Gemeente Oirschot

Samenvatting Rapport Waarstaatjegemeente.nl, Burgerrollen

Burgers oordelen over de gemeente

Â

Het gemeentebestuur van Oirschot wil graag weten hoe de inwoners oordelen over de gemeente. In het najaar van 2009 hebben we daarom meegedaan aan het onderzoek âWaarstaatjegemeente.nl Burgerrollenâ. De resultaten van dit onderzoek zijn sinds deze week openbaar. Eind april worden ook de resultaten van de vragenlijst over de dienstverlening bekendgemaakt. Tezamen vormen deze twee onderzoeken aanleiding om de contacten tussen u als inwoner en de gemeente â ambtenaren, college en gemeenteraad â te verbeteren.

Met dit onderzoek kunnen wij achterhalen wat de inwoners van onze gemeente vinden. De vragen gingen onder andere over de dienstverlening, de woonomgeving en de gemeentelijke regels. Het is een landelijk onderzoek waar veel gemeenten aan meedoen, zodat we onze cijfers ook kunnen vergelijken met andere gemeenten. In totaal deden 26 gemeenten mee in de categorie tot 25.000 inwoners. Onze gemeente heeft in het voorjaar van 2007 meegedaan aan de voorganger âDe Staat van de Gemeenteâ. Jammer genoeg zijn de cijfers niet te vergelijken omdat het onderzoek dit keer op heel veel punten anders is opgezet.

Hoe is het onderzoek verlopen?

In het najaar van 2009 hebben we aan 1.200 inwoners via een willekeurige steekproef gevraagd om de vragenlijst in te vullen; 444 inwoners hebben dat gedaan. Daarnaast hebben 143 bezoekers van het gemeentehuis een vragenlijst over de dienstverlening ingevuld. We hebben ook feitelijke gegevens aangeleverd. Bijvoorbeeld over de openingstijden, het aantal bezwaar- en beroepschriften en diverse financiële gegevens. Het onderzoeksbureau heeft de ingevulde vragenlijsten geanalyseerd en de scores weergegeven in vijf rapportcijfers.

Â

Het resultaat

Dit zijn onze rapportcijfers:

Â

Burger als Kiezer

Burger als Klant

Burger als Onderdaan

Burger als Partner

Burger als Wijkbewoner

Oirschot

5,0

7,5

6,1

5,2

6,9

Gemeenten tot 25.000 inwoners

5,7

7,6

6,2

5,6

6,8

Â

De vragen zijn dus ingedeeld naar burgerrollen:
* Burger als Kiezer gaat over het vertrouwen in de gemeenteraad en het college van B&W.

* Burger als Klant gaat over de dienstverlening.
* Burger als Onderdaan gaat over veiligheid, regels en handhaving.
* Burger als Partner gaat over de manier waarop burgers serieus genomen worden bij de beleidsontwikkeling van de gemeente.
* Burger als Wijkbewoner gaat over de woonomgeving.

Op drie onderdelen van de enquête (âBurger als klantâ, âBurger als onderdaanâ en âBurger als wijkbewonerâ) scoort de gemeente Oirschot ongeveer hetzelfde als de deelnemende gemeenten tot 25.000 inwoners in het land.

Â

Burgemeester Ruud Severijns verwoordt zijn reactie als volgt: âEen 7,5 voor dienstverlening is een mooie score. Maar het kan natuurlijk altijd beter! Daarom gaan we de komende tijd heel goed kijken welke zaken we kunnen verbeteren. Daarbij betrekken we ook de resultaten van de âVragenlijst Dienstverleningâ die eind april bekend zullen zijn. In die enquête stonden nog gedetailleerdere vragen over de dienstverlening. De resultaten van beide onderzoeken gebruiken we om de dienstverlening nog verder te verbeteren!â

Â

Aandacht voor burgerparticipatie

De gemeente Oirschot scoort lager dan gemiddeld op de onderdelen âBurger als kiezerâ en âBurger als partnerâ. De burger voelt zich weinig betrokken bij de politiek en bij de voorbereiding en uitvoering van het beleid. Deze constatering is ook al door de nieuwe raad gemaakt. We hebben een lastige bestuursperiode achter de rug en er is nu een raadsbrede intentie om de bestuurscultuur te verbeteren, maar ook de burger meer te betrekken bij het beleid. Burgerparticipatie en bestuurlijke vernieuwing vormen dan ook belangrijke speerpunten van het nieuwe bestuur.

