Gemeente de Waard
Vier Egem-schalen voor De Waard
Graafstroom, Liesveld, Nieuw-Lekkerland en De Waard op de goede weg.
Werkorganisatie De Waard en de daarin deelnemende gemeenten
Graafstroom, Liesveld en Nieuw-Lekkerland zijn goed op weg bij de
realisatie van het uitbreiden en vereenvoudigen van de (elektronische)
dienstverlening. Regie-adviseur Egem Henk Eleveld schonk daarom liefst
vier schalen bij de formele afsluiting van de Route naar de Andere
Overheid voor de De Waard-gemeenten.
Overheden die kunnen aantonen een realisatieplan Andere Overheid te
hebben én dat helemaal gaan uitvoeren, krijgen een schaal van Egem.
Vier schalen ineens op één adres kan symbool staan voor de uitdaging
van de nog jonge werkorganisatie. Niet alleen voor zichzelf, maar ook
voor de drie gemeenten is De Waard bezig met het realiseren van de
Andere Overheid; de invoering van het stelsel van basisregistraties en
e-overheidsbouwstenen om de dienstverlening eenvoudiger, completer en
publieksvriendelijker te maken. `Het project is op zichzelf al
veelomvattend genoeg', stelt regie-adviseur Eleveld, `maar jullie doen
het voor vier partijen in één keer. Dat is een prima prestatie.'
(vlnr): Programmamanager A. van Seeters, Egem-adviseur J. Bakker,
gemeentesecretaris J.C. van Ginkel, burgemeester D.R. van der Borg,
regie-adviseur H. Eleveld en de burgemeesters K.G.J. Kats en M.
Houtman.
Het Ministerie van Binnenlandse Zaken ondersteunt via Egem
(elektronische gemeente) overheden die landelijke diensten beter en
makkelijker toegankelijk willen maken voor de burger. Deze gemeenten
krijgen ondersteuning van Egem-adviseurs op voorwaarde dat ze een plan
van aanpak maken en serieus werk maken van de uitvoering. Programma
Andere Overheid vraagt veel investeringen in techniek, houding en
gedrag van de medewerkers en in nieuwe processen.
De drie gemeenten waren ieder al bezig met Andere Overheid. Met de
komst van De Waard zijn deze initiatieven gebundeld en samengesmolten
tot één realisatieplan. De Waard biedt inmiddels een e-loket aan met
digitale producten die online zijn te betalen, meerdere ingangen voor
burgers om aan informatie te komen (het De Waard à la carte-concept)
en ze is gestart met behulp van Squit XO bestemmingsplannen online te
zetten.
De Waard is momenteel druk bezig met systemen dat burgers hun
aanvragen kunnen volgen, verdere uitbouw van de digitale
dienstverlening en het aan elkaar koppelen van de diverse
registratiesystemen. Dit alles met het doel om de dienstverlening aan
de burgers makkelijker te maken: minder administratieve lasten,
transparanter en `vanuit de luie stoel'. Kortom, eenvoudiger en
sneller.