Ingezonden persbericht


Persbericht
februari 2010

From Dusk Till Dawn
`If I Can't Dance...' neemt het Van Abbemuseum 18 uur lang over
Vrijdag 19/03, 17.00 uur tot en met zaterdag 20/3, 11.00 uur

De directie van het Van Abbemuseum draagt de hele avond, nacht en ochtend van vrijdag 19 op zaterdag 20 maart de leiding van het museum over aan het internationale platform If I Can't Dance, I Don't Want To Be Part of Your Revolution. Het event From Dusk Till Dawn vindt plaats in de Oudbouw van het Van Abbemuseum. Het heeft als thema Maskerade en omvat een tentoonstelling, een performanceprogramma en een serie lezingen met twintig internationaal bekende kunstenaars en denkers, onder wie Keren Cytter, Suchan Kinoshita, Joachim Koester, Peggy Phelan en Lars Bang Larsen. If I Can't Dance verzorgt de afsluiting van Deel 1 van het in totaal 18 maanden durende programma Play Van Abbe dat sinds november 2009 in het Van Abbemuseum te zien is.

Maskerade waarom. Het nodigt het publiek uit deel te nemen en If I Can't Dance is vanaf 9 maart aanwezig in het Van voor de duur van het project op een heel andere manier Abbemuseum en sluit haar bezoek af met het gebruik te maken van het museum. Directeur Charles performance evenement From Dusk Till Dawn van 19 op Esche van het Van Abbemuseum beschouwt de 20 maart. Deze `interventie' in het Van Abbemuseum is de performances en de lezingen als een welkome finale van het sinds 2008 lopend project, getiteld Edition onderbreking. Hij hoopt dat From Dusk Till Dawn "het III ­ Masquerade. Met dit project onderzoekt If I Can't museum bevraagt en onderzoekt hoe een instituut Dance samen met kunstenaars en denkers hoe in onze performatiever kan functioneren." huidige tijd tegen het individu wordt aangekeken. We Deze radicaal andere manier om met een museum om te leven in een tijd waarin de cultus van het individu gaan is geheel in lijn met de bedoeling van If I Can't opnieuw leven is ingeblazen. De vraag blijft echter ­ Dance. In de woorden van organisator en initiatiefnemer waar brengt ons dat als we ons rekenschap willen geven Frédérique Bergholtz: "Ik neem het directeurschap tijdelijk van de ander en invloed willen hebben op de wereld waar en beschouw dat als een geweldige kans om ons waarin we leven? In de voor het merendeel nieuwe thema Maskerade te concretiseren. Alle aanwezigen werken tonen kunstenaars hun zienswijze ten aanzien doen daar actief aan mee." van zaken als machtsverhouding, sekse, het
onderbewuste en transformatie waarbij ze gebruik
maken van principes als rituelen, rollenspel,
mimicrie en nabootsing.
From Dusk Till Dawn presenteert, in de goede traditie van het carnaval, de `wereld op zijn kop'. Van
zonsondergang tot zonsopgang ondergaat het Van
Abbemuseum een gedaanteverandering en worden de
museumzalen plaats van handeling voor uiteenlopende performances. Bezoekers worden van harte uitgenodigd actief deel te nemen. Omdat het programma duurt van zonsondergang tot zonsopgang is ook de beleving van het museum heel anders: helder licht maakt plaats voor schemering en duisternis en doet een appel op alle zinnen.
Keren Cytter, History In The Making Or The Secret Diaries Of Linda Schultz, performance, 2009. Foto: Paula Court Interruptie Play Van Abbe
From Dusk Till Dawn is een interruptie in de Afwisselend programma programmering van Play Van Abbe, het onderbreekt Elk uur krijgen de bezoekers een nieuw tijdelijk het tentoonstellingsregime. In het eerste deel van programmaonderdeel aangeboden in het museum. Zo Play Van Abbe, Het Spel en de Spelers, wordt de rol van voert Suchan Kinoshita met Detournement performances iedereen in het museum, van directeur en conservator tot uit met personen die een publiek leven leiden en die kunstenaars en publiek, op de proef en ter discussie daarin ook een `rol' spelen als bijvoorbeeld acteurs, gesteld. Het thema van de interruptie, Maskerade, advocaten of directeuren. Ze daagt hen uit om uit hun verwijst direct naar het idee wie welke rol speelt en