Â

Burger als Kiezer

Als inwoner kunt u invloed uitoefenen op het gemeentebestuur. Maar luistert dat bestuur wel voldoende? En heeft u het gevoel dat het bestuur u serieus neemt? Deze vragen stonden centraal in het onderdeel âDe burger als kiezerâ. Een paar resultaten uit dit onderdeel, vergeleken met het gemiddelde van gemeenten onder 25.000 inwoners die ook aan het onderzoek meededen:

Â

Oordeel over de invloed als kiezer

Oordeel over de vertegenwoordiging door de gemeenteraad

Oordeel over het waarmaken van beloften door B&W

Oirschot

5,1

4,9

4,8

Gemeenten tot 25.000 inwoners

5,5

5,3

5,5

Â

Â

Burger als Klant

De gemeente moet zorgen voor een professionele en correcte ontvangst van u als inwoner. Ook al komt u misschien maar één of twee keer per jaar aan de balie, dan nog is het belangrijk dat de wachttijden kort zijn en de medewerkers u deskundig, snel en correct van dienst zijn. Een paar resultaten uit dit onderdeel:

Â

Oordeel over de wachttijden

Oordeel over de deskundigheid van de baliemedewerkers

Oordeel over de vriendelijkheid van de baliemedewerkers

Oirschot

8,1

8,3

8,6

Gemeenten tot 25.000 inwoners

8,1

8,4

8,5

Â

Â

Burger als Onderdaan

De burger als onderdaan heeft recht op kwaliteit van orde en gezag. Het is belangrijk dat u zich veilig voelt op straat. Dat is ook een taak van de gemeente. Maar hoe tevreden zijn de burgers over de regels, de veiligheid en de handhaving daarvan? Een paar resultaten:

Â

Â

Oordeel over de bereikbaarheid van de gemeente voor meldingen en klachten over onveiligheid en overlast

Oordeel over de aandacht van de gemeente voor het verbeteren van de leefbaarheid en veiligheid

Oordeel over de duidelijkheid van de regels

Oirschot

6,6

6,4

6,3

Gemeenten tot 25.000 inwoners

6,5

6,3

6,5

Â

Burger als Partner

De burger als partner heeft recht op kwaliteit van beleid en wil serieus genomen worden bij de beleidsontwikkeling van de gemeente. Burgers en gemeente zijn samen verantwoordelijk voor de inrichting van de samenleving. De gemeente streeft ernaar om dit interactief, dus samen met de inwoners, bedrijven en instellingen, te ontwikkelen. Maar hoe ervaren de burgers dit zelf? De resultaten zijn duidelijk:

Â

Burgers worden voldoende betrokken bij de totstandkoming van gemeentelijke plannen

Burgers worden voldoende betrokken bij de uitvoering van gemeentelijke plannen

Burgers hebben voldoende invloed op wat gemeente doet

Oirschot

5,2

5,1

4,8

Gemeenten tot 25.000 inwoners

5,6

5,4

5,1

Â

Burger als Wijkbewoner

Naast uw eigen verantwoordelijkheid heeft de gemeente de taak om te zorgen voor een prettige leefomgeving. Zo moet de wijk er schoon en opgeruimd uitzien. Er moeten voldoende voorzieningen zijn en de verkeersveiligheid moet in orde zijn. In de enquête zijn vragen gesteld over onder andere de verkeersveiligheid, het openbaar groen en de voorzieningen. Een paar resultaten:

Â

Tevredenheid over de verkeersveiligheid

Tevredenheid over het onderhoud van het openbaar groen

Tevredenheid over de afvalinzameling

Oirschot

6,3

6,6

7,6

Gemeenten tot 25.000 inwoners

6,4

6,5

7,6

Â

Â

Burger als Belastingbetaler

U betaalt belasting met een reden en het is de taak van de gemeente om daar verantwoord mee om te gaan. De overheid moet efficiënt en effectief werken. Hiervoor zijn feitelijke financiële gegevens gebruikt. Voor deze rol is géén totaal rapportcijfer berekend.

Â

Ik krijg voldoende terug voor mijn belastinggeld

De gemeente is mijn belastinggeld waard

Oirschot

5,4

5,7

Gemeenten tot 25.000 inwoners

5,7

6,1

Het vervolg

We nemen dit onderzoek zeer serieus en gaan er voortvarend mee aan de slag: welke zaken moeten we verbeteren, welke acties moeten we ondernemen en wat doen we eerst? Graag bedanken we iedereen die aan het onderzoek meegedaan heeft.

Â

Meer informatie

Als vragen heeft, kunt u contact opnemen met Esther Mohammad Hosseini, telefoon (0499) 583 333, e-mail e.mohammadhosseini@oirschot.nl.

Â


* Rapport Waarstaatjegemeente.nl najaar 2009.pdf