Ontwikkeling in de beroepsvaardigheden van leraren
Datum: 23 maart 2010
Oratie: dhr. prof.dr. W.J.C.M. van de Grift, 16.15 uur,
Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen
Titel: Ontwikkeling in de beroepsvaardigheden van leraren
Leeropdracht: Onderwijskunde
Faculteit: Gedrags- en Maatschappijwetenschappen
Leerlingen die goed presteren bij talen en wiskunde hebben later een
jaarinkomen dat duidelijk hoger ligt dan het gemiddelde. Leraren
kunnen met hun onderwijs een niet te verontachtzamen deel van de
verschillen in prestaties van de leerlingen beïnvloeden en daarmee een
belangrijke rol spelen in onze economie.
Sommige leraren benutten hun professionele ruimte beter dan anderen:
Zij boeken bij hun leerlingen veel meer leerwinst. Er zijn
aanwijzingen dat de invloed van leraren op zowel de betrokkenheid als
de prestaties van de leerlingen groter wordt naarmate zij meer in
staat zijn hun lessen te intensiveren, door feedback, door een
variatie aan werkvormen en een hoge leerstofgerichte interactie tussen
zichzelf en de leerlingen en de leerlingen onderling.
Nog groter kan de invloed van leraren worden wanneer zij in staat zijn
hun onderwijs af te stemmen op verschillen tussen hun leerlingen en
wanneer zij zwakke leerlingen extra aandacht en hulp bieden. Toch
slaagt maar ongeveer de helft van de leraren in het voortgezet
onderwijs erin hun onderwijs voldoende te intensiveren en goed af te
stemmen op de verschillen tussen hun leerlingen. Dit is ernstig als we
ons realiseren dat de afgelopen jaren in Nederland het aantal
15-jarigen dat problemen heeft met lezen groeide en dat het aantal
zeer goede lezers in Nederland niet echt hoog is.
De universitaire lerarenopleiding van de Rijksuniversiteit Groningen
heeft daarom een onderzoeksprogramma opgesteld naar de ontwikkeling in
de beroepsvaardigheden van leraren. Belangrijke vragen zijn of een
verbetering in beroepsvaardigheden gepaard gaat met hogere prestaties
en leerwinst van leerlingen en wat er gedaan kan worden om de
ontwikkeling in beroepsvaardigheden van leraren te bevorderen.
Laatst gewijzigd: 11 maart 2010 12:43
Rijksuniversiteit Groningen