Politie Brabant Zuid-Oost
Politie vordert zes rijbewijzen in van hardrijders
Eindhoven Strijp, Noord en Best, 23-03-2010 o De politie vorderde
maandag zes rijbewijzen in. Het overkwam vier bromfietsers, een
automobilist en een motorrijder overkwam hetzelfde. Een buitenlandse
automobilist betaalde een forse boete voor het ruim overschrijden van
de maximumsnelheid.
In de ochtend omstreeks 8.30 uur werd een 30-jarige automobilist uit
Reusel op de N2 binnen de gemeente Eindhoven langs de kant van de weg
gezet. Hij reed 141 km/u, terwijl hier een maximumsnelheid van 80 km/u
geldt. Omstreeks 12.15 uur overkwam een 47-jarige automobilist uit
Sint Truiden (België) hetzelfde. Hij werd op de A2, eveneens binnen de
gemeente Eindhoven, aangehouden omdat hij met zijn auto 142 km/u reed.
Hier geldt een maximumsnelheid van 80 km/u. Omdat het een buitenlandse
automobilist betreft is hem na overleg met de Officier van Justitie
een transactievoorstel van 500 euro voorgelegd waaraan hij gelijk
moest voldoen. De man betaalde en mocht hierna doorrijden. Een
21-jarige motorrijder uit Deurne moest op de Eindhovenseweg Zuid te
Best zijn rijbewijs inleveren. Hij reed 140 km/u, terwijl hier 80 km/u
is toegestaan.
Ook zijn de rijbewijzen van vier bromfietsers ingevorderd vanwege
forse snelheidsoverschrijdingen. Dat overkwam een 17-jarige
bromfietser uit Best toen hij omstreeks 8.00 uur op de Boschdijk met
64 km/u door een 30 km/u traject reed. Op een fietspad aan de
Vredeoord reed omstreeks 9.00 uur een 17-jarige bromfietser uit
Eindhoven 59 km/u in plaats van de maximumtoegestane snelheid van 25
km/u. Omstreeks 15.00 uur reden twee bromfietsers op de Eindhovenseweg
Zuid hard achter elkaar aan. Het gaat om een 16-jarige uit Gemonde en
een jongen van 17 uit Best. Ze reden 72 km/u; een
snelheidsoverschrijding van 32 km/u.
In Nederland wordt intensief op snelheid gecontroleerd omdat het
overschrijden van de snelheid een van de grootste veroorzakers is van
ongevallen. Snelheid kan het verschil uitmaken tussen leven en dood.
Voor automobilisten is de kans op overlijden bij een aanrijding met
een snelheid van 80 km/uur bijvoorbeeld al twintig keer groter dan bij
een snelheid van 30 km/u. Nog treuriger zijn de cijfers over fietsers
en voetgangers. Bij aanrijdingen met een snelheid van slechts 35 km/u
komt vijf procent van de fietsers of voetgangers om het leven. Bij 48
km/u is het aandeel met dodelijke afloop al opgelopen tot 45 procent
en bij 64 km/u overleeft nog maar 15 procent de klap.