Gemeente Lopik

GEMEENTE Onderwerp: Lopikse inwoners spreken zich uit over LOPIK
`Waar Staat Je Gemeente'

In het najaar van 2009 hebben de inwoners van de gemeente Lopik een P vragenlijst kunnen invullen voor het onderzoek Waar Staat Je Gemeente. Hierin konden zij aangeven hoe tevreden zij zijn over de gemeente Lopik. Van de 1.200 inwoners die thuis een vragenlijst hebben ontvangen, hebben E 395 inwoners (ruim 33%) meegewerkt. Daarnaast hebben 122 inwoners de aan het loket uitgereikte vragenlijsten ingevuld. R
Het rapport met de onderzoeksresultaten is op 23 maart 2010 openbaar gemaakt.

Bij Waar Staat Je Gemeente draait het om de inwoner: hoe tevreden is de inwoner S over de gemeente waarin hij woont? De vraag wordt beantwoord vanuit zes invalshoeken, ook wel burgerrollen genoemd. Voor elke burgerrol is aan de hand van diverse indicatoren uiteindelijk een rapportcijfer opgesteld. Dit rapportcijfer is geen exacte afspiegeling van de werkelijkheid, maar een indicatie over het B functioneren van de gemeente gezien vanuit het perspectief van de inwoners. Het interpreteren van de geconstrueerde rapportcijfers moet daarom met enige voorzichtigheid geschieden. Een laag (of lager) rapportcijfer geeft aan dat op één of enkele indicatoren achter dit rapportcijfer lagere waardes zijn vastgesteld. E
Om betrouwbare uitspraken te doen waren 375 thuis ingevulde vragenlijsten en 75 ingevulde loketvragenlijsten nodig. Hieraan heeft de gemeente Lopik voldaan.

R Aan dit onderzoek hebben 46 gemeenten meegedaan. In de resultaten is onderscheid gemaakt in de gemeentegrootte, zodat onderlinge vergelijking goed mogelijk is. Dit wordt benchmarken genoemd. Daarnaast worden de resultaten vergeleken met hetzelfde onderzoek dat in het najaar van 2007 is uitgevoerd. I

1. De burger als kiezer Dit is de burger die door de politiek wordt vertegenwoordigd en die een bepaalde kwaliteit van politiek/bestuur verwacht. Als prestatie is o.a. C omschreven dat de gemeente luistert naar de inwoners en waarmaakt wat ze belooft;

H Lopik 2009 Gem.
T 2. De burger als klant Dit is de burger die recht heeft op een behoorlijke kwaliteit van de dienst- verlening, zowel fysiek als digitaal. Prestatie-indicatoren zijn o.a. de openings- tijden, wachttijden, deskundigheid/klantvriendelijkheid medewerkers, de prijs voor producten en diensten is redelijk en de informatie die de gemeente geeft, is voldoende en begrijpelijk; Postbus 50
3410 CB LOPIK Lopik 2009 Gem. Tel : (0348) 55 99 55
Fax: (0348) 55 15 88





3. De burger als onderdaan
In deze rol komen de onderdelen veiligheid, regelgeving, vergunningverlening en handhaving aan de orde. De prestatie-indicatoren zijn o.a. gemeente reageert adequaat op meldingen, klachten en bezwaren, het is voldoende veilig op straat, de gemeente pakt de sociale veiligheid goed aan en de gemeente controleert en handhaaft regels voldoende; Lopik 2009 Gem.
4. De burger als partner
De burger wil serieus worden genomen in de beleidsontwikkeling op diverse terreinen (interactief), zoals ruimtelijke ontwikkeling, economie en sociale en maatschappelijke voorzieningen. Prestatie-indicatoren zijn o.a. de gemeente betrekt burgers in voldoende mate bij de totstandkoming en de uitvoering van beleid;
Lopik 2009 Gem.

* Door een nieuwe invulling van deze rol, is de uitkomst niet meer te vergelij- ken met het resultaat uit 2007. Eén prestatie-indicator wordt niet meer gemeten en twee zijn opgenomen in de burgerrol als wijkbewoner.

5. De burger als wijkbewoner
Deze rol heeft vooral betrekking op de leefomgeving, waarin burgers en gemeenten een gezamenlijke verantwoordelijkheid dragen. Prestatie- indicatoren zijn o.a. het voorzieningenniveau, kwaliteitsniveau openbaar groen, uiterlijk aanzien van de wijk, vuilophaal, bereikbaarheid per auto en openbaar vervoer en verkeersveiligheid;
Lopik 2009 Gem.

* Enkele prestatie-indicatoren die in 2007 nog bij de burgerrol van partner hoorden, zijn in 2009 opgenomen bij de burgerrol van wijkbewoner. Daardoor is de uitkomst niet meer te vergelijken met het resultaat uit 2007.

6. De burger als belastingbetaler
In deze rol wil de burger een verantwoorde besteding van de door hem betaalde belasting. Prestatie-indicatoren zijn o.a. de woonlasten zijn in verhouding met de kwaliteit van het wonen in de gemeente, de gemeente heeft de financiële zaken en de interne gang van zaken goed op orde.

Het onderzoeksbureau heeft een nieuwe invulling gegeven aan de burgerrol van belastingbetaler en heeft besloten voor deze rol géén rapportcijfers meer te berekenen.


2




Conclusies en opvallende zaken:

· De gemeente Lopik scoort bij de rollen van de burger als kiezer, klant en onderdaan hoger dan bij hetzelfde onderzoek in 2007;
· Door gewijzigde onderzoeksvragen en andere prestatie-indicatoren zijn de uitkomsten van de rollen van de burger als partner en wijkbewoner niet te vergelijken met het in 2007 uitgevoerde onderzoek;
· Ten opzichte van gemeenten van gelijke grootte scoort de gemeente Lopik over het algemeen per burgerrol rond het landelijke gemiddelde.

Wanneer per burgerrol wordt ingezoomd op enkele prestatie-indicatoren vallen wel verschillen op tussen de score van de gemeente Lopik en het landelijke gemiddelde, zowel in positieve als negatieve zin:

Burgerrol Prestatie-indicator Lopik Gem. Wijkbewoner Speelmogelijkheden in de wijk 6,9 6,4 Wijkbewoner Winkels in de buurt 6,5 7,4 Wijkbewoner Uitgaan 5,9 6,5 Wijkbewoner Cultuur 5,7 6,3 Wijkbewoner Onderhoud openbaar groen 6,8 6,5 Wijkbewoner Parkeermogelijkheden in gemeente 5,9 6,6 Wijkbewoner Openbaar vervoer in gemeente 6,7 6,4

Het gemeentebestuur zal de resultaten van dit onderzoek gebruiken bij de visie- ontwikkeling Lopik 2030 en bij de organisatieontwikkeling.

Lopik, 23 maart 2010