Ministerie van Verkeer en Waterstaat

Veiligheidscampagne motorrijders

Toespraak | 22-03-2010 | Houten | Minister Camiel Eurlings

Alleen de uitgesproken tekst geldt.

Beste mensen,

Allereerst : ik vind het fantastisch Dennis van der Geest hier te zien.
Dennis, jouw staat van dienst is indrukwekkend. Je werd in 2005 wereldkampioen judo in de open klasse. Je bent tweevoudig Europees kampioen (2000 en 2002) Je behaalde een bronzen plak bij de Olympische Spelen in Athene, in 2004.

Bij judo draait alles om twee dingen: beweging en beheersing. Bij motorrijden is dat precies hetzelfde.
Dat maakt jou tot de perfecte ambassadeur van de KNMV. Goed dat je er bent!

Beste mensen, Nederland telt zo'n 650.000 motoren. Veel daarvan komen in de winter de schuur of garage niet uit. Helemaal niet in een winter zoals we die achter de rug hebben, met al die kou, sneeuw en gladheid.

Maar bij de liefhebbers begint het bloed in februari al te tintelen. Zodra het voorjaar zich aandient, wordt het chroom gepoetst, de ketting ingevet en de bandenspanning gecontroleerd. Tijd voor het `Born to be wild'-gevoel.

Motorrijden is veel méér dan van een verplaatsing van A naar B. Het gaat niet alleen om de bestemming, maar óók om de rit zelf. Om het gevoel van vrijheid. De kick van het bewegen.

Mobiliteit en vrijheid hebben alles met elkaar te maken. Dat geldt voor alle middelen van vervoer, maar bij uitstek voor de motor.

Mobiliteit en veiligheid hebben óók alles met elkaar te maken. Iedereen die op pad gaat, wil weer veilig thuis komen.

Ik vind het fantastisch dat de KNMV zich niet alleen sterk maakt voor de vrijheid van de motorrijder. Maar net zo hard werkt aan de veiligheid van de motorrijder.

Vrij, vlot en veilig. Dat is waar het om draait.

Als ik kijk naar de feiten, dan hebben we samen nog een flinke tocht te maken.
In 2008 verloren 67 motorrijders het leven in het verkeer. En ongeveer 1200 belandden in het ziekenhuis.
Eén op de elf verkeersdoden in Nederland, is een motorrijder. Hun kans op een dodelijk ongeval is 24 keer zo groot als die van een automobilist.

Als je wat dieper in de cijfers graaft, zie je dat het aantal slachtoffers in april verdubbelt ten opzichte van de maand ervoor. Extra alertheid is juist in deze tijd van het jaar van belang. Juist nu, nu de motoren weer in groten getale uit de schuur en de garage komen.

Deze campagne van de KNMV vergroot onze alertheid. En helpt zo ongelukken voorkomen. Maar er is meer nodig.

Veilig motorrijden is een zaak van ons allemaal. In de eerste plaats van de industrie, die continu werkt aan het veiliger maken van de motorvoertuigen.

In de tweede plaats van de wegbeheerders. Belangrijk in dit verband zijn de motorvriendelijke vangrails in bochten van rijkswegen. Nederland loopt daarmee voorop in de wereld.

De afgelopen twee jaar heeft Rijkswaterstaat in 21 risicovolle bochten in Noord-Holland motorvriendelijke vangrails geplaatst. In totaal hebben we op rijkswegen in Nederland nu zo'n 60 kilometer van dergelijke vangrails. Zo verminderen we de kans op zwaar letsel als een motorrijder uit de bocht vliegt.

De beheerders van provinciale en gemeentelijke wegen hebben een eigen verantwoordelijkheid. Meer dan driekwart van de fatale motorongelukken gebeurt daar. De provincies Utrecht en Noord-Holland zijn al actief met de aanleg van motorvriendelijke geleiderails op provinciale wegen. Ook Limburg wil voor eind volgend jaar zo'n 14 kilometer aanbrengen. Uitstekend!

Elke weg is anders. Het gaat om veiligheid op maat. Wat mij betreft schakelen we een tandje bij ten behoeve van de veiligheid van motorrijders. Daarom wil ik samen met de wegbeheerders richtlijnen en `best practises' ontwikkelen die kunnen helpen om provinciale wegen veiliger te maken voor tweewielers. Denk bijvoorbeeld aan een veilige vormgeving van drempels en markeringen op de weg.

Een grote verantwoordelijkheid ligt natuurlijk ook bij de medeweggebruikers; de automobilisten. Tegen hen zeg ik: `ze' zijn er weer! Wees alert, vooral in de file bij het wisselen van rijstrook. Motorrijders mogen wel degelijk tussen de file doorrijden! Veel ongevallen ontstaan ook bij het afslaan op provinciale wegen, met tegemoetkomende motorrijders. Let dus op.

Motorrijders zelf hebben ongetwijfeld de grootste invloed op hun eigen veiligheid. Veiligheid en verantwoordelijkheid zijn twee kanten van één medaille. Het is goed dat de KNMV dat zo stevig uitstraalt. Ga niet de weg op met een slecht onderhouden motor. Anticipeer op lastige verkeerssituaties, bijvoorbeeld bij slecht weer. En zorg dat je rijvaardigheid op peil blijft.

KNMV werkt aan plannen voor uitbreiding van het aanbod aan opfriscursussen en cursussen risico-inschatting. Ik wil graag samen met u en met de verzekeraars kijken hoe we daar snel invulling aan kunnen geven.

Beste mensen, deze zomer kom ik met een actieplan verkeersveiligheid motorrijders waar deze elementen deel van uitmaken.

Vooruitlopend daarop vestigt deze campagne onze aandacht op het feit dat u de komende weken weer massaal op pad gaat.

Motorrijden is prachtig.
`Born to be wild'.
Maar óók: `Easy rider'.
Vrijheid èn verantwoordelijkheid.
Die twee kunnen niet zonder elkaar.

Dennis, jou en alle motorrijders van Nederland wens ik een fantastisch en veilig motorseizoen 2010 toe!