Persbericht
februari 2010

gewone rol te stappen en zich te laten `misbruiken' door zijn verscheidenheid binnen de hedendaagse kunst. de situatie die ontstaat op de set. Samen met kunstenaars ontwikkelt het projecten die op Eén performance vindt plaats in het nabij het museum verschillende internationale podia en musea worden gelegen theater Plaza Futura: op vrijdagavond om 20.30 getoond. Met Amsterdam als basis leidt If I Can't uur en 22.30 uur presenteert kunstenaar Keren Cytter de Dance een nomadisch bestaan en organiseert performance The True Story Of John Webber And His publieksevenementen van Bilbao tot Berlijn en van New Endless Struggle With The Table Of Content, die inmiddels York tot Gdansk. furore heeft gemaakt in New York, Berlijn en in Londen, waar het te zien was in Tate Modern's Turbine Hall.

Zie voor meer informatie en het actuele programma: www.vanabbemuseum.nl of www.ifIcantdance.org.

Deelnemers
De deelnemers zijn onder andere Ruth Buchanan, Yann Chateigné Tytelman, Keren Cytter, Yael Davids, Jon Mikel Euba, Olivier Foulon, Luca Frei, Aurélien Froment, Joachim Koester, Suchan Kinoshita, Lars Bang Larsen, Maria Pask, Peggy Phelan, Sarah Pierce, Jimmy Robert en
Stefanie Seibold.

Publicatie
Onderdeel van het programma is de presentatie van de Joachim Koester, Figures Of Different Characters, 16mm film op DVD, 2008. (Film still) publicatie Masquerade Reader. Deze biedt een selectie van de teksten die in de afgelopen twee jaar Achtergrond Play Van Abbe maandelijks met de If I Can't Dance Reading Group zijn If I Can't Dance is een interruptie in het programma Play gelezen. Internationaal gerenommeerde curatoren, Van Abbe dat in november 2009 van start is gegaan. auteurs en theoretici onder wie Lars Bang Larsen, Peggy Phelan, Suely Rolnik, Steven ten Thije en Yann Chateigné Met de maatschappelijke veranderingen van de laatste Tytelman hebben een bijdrage geleverd net als 20 jaar in het achterhoofd stelt het museum met Play Van vijfentwintig kunstenaars die verbonden zijn aan het Piet Abbe actuele vragen over de identiteit en het doel van Zwart Instituut (Rotterdam) en het Dutch Art Institute musea en instellingen voor cultureel erfgoed. Het museum (Enschede). De Masquerade Reader is een wil deze vragen delen met zijn bezoekers. De focus ligt samenwerkingsverband van het Dutch Art Institute, If I niet alleen op de kunstwerken zelf, maar ook op de Can't Dance en het Piet Zwart Institute. manier waarop wij ernaar kijken en erover praten in een museum. Play Van Abbe is een `(rollen)spel' waarin de Maskerade Live bezoekers, kunstenaars en medewerkers een actieve rol Via internet is het programma live te volgen. kunnen spelen. Gastjournalisten, schrijvers en curatoren zijn uitgenodigd om de deelnemers te interviewen vanuit de Toren van het Met behulp van interdisciplinaire en internationale Van Abbemuseum. samenwerkingsverbanden onderzoekt Play Van Abbe hoe een museum gepositioneerd kan worden als een Toegang kennisinstituut dat een `collectief cultureel geheugen' wil De toegangsprijs bedraagt 15,00 euro (inclusief eten). bewaren. Het wil mensen verrassen en inspireren en Bezoekers kunnen de hele avond, nacht en ochtend tegelijkertijd het kritisch en langdurig nadenken over de terecht in het museum, zij kunnen op ieder gewenst rol die kunst speelt in de hedendaagse wereld stimuleren. moment `instappen'.
Bezoekers kunnen de Masquerade Reader aanschaffen Play Van Abbe bestaat uit vier delen en loopt nog tot juni met korting; 10,00 euro in plaats van 15,00 euro. 2011.

