Ingezonden persbericht

'Zien en gezien worden' voert de potentiële telewerker toch naar kantoor

Ruim driekwart van de 950 deelnemers aan een onderzoek van het TelewerkForum en Novay wil telewerken. Als belangrijkste obstakels worden niet een verbod door de werkgever of het ontbreken van faciliteiten genoemd, maar een gemis aan interactie met de collega's. Door het vaststellen van een of twee dagen in de week, waarop iedereen aanwezig moet zijn, kan de werkgever daar wat aan doen. Het onderzoek werd uitgevoerd in januari en februari en tijdens het congres "Koplopers en doorpakkers" van de Taskforce Mobiliteitsmanagement op 23 maart worden de highlights gepresenteerd.

Voor het "estafette-onderzoek" heeft Novay gebruik gemaakt van het bestand van het vierjaarlijkse Mobiliteitsonderzoek Regio Amsterdam (MORA) van Rijkswaterstaat. In september 2009 kregen, in het hoofdonderzoek, 60.000 automobilisten op het wegennet rond Amsterdam een enquête toegestuurd waaraan voor het eerst ook drie vragen over e-werken waren toegevoegd. Van de 13.630 respondenten sprak 56 procent zich bij die gelegenheid uit voor een of andere vorm van telewerken. De 950 automobilisten die deze drie vragen beantwoordden, ontvingen twee maanden geleden het verzoek mee te doen aan het verdiepend onderzoek. Novay (het vroegere Telematica Instituut) voerde dit verdiepend onderzoek uit in opdracht van het TelewerkForum.

Ruim driekwart van de ondervraagden weet wat telewerken is waarbij het flexkantoor (flexibel huren van kantoorruimten en werkplekken) verreweg de onbekendste optie is. Deze ondervraagden zien de voordelen en kunnen ook daadwerkelijk voor één van de drie vormen kiezen. Zestig procent blijft ook daadwerkelijk een of meerdere dagen thuis, rijdt buiten de spits of werkt vanaf een flexplek.

Desgevraagd blijken verantwoordelijkheden op het werk (38%), de angst voor een gebrek aan samenwerking (42%), het niet zien van collega's (27%) en het belang zelf zichtbaar te zijn (30%) de belangrijkste obstakels te zijn voor het daadwerkelijk besluit om te gaan telewerken. De toestemming van de werkgever of de beschikbaarheid van ICT faciliteiten blijken niet het probleem! Volgens Novay kunnen voornoemde barrières op verschillende manieren worden weggenomen. Zo komt bijvoorbeeld de sociale verbondenheid minder in het geding wanneer de werkgever één of twee dagen vaststelt waarop iedereen aanwezig moet zijn. Ook de inzet van social media en ict kan de interactie tussen e-werkers bevorderen. Binnenkort ontvangt het TelewerkForum een uitgewerkt advies over het dichten van de kloof tussen willen en doen.

Overigens schrijven de mensen, die daadwerkelijk e-werken, de voordelen voornamelijk toe aan spitsmijdend werken en thuiswerken en veel minder aan het werken in open flexkantoren. Bij open flexkantoren als relatief nieuwe telewerkoplossing speelt overigens toestemming van de werkgever nog wel een significante rol.

Het complete eindrapport is binnenkort (publiek) beschikbaar op de site van Stichting TelewerkForum-Het Nieuwe Werken en via de deelnemende partners. TelewerkForum wil het telewerken in Nederland stimuleren door de mogelijkheden en voordelen van het telewerken onder de aandacht te brengen van overheid, werkgevers en werknemers. Het onderzoek werd uitgevoerd door Novay, het Technologisch Top Instituut (TTI) op het vlak van innovatie met ICT en gefaciliteerd door Rijkswaterstaat. Het onderzoek werd gesteund door TaskForce MobiliteitsManagement, Rabobank Nederland, Topstad Amsterdam en een aantal bedrijven uit de koplopergroep mobiliteit Amsterdam..