5586425/09
Uw kenmerk
Datum 19 februari 2009 2080907550
Beantwoording Kamervragen van de leden De Rouwe (CDA) en Bij beantwoording de datum
en ons kenmerk vermelden.
Madlener (PVV) over het artikel 'Is de camera feilbaar?' Wilt u slechts één zaak in uw
brief behandelen.
In antwoord op uw brief van 12 december 2008, deel ik u mede dat de vragen
van de leden De Rouwe (CDA) en Madlener (PVV) van uw Kamer over het artikel
`Is de camera feilbaar?' (ingezonden 11 december 2008) worden beantwoord
zoals aangegeven in de bijlage bij deze brief.
De Staatssecretaris van Justitie,
Pagina 1 van 3
Antwoorden van de Staatssecretaris van Justitie op vragen van de Directoraat-Generaal
leden De Rouwe (CDA) en Madlener (PVV) over het artikel "Is de Rechtspleging en
Rechtshandhaving
camera feilbaar?" (Ingezonden 11 december 2008; nr. Bestuurlijke en Juridische
2080907550) Zaken
1 Datum
19 februari 2009
Bent u bekend met het artikel "Is de camera feilbaar?" waaruit
blijkt dat een automobilist door de Kantonrechter vrij is Ons kenmerk
5586425/09
gesproken na (mogelijk) te hard rijden op de A10?1
2
Zo ja, wat is uw visie op dit geheel en in hoeverre verwacht u in
de toekomst vergelijkbare zaken?
Antwoorden 1 en 2
De kantonrechter heeft in deze zaak het beroep gegrond verklaard en de
initiële beschikking en de bestreden beslissing op het administratieve
beroep vernietigd.
De betrokkene heeft in zijn beroepschrift aangevoerd dat zijn voertuig
was uitgerust met een betrouwbaar GPS-systeem, dat aangaf dat hij niet
te hard had gereden. De kantonrechter heeft geoordeeld dat het
openbaar ministerie in dit geval niet voldoende aannemelijk heeft
gemaakt dat het GPS-systeem van betrokkene niet betrouwbaar en
secuur zou zijn. Bij dit oordeel is vooral van belang dat de rechter
opmerkt dat technisch onderzoek deze informatie wel kan bieden. Het
openbaar ministerie heeft ter zitting ook gevraagd om een aanvullend
technisch onderzoek. De kantonrechter heeft hier toe niet besloten,
omdat de hoogte van de sanctie onvoldoende was om een aanvullend
onderzoek te gelasten. Gegeven de hoogte van de opgelegde sanctie was
het op grond van artikel 14 lid 1 van de Wet administratieve handhaving
verkeersvoorschriften, ook wel de Wet Mulder genoemd, ook niet mogelijk
om hoger beroep in te stellen.
Het is mogelijk dat in een Mulder-procedure in de toekomst dezelfde
grieven aan worden gevoerd. Gelet op de uiteenzetting in het antwoord
op vraag 4 van het verschil tussen de betrouwbaarheid van een GPS-
systeem en een trajectcontrolesysteem, hoeft dit geenszins tot eenzelfde
uitkomst als in deze zaak te leiden.
3
Is het waar dat binnen trajectcontroles meerdere mini-controles
plaatsvinden en dat dit niet bekend is gemaakt op de website van
het BVOM?
Antwoord 3
Op de websites www.verkeershandhaving.nl en www.trajectcontrole.nl
wordt het basisprincipe van trajectcontrolesystemen uitgelegd. Een aantal
trajectcontroles bestaat uit meerdere `secties'. Bij vijf trajectcontroles is
op enig moment gebruik gemaakt van deze zogenoemde `secties',
meestal omdat binnen het traject op- en afritten zijn. Met het in gebruik
nemen van secties verandert de werking van een trajectcontrolesysteem
1 Elsevier, 8 november 2008.
Pagina 2 van 3
niet. Nog steeds wordt over langere afstand de gemiddelde snelheid Directoraat-Generaal
gemeten. Informatie over de locatie en werking van secties binnen een Rechtspleging en
Rechtshandhaving
trajectcontrole staat op de bovenstaande websites. Bestuurlijke en Juridische
Zaken
4 Datum
Is het trajectcontrolesysteem voldoende betrouwbaar ten 19 februari 2009
opzichte van de GPS techniek, zoals genoemd in het artikel? Ons kenmerk
5586425/09
5
Zo neen, wat gaat u ondernemen teneinde de trajectcontrole
voldoende betrouwbaar te maken?
Antwoorden 4 en 5
Het trajectcontrolesysteem is, anders dan het GPS-systeem, specifiek
gericht op het meten van snelheden. De lengte van het traject van een
trajectcontrolesysteem wordt volledig door het Nederlands Meetinstituut
(NMI) in het wegvak ingemeten. Het NMI controleert tevens met behulp
van atoomklokken op de juiste tijdsynchronisatie van de trajectportalen.
Het NMI geeft voor de betrouwbare werking van het systeem een
typekeuring af. Tenminste één keer per jaar wordt een herkeuring
uitgevoerd aan de hand van metrologische eisen.
Pagina 3 van 3
Ministerie van Verkeer en Waterstaat