If I Can't Dance ­ een nomadisch platform
Sinds 2005 organiseert het platform If I Can't Dance, I Don't Want To Be Part of Your Revolution kunstproducties en programma's in samenwerking met internationale
partners. If I Can't Dance legt zich toe op het
onderzoeken en ontwikkelen van de performance in al




Persbericht
februari 2010

Sponsoren Het Van Abbemuseum in Eindhoven is een van de meest toonaangevende musea voor hedendaagse kunst in Europa. Het museum heeft een uitgebreide Play Van Abbe is mede mogelijk gemaakt door bijdragen internationale collectie van ruim 2700 kunstwerken, waaronder sleutelwerken van de Mondriaan Stichting, BankGiro Loterij, Provincie van Lissitzky, Picasso, Kokoschka, Chagall, Beuys, McCarthy, Daniëls en Körmeling. Vragen op het gebied van kunst en samenleving stelt het museum op een Noord-Brabant, VSBfonds en SNS REAAL Fonds. experimentele manier aan de orde. Openheid, gastvrijheid en kennisuitwisseling zijn voor het Van Abbemuseum van belang, en we prikkelen onszelf en bezoekers om over onderwerpen na te denken. Bijvoorbeeld over de rol van de collectie als cultureel 'geheugen', of over het museum als publieke ruimte. Door internationale samenwerking en uitwisseling is het Van Abbemuseum bovendien een plaats waar creatieve kruisbestuiving plaatsvindt. Een bron van verwondering, inspiratie en verbeelding.

Van Abbemuseum

Bilderdijklaan 10 Eindhoven Kijk voor meer informatie op www.vanabbemuseum.nl

Openingstijden Dinsdag t/m zondag 11.00­17.00 uur Donderdag 11.00-17.00 uur Op donderdagen is het museum geopend tot 21.00 uur en is de toegang gratis vanaf 17.00 uur.

Toegang Toegang From Dusk Till Dawn in het Van Abbemuseum 15.00 (inclusief eten) If I Can't Dance wordt ondersteund door bijdragen: Mondriaan Stichting, European Union Culture Programme Normale toegangsprijzen Van Abbemuseum: (2007-2013), Fonds voor Beeldende Kunst (Fonds BKVB), Volwassenen: 9,00 Groepen van 10 of meer, 65 plussers: 6,50 SNS REAAL Fonds, Amsterdams Fonds voor de Kunst (AFK), Studenten, CJP houders: 4 Prins Bernhard Cultuurfonds, Danish Arts Council, SEACEX donderdagavond van 17.00-21.00: gratis toegang (t/m 31/12/10)

en Arts Council Ireland. Plaza Futura Eén van de uitvoeringen vindt plaats in het nabij gelegen theater Plaza Futura: op vrijdagavond om 20.30 uur en 22.30 uur presenteert kunstenaar Keren Cytter de performance The True Story Of John Webber And His Endless Struggle With The Table of Content. Plaza Futura, Leenderweg 65, 5614 HL Eindhoven. Toegang: 12, 10 met PlazaPas korting. Reserveren via +31 (0) 40-294 68 48 of www.plazafutura.nl Reserveringen vervallen een half uur voor aanvang.

Voor de redactie Afbeeldingen kunnen worden gedownload op: www.ificantdance.org/pers of www.vanabbemuseum.nl/pers.

Voor meer informatie en interviews kunt u contact opnemen met Claire Beke ­ Communicatie in Cultuur Tel: +31 (0)10 4250344 beke@communicatieincultuur.com pressoffice@ificantdance.org

Of met: Ilse Cornelis, Communicatie & Pers Van Abbemuseum tel: +31 (0)40 238 1019 mob: + 31 (0)6 12995794 i.cornelis@vanabbemuseum.nl






---- -- Press release
February 2010

From Dusk Till Dawn
`If I Can't Dance...' takes over the Van Abbemuseum for eighteen hours.
From Friday 19/03, 5pm to Saturday 20/03, 11 am

The entire evening, night and morning of Friday 19 March to Saturday 20 March, the Van Abbemuseum's directors are transferring the museum's management to the international If I Can't Dance, I Don't Want To Be Part Of Your Revolution platform. The From Dusk Till Dawn event takes place in the `Oudbouw' of the Van Abbemuseum in Eindhoven. From Dusk Till Dawn is taking Masquerade as its theme and includes an exhibition, a performance programme and a series of lectures by twenty internationally renowned artists and thinkers, including Keren Cytter, Suchan Kinoshita, Joachim Koester, Peggy Phelan, and Lars Bang Larsen. If I Can't Dance is the closing act of Part 1 of Play Van Abbe, a programme that started November 2009 and last for a total of 18 months.

