Ingezonden persbericht


Persbericht
Zoetermeer 20 maart 2010

TLN, TAPA en EVO: Erkenning Vulnerable Load Card wellicht naderbij

Raad hoofdcommissarissen nodigt vervoerend bedrijfsleven uit voor aanpak overvallen door nepagenten

Transport en Logistiek Nederland (TLN), Transported Asset Protection Association (TAPA) en verladersorganisatie EVO reageren tevreden op het voorstel van de Raad van Hoofdcommissarissen om snel met de transport- en logistieke sector aan tafel te gaan om de aanpak van criminele 'nepagenten' te bespreken. Hiermee geeft de Raad volgens het vervoerend en verladend bedrijfsleven een helder signaal af dat zij het probleem serieus neemt. TLN, TAPA en EVO hopen dan ook dat er nu snel een oplossing komt waarvan de Vulnerable Load Card (VLC) deel uitmaakt en dat de Raad bereid is zich in te zetten voor snelle acceptatie van de VLC in andere EU-landen.

Afgelopen week sloegen de organisaties alarm nadat een chauffeur werd overvallen door criminelen die zich voordeden als politieagenten. De sector maakt zich ernstig zorgen over de toenemende mate van geweld gericht tegen chauffeurs. De maatregelen die zijn genomen om warehouses te beveiligen, betekenen een verschuiving van criminaliteit naar de openbare ruimte en dus de vrachtauto onderweg. De Vulnerable Load Card (VLC) kan volgens de organisaties uitkomst bieden in dergelijke situaties. Op de VLC staat namelijk vermeld dat de chauffeur gevoelige lading aan boord heeft en alleen meewerkt aan een politiecontrole wanneer die plaatsvindt bij een politiebureau, een pompstation of drukke parkeerplaats. De chauffeur kan de kaart tegen het raam houden wanneer hij vermoedt met nepagenten te maken te hebben.

De kaart wordt inmiddels zonder officiële status al op kleine schaal door een aantal transporteurs ingezet. Officiële acceptatie is volgens TLN, EVO en TAPA echter de enige oplossing om deze voor Nederland nieuwe vorm van ladingdiefstal effectief te bestrijden. Transportcriminaliteit, en met name ladingdiefstal, veroorzaakt jaarlijks ruim 350 miljoen euro aan schade voor het Nederlandse vervoerend bedrijfsleven.