Provincie Limburg

Nieuws en persberichten

Heuvellandlijn in top 3 regionale spoordiensten Reizigersonderzoek openbaar vervoer

De reiziger waardeert de Heuvellandlijn zoals die door Veolia wordt geëxploiteerd. Dit blijkt uit de Openbaar Vervoer Klantenbarometer. De Heuvellandlijn behoort tot de drie landelijk best gewaardeerde regionale lijnen. Uit de jaarlijkse barometer blijkt ook dat het busvervoer in Noord- en Midden-Limburg én Zuid-Limburg met een waarderingscijfer van 7,2 hoger scoort dan het landelijk gemiddelde.

Jaarlijks vindt landelijk onderzoek plaats naar de klanttevredenheid in het openbaar vervoer. In zijn algemeenheid kan worden gesteld dat Veolia op waardering van de reiziger kan rekenen. Alleen de waardering voor de Maaslijn loopt ten opzichte van het landelijk gemiddelde nog achter, maar het waarderingscijfer is wel ruim voldoende. Uit het onderzoek blijkt dat er op een aantal punten verbetering mogelijk is. Zo wordt de informatieverstrekking bij vertragingen met een dikke onvoldoende gewaardeerd.

Het onderzoek toont verder aan dat zowel de reizigers met een WMO indicatie als de reiziger die de regiotaxi als openbaar vervoer gebruiken over 2009 ook een hoger cijfer gaven. Zowel over het materieel, als de chauffeurs als de klantvriendelijkheid was men goed te spreken. Aandachtspunt is de overschrijding van de ophaaltijd en het omrijden dat voor verbetering vatbaar is.

Veolia is blij met deze positieve waardering maar realiseert zich dat aan de kritiekpunten flink gewerkt moet worden. Het volledige rapport treft u aan in de bijgevoegde bijlage.

* OV-klantenmeter 2009 PDF-document

23-3-2010 16:34