Masquerade The Van Abbemuseum's director, Charles Esche, regards From 9 March 2010, If I Can't Dance will be present at the the performances and lectures as a welcome, temporary Van Abbemuseum and the visit will culminate in the interruption of the first part of the Play Van Abbe performance event From Dusk Till Dawn from 19 to 20 programme. He hopes that From Dusk Till Dawn will March. The `intervention' in the Van Abbemuseum is the "critically question the museum and investigate how an grand finale of the project entitled Edition III ­ institution can function more performatively." Masquerade. If I Can't Dance want to use it to investigate This radically different way of handling a museum is together with artists and philosophers how the individual wholly in line with the intentions of From Dusk Till Dawn. "I is regarded in our current day and age. We are living in take over the directorship temporarily and consider that an era that has seen the revival of the cult of the as a wonderful opportunity to make our Masquerade individual. But where does that take us if we wish to theme concrete," says initiator Frédérique Bergholtz. "All account for the `other' and want to exercise influence on those present will be actively participating in this." the world we live in?
In works that are primarily new, the artists present their views with regard to paradigms such as power relations, gender, the subconscious and transformation, making use of principles like ritual, role-play, mimicry and imitation.
From Dusk Till Dawn presents the `topsy-turvy world' in the fine tradition of carnival. The Van Abbemuseum will be activated as a `stage': the stately museum galleries will provide the backdrop for a diversity of performances. Visitors will be encouraged to participate actively, to step into a new museological world. Because the
programme runs from sunset to sunrise, the perception and experience of the museum will also be completely different: bright daylight will turn to twilight and darkness, making an appeal to all the senses. Keren Cytter, History In The Making Or The Secret Diaries Of Linda Schultz, performance, 2009. Photo: Paula Court

Interruption Play Van Abbe Variable programme From Dusk Till Dawn temporarily interrupts the exhibitions The visitors will be presented with a new programme regime of Play Van Abbe. Part 1 of Play Van Abbe, The component every hour. One example is Detournement, in Game and the Players, tests and questions the roles of all which Suchan Kinoshita produces performances with those in the museum from the director and curator to the people who lead a public life and also play a `role' in artists and the audience. The theme Masquerade directly that sphere, such as actors, lawyers and directors. She plays on the idea of who is playing what role and why challenges these figures to step outside their everyday and asks of the audience to participate and to occupy roles and allow themselves to be `misused' by the the museum in a completely different way over the situation which unfolds on the stage. period of the project. One of the performances is taking place at Plaza Futura, a theatre close to the museum, where on Friday evening




Press release
February 2010

at 20.30 and 22.30 the artist Keren Cytter presents The True Story of John Webber and his Endless Struggle with the Table of Content, a performance that has already caused a furore in New York, Berlin and London, where it was staged in the Tate Modern's Turbine Hall.

For further information and programme details:
www.vanabbemuseum.nl or www.ifIcantdance.org.

