijkheden in onder meer Hoofddorp, Rotterdam, Barendrecht en Bleiswijk. Voor de ontwikkeling van een terminal zijn verschillende factoren van belang, zoals het productiegebied dat de locatie omringt, de ligging en de spoorverbindingen. Uit het onderzoek blijkt dat Bleiswijk een geschikte locatie is, dankzij onder meer alle bedrijven - handel in bloemen en planten én groenten en fruit - die zijn gevestigd op Greenparc Bleiswijk. Bovendien ligt Bleiswijk centraal in één van de belangrijkste productiegebieden van versproducten, gunstig ten opzichte van de greenports Boskoop, Westland/Oostland, Aalsmeer en Duin- en Bollenstreek en is er een spoorverbinding. Een GreenRail Terminal is niet alleen geschikt voor bedrijven uit de agribusiness. Ook bedrijven uit andere sectoren in de omgeving kunnen er gebruik van maken.
Verwacht wordt dat de komende tijd het volume van railtransport van versproducten vanaf bestaande terminals (zoals in Rotterdam) verder toeneemt. Ook na de realisatie van een eventuele nieuwe terminal blijven bestaande terminals een belangrijke rol spelen in het railtransport van versproducten. Voor ontwikkeling van een railterminal in Bleiswijk is het van belang dat de businesscase nu verder wordt uitgewerkt.

Ketensamenwerking in GreenRail
Tijdens de bijeenkomst werden de bezoekers ook geïnformeerd over de ontwikkelingen in het project GreenRail. In dit project realiseren bloemenveiling FloraHolland, de VGB (de branchevereniging van de groothandel in bloemen en planten), sierteeltexporteurs, logistieke dienstverleners en kennisinstellingen samen sierteelttransport per spoor. Doel is spoorvervoer te ontwikkelen tot een volwaardig transportalternatief, dat betrouwbaar, efficiënter, schoner én goedkoper is. Het project focust zich nu op planten. Uiteindelijk is het de bedoeling dat ook bloemen en andere versproducten per spoor vervoerd kunnen worden. Railtransport wordt naar verwachting een belangrijk alternatief voor een deel van het huidige wegvervoer van versproducten.

Fotobijschrift: Herman de Boon, voorzitter stuurgroep Duurzame Logistiek, overhandigt de resultaten van het onderzoek naar een GreenRail Terminal aan Ewald van Vliet, burgemeester Lansingerland