Ingezonden persbericht


** PERSBERICHT **

Studenten maken 8-jarigen milieubewust
Greeny-spel laat kinderen zien hoe belangrijk milieu is

Den Haag, 22 maart 2010

Kinderen zijn de toekomst. En als zij vanaf een jonge leeftijd milieubewust leren zijn, nemen ze dat mee in hun volwassen levens. Spelletjes zoals Greeny stimuleren het milieubewustzijn in basisschoolscholieren vanaf 8 jaar. Greeny Games van Hogeschool Utrecht uit Utrecht zorgt ervoor dat kinderen weten dat zij ook een steentje kunnen bijdragen aan een beter milieu en uiteindelijk een betere wereld.

Zo'n 75 studentenbedrijven uit Midden Nederland en Flevoland etaleerden deze dag hun zelf bedachte en ontwikkelde producten aan het winkelend publiek tijdens een speciale marktdag van Stichting Jong Ondernemen. Het Greeny spel kwam als beste overall winnaar uit de bus.

De marktdag is een vast onderdeel van het onderwijsprogramma Jong Ondernemen. 75 studentenbedrijven van mbo- en hbo-opleidingen uit de 2 provincies leren door een jaar lang een eigen bedrijf te runnen wat ondernemen precies inhoudt. Het is de derde keer dit jaar dat studenten hun 'eigen' producten tijdens een Marktdag in Utrecht verkopen.

Ondernemerschap is het belangrijkste criterium voor de over-all prijs. Het bedrijf Greeny Games toonde dat op de Marktdag. De jury oordeelde dan ook unaniem dat zij de hoofdprijs van ¤ 500,- in ontvangst mochten nemen. Naast Greeny verkochten de studentenbedrijven deze dag onder meer Just Blick it: een beschermhoesje voor op je blikje frisdrank tegen ongedierte en Care 4 pets: een handig draagbaar tasje met een eerste hulp kit voor je huisdier.

Greeny Games - Bewust om gaaan met het milieu

'Greeny Games heeft met het spel Greeny ingespeeld op de trend "milieu". Er is veel aandacht voor het milieu in de media, maar met name gericht op volwassenen. Greeny Games bereikt met Greeny de jongere doelgroep. Door middel van het verzamelen van grondstoffen kunnen punten worden verdiend. Met deze grondstoffen kan energie worden opgewekt. Groene milieuvriendelijke energie levert veel punten op, milieuonvriendelijke energie weinig of zelfs strafpunten. Hierdoor worden de kinderen bewust van het verschil tussen goede en slechte energie!' Aldus Gregor Destrée, mede oprichter van Greeny Games. 'Tevens vertelt de milieu-inspecteur 'Greeny' de kinderen op een leuke manier wat ze zelf aan het milieu kunnen doen door middel van milieukaarten.'

De prijswinnaars
Naast een overall winnaar beoordeelde de vakjury de ondernemingen tijdens de Marktdag op standinrichting en klantbenadering.

Beste stand

1. Fenestra Product: Parfum + Douche Crème
2. BMN Product: Klitteband
3. Excellent Talent Product: Groentesnijder

Beste klantbenadering

1. Amy Jewels Product: Flesje parfum

2. Meloo Product: OV-Chip houder
3. BMN Product: Klitteband

Beste overall studentenbedrijf:
Greeny Games

Meer informatie vindt u op www.jongondernemen.nl of www.greenygames.com (einde bericht)

'Greeny Games, winnaar van de Marktdag van Jong Ondernemen, regio Midden Nederland en Flevoland. Hun spel ' Greeny' is bedoeld voor basisschoolleerlingen vanaf 8 jaar.'