Participants
The participants are, amongst others, Ruth Buchanan, Yann Chateigné Tytelman, Keren Cytter, Yael Davids, Jon Mikel Euba, Olivier Foulon, Luca Frei, Aurélien Froment, Joachim Koester, Suchan Kinoshita, Lars Bang Larsen, Maria Pask, Peggy Phelan, Sarah Pierce, Jimmy Robert, Joachim Koester, Figures Of Different Characters, 16mm film on DVD, 2008. (Film still) and Stefanie Seibold.
Background Play Van Abbe Publication If I Can't Dance is an interruption in the Play Van Abbe The programme includes the presentation of the programme that started in November 2009. Masquerade Reader, a publication offering a selection of texts that have been discussed over the last two years by With the social and political changes of the last 20 years the Reading Group of If I Can't Dance. Internationally in mind, the museum uses Play Van Abbe to pose topical renowned curators, authors and theorists, including Lars questions about the identity and objectives of museums Bang Larsen, Peggy Phelan, Suely Rolnik, Steven ten Thije and cultural heritage organizations in general. It aims to and Yann Chateigné Tytelman, have contributed as well focus not only on the artworks themselves but also on the as twenty-five artists who are attached to the Piet Zwart way we look at and talk about them in a museum. Institute (Rotterdam) and the Dutch Art Institute (Enschede). Questions about form and content, copy and original, The Masquerade Reader is a joint venture by the Dutch good and bad are put up for argument. Play Van Abbe is Art Institute, If I Can't Dance, and the Piet Zwart Institute. a `game' or `role-play' in which the visitors, the artists and the museum workers can play an active role. Masquerade Live
The programme can be followed live via internet. Guest Together with interdisciplinary and international forms of journalists, authors and curators have been invited to collaboration, Play Van Abbe investigates how to interview participants in the Tower of the Van position a museum as a knowledge institution that tries to Abbemuseum. preserve a `collective cultural memory'. It seeks to surprise and inspire a public, while promoting critical, long term Admission thinking about the role of art in the contemporary world. The price of admission is 15.00 (including food). Visitors can join the programme in the museum at any given Play Van Abbe is subdivided into four parts, each with its moment during the evening, night and morning. own theme. It runs until June 2011. Visitors can purchase the Masquerade Reader for a
reduced price of 10.00 instead of 15.00.

If I Can't Dance ­ a nomadic platform
The If I Can't Dance, I Don't Want To Be Part Of Your Revolution platform has been organizing
artists' productions, meetings and presentations at guest institutions since 2005, sometimes by invitation
only and at other times open to the public. If I Can't Dance concentrates on the investigation and
development of performance in all its diversity within contemporary art. In conjunction with artists the
organization devises projects that are staged on a diversity of international platforms and in museums. With Amsterdam as its base, If I Can't Dance leads a nomadic existence, organizing public events from Bilbao
to Berlin and from New York to Gdansk.




Press release
February 2010

Subsidisers The Van Abbemuseum in Eindhoven is one of the first public museums for contemporary art to be established in Europe. The museum's collection of around Play Van Abbe has been realised in part by contributions 2700 works of art includes key works and archives by Lissitzky, Picasso, by the Mondriaan Foundation, BankGiro Loterij, Provincie Kokoschka, Chagall, Beuys, McCarthy, Daniëls and Körmeling. The museum has an experimental approach towards art's role in society. Openness, hospitality and Noord-Brabant, VSBfonds and SNS REAAL Fund. knowledge exchange are important. We challenge ourselves and our visitors to think about art and its place in the world, covering a range of subjects, including the role of the collection as a cultural 'memory' and the museum as a public site. International collaboration and exchange have made the Van Abbemuseum a place for creative cross-fertilisation and a source of surprise, inspiration and imagination for its visitors and participants.

Van Abbemuseum Bilderdijklaan 10 Eindhoven, The Netherlands For more information, please visit www.vanabbemuseum.nl

Opening hours Tuesday to Sunday 11:00 ­ 17:00 Thursday 11:00 - 21:00 On Thursdays, entrance to the museum is free from 17:00

Entrance Entrance From Dusk Till Dawn 15.00 (including food)

Normal entrance Van Abbemuseum: If I Can't Dance is supported by The Mondriaan Adults: 9,00 Groups of 15 persons or more, senior citizens: 6,50 Foundation, the European Union Culture Programme Students; holders of the Dutch young people's cultural pass (CJP): 4 (2007-2013), the Netherlands Foundation for the Visual Thursdays from 17:00 - 21:00: free entrance (until 31/12/2010) Arts, Design and Architecture (Fonds BKVB), the SNS Plaza Futura REAAL Fund, the Amsterdam Fund for the Arts (AFK), One of the performances is taking place at Plaza Futura, a theatre close to the the Prince Bernhard Cultural Foundation, the Danish museum, where on Friday evening at 20.30 and 22.30 the artist Keren Cytter presents The True Story of John Webber and his Endless Struggle with the Table of Arts Council, SEACEX and the Arts Council Ireland. Content. Plaza Futura, Leenderweg 65, 5614 HL Eindhoven. Tickets: 12, 10 with PlazaPas discount. Reservation via +31 (0) 40-294 68 48 or www.plazafutura.nl Reservations will be valid until half-an-hour before the performance begins.

For the editors: Images can be downloaded from: www.ificantdance.org/pers or www.vanabbemuseum.nl/press