GEMEENTE Onderwerp: Lopikse inwoners spreken zich uit over
LOPIK
`Waar Staat Je Gemeente'
In het najaar van 2009 hebben de inwoners van de gemeente Lopik een
P vragenlijst kunnen invullen voor het onderzoek Waar Staat Je Gemeente.
Hierin konden zij aangeven hoe tevreden zij zijn over de gemeente Lopik.
Van de 1.200 inwoners die thuis een vragenlijst hebben ontvangen, hebben
E 395 inwoners (ruim 33%) meegewerkt. Daarnaast hebben 122 inwoners de
aan het loket uitgereikte vragenlijsten ingevuld.
R
Het rapport met de onderzoeksresultaten is op 23 maart 2010 openbaar gemaakt.
Bij Waar Staat Je Gemeente draait het om de inwoner: hoe tevreden is de inwoner
S over de gemeente waarin hij woont? De vraag wordt beantwoord vanuit zes
invalshoeken, ook wel burgerrollen genoemd. Voor elke burgerrol is aan de hand
van diverse indicatoren uiteindelijk een rapportcijfer opgesteld. Dit rapportcijfer is
geen exacte afspiegeling van de werkelijkheid, maar een indicatie over het
B functioneren van de gemeente gezien vanuit het perspectief van de inwoners.
Het interpreteren van de geconstrueerde rapportcijfers moet daarom met enige
voorzichtigheid geschieden. Een laag (of lager) rapportcijfer geeft aan dat op één
of enkele indicatoren achter dit rapportcijfer lagere waardes zijn vastgesteld.
E
Om betrouwbare uitspraken te doen waren 375 thuis ingevulde vragenlijsten en
75 ingevulde loketvragenlijsten nodig. Hieraan heeft de gemeente Lopik voldaan.
R Aan dit onderzoek hebben 46 gemeenten meegedaan. In de resultaten is
onderscheid gemaakt in de gemeentegrootte, zodat onderlinge vergelijking goed
mogelijk is. Dit wordt benchmarken genoemd. Daarnaast worden de resultaten
vergeleken met hetzelfde onderzoek dat in het najaar van 2007 is uitgevoerd.
I
1. De burger als kiezer
Dit is de burger die door de politiek wordt vertegenwoordigd en die een
bepaalde kwaliteit van politiek/bestuur verwacht. Als prestatie is o.a.
C omschreven dat de gemeente luistert naar de inwoners en waarmaakt wat ze
belooft;
H Lopik 2009 Gem.
T 2. De burger als klant
Dit is de burger die recht heeft op een behoorlijke kwaliteit van de dienst-
verlening, zowel fysiek als digitaal. Prestatie-indicatoren zijn o.a. de openings-
tijden, wachttijden, deskundigheid/klantvriendelijkheid medewerkers, de prijs
voor producten en diensten is redelijk en de informatie die de gemeente geeft,
is voldoende en begrijpelijk;
Postbus 50
3410 CB LOPIK Lopik 2009 Gem.
Tel : (0348) 55 99 55
Fax: (0348) 55 15 88
3. De burger als onderdaan
In deze rol komen de onderdelen veiligheid, regelgeving, vergunningverlening
en handhaving aan de orde. De prestatie-indicatoren zijn o.a. gemeente
reageert adequaat op meldingen, klachten en bezwaren, het is voldoende
veilig op straat, de gemeente pakt de sociale veiligheid goed aan en de
gemeente controleert en handhaaft regels voldoende;
Lopik 2009 Gem.
4. De burger als partner
De burger wil serieus worden genomen in de beleidsontwikkeling op diverse
terreinen (interactief), zoals ruimtelijke ontwikkeling, economie en sociale en
maatschappelijke voorzieningen. Prestatie-indicatoren zijn o.a. de gemeente
betrekt burgers in voldoende mate bij de totstandkoming en de uitvoering van
beleid;
Lopik 2009 Gem.
* Door een nieuwe invulling van deze rol, is de uitkomst niet meer te vergelij-
ken met het resultaat uit 2007. Eén prestatie-indicator wordt niet meer
gemeten en twee zijn opgenomen in de burgerrol als wijkbewoner.
5. De burger als wijkbewoner
Deze rol heeft vooral betrekking op de leefomgeving, waarin burgers en
gemeenten een gezamenlijke verantwoordelijkheid dragen. Prestatie-
indicatoren zijn o.a. het voorzieningenniveau, kwaliteitsniveau openbaar
groen, uiterlijk aanzien van de wijk, vuilophaal, bereikbaarheid per auto en
openbaar vervoer en verkeersveiligheid;
Lopik 2009 Gem.
* Enkele prestatie-indicatoren die in 2007 nog bij de burgerrol van partner
hoorden, zijn in 2009 opgenomen bij de burgerrol van wijkbewoner. Daardoor
is de uitkomst niet meer te vergelijken met het resultaat uit 2007.
6. De burger als belastingbetaler
In deze rol wil de burger een verantwoorde besteding van de door hem
betaalde belasting. Prestatie-indicatoren zijn o.a. de woonlasten zijn in
verhouding met de kwaliteit van het wonen in de gemeente, de gemeente
heeft de financiële zaken en de interne gang van zaken goed op orde.
Het onderzoeksbureau heeft een nieuwe invulling gegeven aan de burgerrol
van belastingbetaler en heeft besloten voor deze rol géén rapportcijfers meer
te berekenen.
2
Conclusies en opvallende zaken:
· De gemeente Lopik scoort bij de rollen van de burger als kiezer, klant en
onderdaan hoger dan bij hetzelfde onderzoek in 2007;
· Door gewijzigde onderzoeksvragen en andere prestatie-indicatoren zijn de
uitkomsten van de rollen van de burger als partner en wijkbewoner niet te
vergelijken met het in 2007 uitgevoerde onderzoek;
· Ten opzichte van gemeenten van gelijke grootte scoort de gemeente Lopik
over het algemeen per burgerrol rond het landelijke gemiddelde.
Wanneer per burgerrol wordt ingezoomd op enkele prestatie-indicatoren vallen wel
verschillen op tussen de score van de gemeente Lopik en het landelijke
gemiddelde, zowel in positieve als negatieve zin:
Burgerrol Prestatie-indicator Lopik Gem.
Wijkbewoner Speelmogelijkheden in de wijk 6,9 6,4
Wijkbewoner Winkels in de buurt 6,5 7,4
Wijkbewoner Uitgaan 5,9 6,5
Wijkbewoner Cultuur 5,7 6,3
Wijkbewoner Onderhoud openbaar groen 6,8 6,5
Wijkbewoner Parkeermogelijkheden in gemeente 5,9 6,6
Wijkbewoner Openbaar vervoer in gemeente 6,7 6,4
Het gemeentebestuur zal de resultaten van dit onderzoek gebruiken bij de visie-
ontwikkeling Lopik 2030 en bij de organisatieontwikkeling.
Lopik, 23 maart 2010
Gemeente Lopik