Politie Brabant Zuid-Oost

Politie vordert zes rijbewijzen in van hardrijders

Eindhoven Strijp, Noord en Best, 23-03-2010 o De politie vorderde maandag zes rijbewijzen in. Het overkwam vier bromfietsers, een automobilist en een motorrijder overkwam hetzelfde. Een buitenlandse automobilist betaalde een forse boete voor het ruim overschrijden van de maximumsnelheid.

In de ochtend omstreeks 8.30 uur werd een 30-jarige automobilist uit Reusel op de N2 binnen de gemeente Eindhoven langs de kant van de weg gezet. Hij reed 141 km/u, terwijl hier een maximumsnelheid van 80 km/u geldt. Omstreeks 12.15 uur overkwam een 47-jarige automobilist uit Sint Truiden (België) hetzelfde. Hij werd op de A2, eveneens binnen de gemeente Eindhoven, aangehouden omdat hij met zijn auto 142 km/u reed. Hier geldt een maximumsnelheid van 80 km/u. Omdat het een buitenlandse automobilist betreft is hem na overleg met de Officier van Justitie een transactievoorstel van 500 euro voorgelegd waaraan hij gelijk moest voldoen. De man betaalde en mocht hierna doorrijden. Een 21-jarige motorrijder uit Deurne moest op de Eindhovenseweg Zuid te Best zijn rijbewijs inleveren. Hij reed 140 km/u, terwijl hier 80 km/u is toegestaan.

Ook zijn de rijbewijzen van vier bromfietsers ingevorderd vanwege forse snelheidsoverschrijdingen. Dat overkwam een 17-jarige bromfietser uit Best toen hij omstreeks 8.00 uur op de Boschdijk met 64 km/u door een 30 km/u traject reed. Op een fietspad aan de Vredeoord reed omstreeks 9.00 uur een 17-jarige bromfietser uit Eindhoven 59 km/u in plaats van de maximumtoegestane snelheid van 25 km/u. Omstreeks 15.00 uur reden twee bromfietsers op de Eindhovenseweg Zuid hard achter elkaar aan. Het gaat om een 16-jarige uit Gemonde en een jongen van 17 uit Best. Ze reden 72 km/u; een snelheidsoverschrijding van 32 km/u.

In Nederland wordt intensief op snelheid gecontroleerd omdat het overschrijden van de snelheid een van de grootste veroorzakers is van ongevallen. Snelheid kan het verschil uitmaken tussen leven en dood. Voor automobilisten is de kans op overlijden bij een aanrijding met een snelheid van 80 km/uur bijvoorbeeld al twintig keer groter dan bij een snelheid van 30 km/u. Nog treuriger zijn de cijfers over fietsers en voetgangers. Bij aanrijdingen met een snelheid van slechts 35 km/u komt vijf procent van de fietsers of voetgangers om het leven. Bij 48 km/u is het aandeel met dodelijke afloop al opgelopen tot 45 procent en bij 64 km/u overleeft nog maar 15 procent de klap.