Ingezonden persbericht


*PERSBERICHT*

Social Marketing Platform ontstaat na aansluiten SMPA bij DDMA

Het Social Marketing Platform (SMP) gaat binnen de DDMA (Dutch Dialogue Marketing Association) marketeers inspireren om optimaal gebruik te maken van de kansen binnen social media. Binnen social media bepalen consumenten welke merken er toe doen; zij wisselen snel en op grote schaal ervaringen uit. Een aantal merken slaagt erin succesvol deel te nemen aan deze dialoog. Het SMP gaat kennis en cases verspreiden over social marketing, een gedragscode voor merken tot stand brengen en zorgen voor betere meetbaarheid.

De SMPA

De Social Media Professionals Association (SMPA) ontstond in 2008. Een groep 'social' pioniers kwam tegemoet aan de behoefte aan een centraal kennisplatform en aanspreekpunt voor social media & marketing. In het eerste jaar werd onderzoek uitgevoerd, werd gesproken op evenementen en stelde de SMPA een gedragscode op voor social marketing. Inmiddels hebben ruim 1.300 marketeers, communicatieprofessionals en online specialisten zich aangemeld bij de SMPA LinkedIn Groep.

Next step: DDMA

De SMPA wilde niet weer een nieuwe branche-organisatie starten. Om zo snel, breed en professioneel mogelijk haar gedachtegoed uit te kunnen dragen werd aansluiting gezocht met een bestaande organisatie. De DDMA bleek een natuurlijke match.

Het Social Marketing Platform

Vanaf vandaag gaat de SMPA op in de DDMA als het Social Marketing Platform (SMP). Per direct is via socialmarketingambassador.nl de zoektocht gestart naar de Social Marketing Ambassador. Deze Social Marketing Ambassador wordt verantwoordelijk voor de professionalisering en promotie van de social marketingbranche.

Geïnspireerd door de internationaal toonaangevende 'Ethics Guidelines' van de WOMMA (Word of Mouth Marketing Association) zal het SMP nog dit jaar een gedragscode voorstellen. Mede door samenwerking met de succesvolle Social Strategy Talks zal veel aandacht besteed worden aan inspiratie en kennisdeling. Door samen te werken met andere (branche)organisaties zal gewerkt worden aan standaarden en betere meetbaarheid.

Willem Sodderland, voorzitter SMPA en CEO van Buzzer: "Het is tijd dat dit gebeurt. De inzet van nieuwe vormen van marketing explodeert en we moeten zorgen dat dit op een verantwoorde manier door kan gaan. We zijn al jaren lid van de WOMMA: zij bieden een inspirerende voorbeeld van wat wij ook in Nederland nodig hebben. De DDMA gaat dat bieden middels dit nieuwe platform".

Zeer sociaal lidmaatschap

Om het makkelijk te maken voor bedrijven en instanties gebruik te maken van alles wat de DDMA met het SMP te bieden heeft, wordt het tarief voor het eerste jaar van een lidmaatschap sterk verlaagd.

Diana Janssen, directeur van de DDMA: "Dit was geen toeval. Wij waren al een tijd aan het investeren in alle ontwikkelingen rondom 'social', bijvoorbeeld via de iLounge. Met de SMPA erbij kunnen we nu een enorme sprong nemen. We willen direct iemand aanstellen om zich volledig met dit onderwerp bezig te houden. Met alle inspanningen en het bijzondere lidmaatschap verwachten we veel nieuwe leden te verwelkomen die samen met ons de toekomst van social marketing nog beter willen maken".


* Achtergrondinformatie DDMA*

DDMA is de branchevereniging voor dialoogmarketing en heeft 230 leden variërend van War Child tot Procter & Gamble; van TNT tot Sanoma. De leden hebben met elkaar gemeen dat zij via directe en interactieve media informeren, communiceren en verkopen. Daarbij richten ze zich zowel op de consumentenmarkt als op andere bedrijven en instanties. Het DDMA bureau bestaat uit een ambitieus team van een directeur en vier medewerkers die zorgen voor de belangenbehartiging, ledencontact, kennisdeling, onderzoek, evenementen en voorlichting (www.ddma.nl).

*Achtergrondinformatie SMPA*

Eind 2008 richtte een groep de Social Media Professionals Association op. De oprichters komen uit een aantal bedrijven die verschillende marketingdisciplines vertegenwoordigen maar allemaal affiniteit en ervaring hebben met sociale marketing en de nieuwe rol van de consument. Het doel van de SMPA is om de waarde en het succes van sociale marketing te vergroten. De SMPA wilde in hun professionaliseringsslag niet een nieuwe brancheverengiing starten. Om zo snel, breed en professioneel mogelijk haar gedachtegoed uit te kunnen dragen gaat per 22 april 2010 SMPA op in de DDMA.

Oprichters SMPA: Buzzer - Buzzcapture - Creative Crowds - MarketingFacts - Social Inc. - TribeWise


---


* EINDE BERICHT *

Noot voor de redactie (