Samenvatting Rapport Waarstaatjegemeente.nl, Burgerrollen
Burgers oordelen over de gemeente
Â
Het gemeentebestuur van Oirschot wil graag weten hoe de inwoners
oordelen over de gemeente. In het najaar van 2009 hebben we daarom
meegedaan aan het onderzoek âWaarstaatjegemeente.nl Burgerrollenâ. De
resultaten van dit onderzoek zijn sinds deze week openbaar. Eind april
worden ook de resultaten van de vragenlijst over de dienstverlening
bekendgemaakt. Tezamen vormen deze twee onderzoeken aanleiding om de
contacten tussen u als inwoner en de gemeente â ambtenaren, college en
gemeenteraad â te verbeteren.
Met dit onderzoek kunnen wij achterhalen wat de inwoners van onze
gemeente vinden. De vragen gingen onder andere over de
dienstverlening, de woonomgeving en de gemeentelijke regels. Het is
een landelijk onderzoek waar veel gemeenten aan meedoen, zodat we onze
cijfers ook kunnen vergelijken met andere gemeenten. In totaal deden
26 gemeenten mee in de categorie tot 25.000 inwoners. Onze gemeente
heeft in het voorjaar van 2007 meegedaan aan de voorganger âDe Staat
van de Gemeenteâ. Jammer genoeg zijn de cijfers niet te vergelijken
omdat het onderzoek dit keer op heel veel punten anders is opgezet.
Hoe is het onderzoek verlopen?
In het najaar van 2009 hebben we aan 1.200 inwoners via een
willekeurige steekproef gevraagd om de vragenlijst in te vullen; 444
inwoners hebben dat gedaan. Daarnaast hebben 143 bezoekers van het
gemeentehuis een vragenlijst over de dienstverlening ingevuld. We
hebben ook feitelijke gegevens aangeleverd. Bijvoorbeeld over de
openingstijden, het aantal bezwaar- en beroepschriften en diverse
financiële gegevens. Het onderzoeksbureau heeft de ingevulde
vragenlijsten geanalyseerd en de scores weergegeven in vijf
rapportcijfers.
Â
Het resultaat
Dit zijn onze rapportcijfers:
Â
Burger als Kiezer
Burger als Klant
Burger als Onderdaan
Burger als Partner
Burger als Wijkbewoner
Oirschot
5,0
7,5
6,1
5,2
6,9
Gemeenten tot 25.000 inwoners
5,7
7,6
6,2
5,6
6,8
Â
De vragen zijn dus ingedeeld naar burgerrollen:
* Burger als Kiezer gaat over het vertrouwen in de gemeenteraad en
het college van B&W.
* Burger als Klant gaat over de dienstverlening.
* Burger als Onderdaan gaat over veiligheid, regels en handhaving.
* Burger als Partner gaat over de manier waarop burgers serieus
genomen worden bij de beleidsontwikkeling van de gemeente.
* Burger als Wijkbewoner gaat over de woonomgeving.
Op drie onderdelen van de enquête (âBurger als klantâ, âBurger als
onderdaanâ en âBurger als wijkbewonerâ) scoort de gemeente Oirschot
ongeveer hetzelfde als de deelnemende gemeenten tot 25.000 inwoners in
het land.
Â
Burgemeester Ruud Severijns verwoordt zijn reactie als volgt: âEen 7,5
voor dienstverlening is een mooie score. Maar het kan natuurlijk
altijd beter! Daarom gaan we de komende tijd heel goed kijken welke
zaken we kunnen verbeteren. Daarbij betrekken we ook de resultaten van
de âVragenlijst Dienstverleningâ die eind april bekend zullen zijn. In
die enquête stonden nog gedetailleerdere vragen over de
dienstverlening. De resultaten van beide onderzoeken gebruiken we om
de dienstverlening nog verder te verbeteren!â
Â
Aandacht voor burgerparticipatie
De gemeente Oirschot scoort lager dan gemiddeld op de onderdelen
âBurger als kiezerâ en âBurger als partnerâ. De burger voelt zich
weinig betrokken bij de politiek en bij de voorbereiding en uitvoering
van het beleid. Deze constatering is ook al door de nieuwe raad
gemaakt. We hebben een lastige bestuursperiode achter de rug en er is
nu een raadsbrede intentie om de bestuurscultuur te verbeteren, maar
ook de burger meer te betrekken bij het beleid. Burgerparticipatie en
bestuurlijke vernieuwing vormen dan ook belangrijke speerpunten van
het nieuwe bestuur.
