Gemeente de Waard


Vier Egem-schalen voor De Waard

Graafstroom, Liesveld, Nieuw-Lekkerland en De Waard op de goede weg.

Werkorganisatie De Waard en de daarin deelnemende gemeenten Graafstroom, Liesveld en Nieuw-Lekkerland zijn goed op weg bij de realisatie van het uitbreiden en vereenvoudigen van de (elektronische) dienstverlening. Regie-adviseur Egem Henk Eleveld schonk daarom liefst vier schalen bij de formele afsluiting van de Route naar de Andere Overheid voor de De Waard-gemeenten.

Overheden die kunnen aantonen een realisatieplan Andere Overheid te hebben én dat helemaal gaan uitvoeren, krijgen een schaal van Egem. Vier schalen ineens op één adres kan symbool staan voor de uitdaging van de nog jonge werkorganisatie. Niet alleen voor zichzelf, maar ook voor de drie gemeenten is De Waard bezig met het realiseren van de Andere Overheid; de invoering van het stelsel van basisregistraties en e-overheidsbouwstenen om de dienstverlening eenvoudiger, completer en publieksvriendelijker te maken. `Het project is op zichzelf al veelomvattend genoeg', stelt regie-adviseur Eleveld, `maar jullie doen het voor vier partijen in één keer. Dat is een prima prestatie.'

(vlnr): Programmamanager A. van Seeters, Egem-adviseur J. Bakker, gemeentesecretaris J.C. van Ginkel, burgemeester D.R. van der Borg, regie-adviseur H. Eleveld en de burgemeesters K.G.J. Kats en M. Houtman.

Het Ministerie van Binnenlandse Zaken ondersteunt via Egem (elektronische gemeente) overheden die landelijke diensten beter en makkelijker toegankelijk willen maken voor de burger. Deze gemeenten krijgen ondersteuning van Egem-adviseurs op voorwaarde dat ze een plan van aanpak maken en serieus werk maken van de uitvoering. Programma Andere Overheid vraagt veel investeringen in techniek, houding en gedrag van de medewerkers en in nieuwe processen.

De drie gemeenten waren ieder al bezig met Andere Overheid. Met de komst van De Waard zijn deze initiatieven gebundeld en samengesmolten tot één realisatieplan. De Waard biedt inmiddels een e-loket aan met digitale producten die online zijn te betalen, meerdere ingangen voor burgers om aan informatie te komen (het De Waard à la carte-concept) en ze is gestart met behulp van Squit XO bestemmingsplannen online te zetten.

De Waard is momenteel druk bezig met systemen dat burgers hun aanvragen kunnen volgen, verdere uitbouw van de digitale dienstverlening en het aan elkaar koppelen van de diverse registratiesystemen. Dit alles met het doel om de dienstverlening aan de burgers makkelijker te maken: minder administratieve lasten, transparanter en `vanuit de luie stoel'. Kortom, eenvoudiger en sneller.