Universiteit van Amsterdam

Welke rol spelen waarden in de mediakeuzes van mensen?
Promotie Communicatiewetenschap

vrijdag 19 maart, 12.00 uur
Waarden zijn centrale begrippen in de sociale wetenschappen. Communicatie- en mediaonderzoek heeft echter niet systematisch bijgedragen aan het veld. Merja Mahrt onderzocht de verhoudingen tussen waarden in de media en waarden van het publiek. Welke rol spelen waarden in de mediakeuzes van mensen? Hoe zijn genre- en zendervoorkeuren verbonden aan individuele waarden? Welke veranderingen heeft de drastische uitbreiding van het mediasysteem teweeg gebracht? Mahrt analyseerde grootschalige representatieve enquêtes onder Duitse mediagebruikers van 1986 tot 2007. Ze vond een samenhang tussen sociale en materialistische waarden met voorkeuren en het gebruik van print- en elektronische media. Mahrt bespreekt ook implicaties voor de rol van waarden in gedrag en in de mediaplanning. Mw. M. Mahrt: Values of German media users, 1986-2007. Promotor is dhr. prof. dr. K. Schönbach.
Locatie: Agnietenkapel, Oudezijds Voorburgwal 231, Amsterdam.




Universiteit van Amsterdam