FloraHolland
Onderzoek laat zien: Bleiswijk geschikt voor GreenRail Terminal
Bleiswijk, 19 maart 2010 (persbericht) - Bleiswijk lijkt een geschikte
locatie voor een GreenRail Terminal. Dat is de conclusie van een
onderzoek naar de haalbaarheid van een spoorterminal in het westen van
Nederland. Vervolgstap is de verdere uitwerking van een businesscase
railterminal Bleiswijk. Daarin moet worden gekeken naar de
mogelijkheden van bijvoorbeeld consortiumvorming, ruimtelijke aspecten
en financiering.
De onderzoeksresultaten zijn gepresenteerd tijdens een bijeenkomst
onder de titel `GreenRail Terminal, een wenselijke ontwikkeling op
Greenparc Bleiswijk?'. Deze bijeenkomst werd gehouden op donderdag 18
maart bij FloraHolland Bleiswijk. Het onderzoek is uitgevoerd in
opdracht van de stuurgroep Duurzame Logistiek van Greenport(s)
Nederland.
Circa zestig procent van alle Nederlandse tuinbouwproducten, met een
totale productiewaarde van zeven miljard euro, wordt geproduceerd in
het westen van het land. Een goede bereikbaarheid van dit gebied is
dus essentieel. Eén van de grote uitdagingen van de Greenport(s) is
dan ook om de bereikbaarheid nationaal en internationaal te
verbeteren. Daarom worden er verschillende initiatieven ontplooid,
waaronder de projecten GreenRail en GreenRail Terminal.
GreenRail Terminal centraal in productiegebied
In het GreenRail Terminal-project zijn diverse locaties in het westen
van Nederland op de haalbaarheid van een terminal onderzocht. Daarbij
is gekeken naar de mogelijkheden in onder meer Hoofddorp, Rotterdam,
Barendrecht en Bleiswijk. Voor de ontwikkeling van een terminal zijn
verschillende factoren van belang, zoals het productiegebied dat de
locatie omringt, de ligging en de spoorverbindingen. Uit het onderzoek
blijkt dat Bleiswijk een geschikte locatie is, dankzij onder meer alle
bedrijven - handel in bloemen en planten én groenten en fruit - die
zijn gevestigd op Greenparc Bleiswijk. Bovendien ligt Bleiswijk
centraal in één van de belangrijkste productiegebieden van
versproducten, gunstig ten opzichte van de greenports Boskoop,
Westland/Oostland, Aalsmeer en Duin- en Bollenstreek en is er een
spoorverbinding. Een GreenRail Terminal is niet alleen geschikt voor
bedrijven uit de agribusiness. Ook bedrijven uit andere sectoren in de
omgeving kunnen er gebruik van maken.
Verwacht wordt dat de komende tijd het volume van railtransport van
versproducten vanaf bestaande terminals (zoals in Rotterdam) verder
toeneemt. Ook na de realisatie van een eventuele nieuwe terminal
blijven bestaande terminals een belangrijke rol spelen in het
railtransport van versproducten. Voor ontwikkeling van een
railterminal in Bleiswijk is het van belang dat de businesscase nu
verder wordt uitgewerkt.
Ketensamenwerking in GreenRail
Tijdens de bijeenkomst werden de bezoekers ook geïnformeerd over de
ontwikkelingen in het project GreenRail. In dit project realiseren
bloemenveiling FloraHolland, de VGB (de branchevereniging van de
groothandel in bloemen en planten), sierteeltexporteurs, logistieke
dienstverleners en kennisinstellingen samen sierteelttransport per
spoor. Doel is spoorvervoer te ontwikkelen tot een volwaardig
transportalternatief, dat betrouwbaar, efficiënter, schoner én
goedkoper is. Het project focust zich nu op planten. Uiteindelijk is
het de bedoeling dat ook bloemen en andere versproducten per spoor
vervoerd kunnen worden. Railtransport wordt naar verwachting een
belangrijk alternatief voor een deel van het huidige wegvervoer van
versproducten.
Fotobijschrift: Herman de Boon, voorzitter stuurgroep Duurzame
Logistiek, overhandigt de resultaten van het onderzoek naar een
GreenRail Terminal aan Ewald van Vliet, burgemeester Lansingerland