Ingezonden persbericht


The Hoerengracht van Edward en Nancy Kienholz
in het Amsterdams Historisch Museum

Van 20 maart tot 29 augustus 2010 toont het Amsterdams Historisch Museum The Hoerengracht van Edward Kienholz (1927-1994) en Nancy Reddin Kienholz (1943). Dit zal de eerste keer zijn dat dit kunstwerk van meer dan 13 meter lang, 4 meter breed en 3 meter hoog in Nederland te zien zal zijn. Het Amerikaanse kunstenaarsechtpaar Edward Kienholz en Nancy Reddin Kienholz werkte in de jaren '80 in Berlijn. Daar maakten zij, op basis van onderzoek op de Amsterdamse Wallen een uitsnede en interpretatie van de beroemde, Amsterdamse rosse buurt. The Hoerengracht is als het ware de Wallen kunstzinnig samengebald in één straat. Naast Kienholz is er werk te zien van eigentijdse kunstenaars, die reflecteren op raamprostitutie én van kunstenaars, die tijdelijk werken in vroegere peeskamers op de Wallen.

De komst van The Hoerengracht, gerealiseerd in samenwerking met The National Gallery in Londen, is aanleiding om een presentatie te maken met als achtergrond de recente ontwikkelingen in de rosse buurt. Het in 2007 gestarte Coalitie-project 1012 heeft onder meer als doel het terugdringen van vrouwenhandel en witwaspraktijken. Door het verminderen van het aantal raambordelen wil de gemeente meer grip krijgen op de situatie. Daarnaast wordt ook verbetering van de sfeer en de uitstraling van het wallengebied nagestreefd. In het verleden heeft Amsterdam wel vaker geprobeerd prostitutie van bepaalde plekken in de stad te weren, maar nooit eerder kwamen kunstenaars en ontwerpers tijdelijk daarvoor in de plaats.

'What is Amsterdam doing with its Red Light District?' vroeg Nancy Kienholz toen ze in 2009 na jaren weer in Amsterdam kwam. Ze sprak over de huidige situatie op de Wallen met bestuurders, politici, exploitanten, prostituees en kunstenaars. In de tentoonstelling zijn deze interviews te zien, afwisselend met een korte documentaire over het maken van The Hoerengracht.

De expositie toont naast The Hoerengracht van Ed en Nancy Kienholz werk van kunstenaars zoals Marina Abramovic, Marieken Verheyen, Douglas Pérez Castro, Tess Jungblut en Philippe Vogelenzang en Majid Karrouch. Zij kozen raamprostitutie als thema voor hun werk. Zo toont de video-installatie van Marieken Verheyen letterlijk het perspectief van de vrouwen achter het raam. Philippe Vogelenzang en Majid Karrouch fotografeerden de vrouwen in hun peeskamers en vervolgens in de fotostudio. Marina Abramovic ruilde 4 uur lang van plek met een prostituee; de performance werd vastgelegd op video. Douglas Pérez Castro verplaatste de Amsterdamse prostitutie naar Cuba en stelt in zijn schilderijen vragen over prostitutie en kunst. Tess Jungblut fotografeerde de interieurs van raambordelen; een wereld die door weinigen is gezien.

Onder de noemer Redlight Fashion, Redlight Design en Redlight Art werkten de afgelopen periode modeontwerpers, sieraadontwerpers en kunstenaars tijdelijk in de door woningbouwverenigingen aangekochte voormalige peeskamers , temidden van prostituees en klanten. De tentoonstelling toont werken die in de context van deze Redlight projecten ontstaan zijn. Deze werken reflecteren soms direct op de omgeving waarin het gemaakt werd, zoals de foto's en performances van Laurence Aëgerter, die de toekomstmogelijkheden van een raambordeel onderzocht. Ontwerper Ted Noten, een van de kunstenaars van Redlight Design, speelt in zijn radicaal moderne sieraden met verleiding en seksualiteit. Van Redlight Fashion worden de avantgardistische womenswear van ...and beyond, de kleurrijke wereld van multi-disciplinair ontwerper Bas Kosters en de moderne ingetogen vrouwelijkheid van Mada van Gaans getoond.

De tentoonstelling eindigt met de toekomstvisie van trendforecaster Li Edelkoort op The 21st century bordello. In april opent in de Stoofsteeg een door Concrete ontworpen 'raambordeel van de 21ste eeuw'.

Het AHM wil met The Hoerengracht, in de geest van Edward en Nancy Kienholz, samenleving en kunst verbinden, ruimte bieden voor reflectie en een plek zijn voor discussie.

----------------------einde persbericht-------------------------------