Â
Burger als Kiezer
Als inwoner kunt u invloed uitoefenen op het gemeentebestuur. Maar
luistert dat bestuur wel voldoende? En heeft u het gevoel dat het
bestuur u serieus neemt? Deze vragen stonden centraal in het onderdeel
âDe burger als kiezerâ. Een paar resultaten uit dit onderdeel,
vergeleken met het gemiddelde van gemeenten onder 25.000 inwoners die
ook aan het onderzoek meededen:
Â
Oordeel over de invloed als kiezer
Oordeel over de vertegenwoordiging door de gemeenteraad
Oordeel over het waarmaken van beloften door B&W
Oirschot
5,1
4,9
4,8
Gemeenten tot 25.000 inwoners
5,5
5,3
5,5
Â
Â
Burger als Klant
De gemeente moet zorgen voor een professionele en correcte ontvangst
van u als inwoner. Ook al komt u misschien maar één of twee keer per
jaar aan de balie, dan nog is het belangrijk dat de wachttijden kort
zijn en de medewerkers u deskundig, snel en correct van dienst zijn.
Een paar resultaten uit dit onderdeel:
Â
Oordeel over de wachttijden
Oordeel over de deskundigheid van de baliemedewerkers
Oordeel over de vriendelijkheid van de baliemedewerkers
Oirschot
8,1
8,3
8,6
Gemeenten tot 25.000 inwoners
8,1
8,4
8,5
Â
Â
Burger als Onderdaan
De burger als onderdaan heeft recht op kwaliteit van orde en gezag.
Het is belangrijk dat u zich veilig voelt op straat. Dat is ook een
taak van de gemeente. Maar hoe tevreden zijn de burgers over de
regels, de veiligheid en de handhaving daarvan? Een paar resultaten:
Â
Â
Oordeel over de bereikbaarheid van de gemeente voor meldingen en
klachten over onveiligheid en overlast
Oordeel over de aandacht van de gemeente voor het verbeteren van de
leefbaarheid en veiligheid
Oordeel over de duidelijkheid van de regels
Oirschot
6,6
6,4
6,3
Gemeenten tot 25.000 inwoners
6,5
6,3
6,5
Â
Burger als Partner
De burger als partner heeft recht op kwaliteit van beleid en wil
serieus genomen worden bij de beleidsontwikkeling van de gemeente.
Burgers en gemeente zijn samen verantwoordelijk voor de inrichting van
de samenleving. De gemeente streeft ernaar om dit interactief, dus
samen met de inwoners, bedrijven en instellingen, te ontwikkelen. Maar
hoe ervaren de burgers dit zelf? De resultaten zijn duidelijk:
Â
Burgers worden voldoende betrokken bij de totstandkoming van
gemeentelijke plannen
Burgers worden voldoende betrokken bij de uitvoering van gemeentelijke
plannen
Burgers hebben voldoende invloed op wat gemeente doet
Oirschot
5,2
5,1
4,8
Gemeenten tot 25.000 inwoners
5,6
5,4
5,1
Â
Burger als Wijkbewoner
Naast uw eigen verantwoordelijkheid heeft de gemeente de taak om te
zorgen voor een prettige leefomgeving. Zo moet de wijk er schoon en
opgeruimd uitzien. Er moeten voldoende voorzieningen zijn en de
verkeersveiligheid moet in orde zijn. In de enquête zijn vragen
gesteld over onder andere de verkeersveiligheid, het openbaar groen en
de voorzieningen. Een paar resultaten:
Â
Tevredenheid over de verkeersveiligheid
Tevredenheid over het onderhoud van het openbaar groen
Tevredenheid over de afvalinzameling
Oirschot
6,3
6,6
7,6
Gemeenten tot 25.000 inwoners
6,4
6,5
7,6
Â
Â
Burger als Belastingbetaler
U betaalt belasting met een reden en het is de taak van de gemeente om
daar verantwoord mee om te gaan. De overheid moet efficiënt en
effectief werken. Hiervoor zijn feitelijke financiële gegevens
gebruikt. Voor deze rol is géén totaal rapportcijfer berekend.
Â
Ik krijg voldoende terug voor mijn belastinggeld
De gemeente is mijn belastinggeld waard
Oirschot
5,4
5,7
Gemeenten tot 25.000 inwoners
5,7
6,1
Het vervolg
We nemen dit onderzoek zeer serieus en gaan er voortvarend mee aan de
slag: welke zaken moeten we verbeteren, welke acties moeten we
ondernemen en wat doen we eerst? Graag bedanken we iedereen die aan
het onderzoek meegedaan heeft.
Â
Meer informatie
Als vragen heeft, kunt u contact opnemen met Esther Mohammad Hosseini,
telefoon (0499) 583 333, e-mail e.mohammadhosseini@oirschot.nl.
Â
* Rapport Waarstaatjegemeente.nl najaar 2009.pdf
Gemeente Oirschot