GVB


Lichte stijging GVB in OV-klantenbarometer

23 maart 2010

2 Met een gemiddeld cijfer van 7,1 is GVB licht gestegen in de OV-klantenbarometer. In 2008 was dit nog 7,0. De OV-klantenbarometer is een landelijk onderzoek van het Kennisplatform Verkeer en Vervoer (KpVV).
Reizigers waardeerden bij bus en metro de netheid van voertuigen en vriendelijkheid van medewerkers, bij de tram scoorde de frequentie, de kans op een zitplek en het instapgemak goed.

Stijging bus en tram, metro daalt
Het afgelopen jaar is op allerlei fronten hard gewerkt aan het verbeteren van de service aan de reiziger. Uit de OV-klantenbarometer blijkt dat het de tevredenheid over de bus is gestegen van 7,1 naar 7,2 en de tram van 7,0 naar 7,1. De metro is gedaald van 7,0 naar 6,9. De invoering van de OV-chipkaart brengt voor veel reizigers een grote verandering met zich mee. Ten tijde van het onderzoek waren de verkoop- en oplaadautomaten niet volledig beschikbaar. Dit was zichtbaar in de OV-klantenbarometer.

Verbeteren van service
GVB werkt hard aan het verbeteren van de service aan de reiziger met initiatieven als Kunst in de Metro, de samenwerking met Stichting Cordaan en Stichting Nederland Schoon. Om reizigers beter van informatie te voorzien worden, sinds deze maand, actuele verstoringen op de GVB website getoond. Ook kunnen reizigers in de regio Amsterdam inmiddels op meer dan 300 plekken OV-chipkaarten kopen en opladen.

Naast de OV-klantenbarometer van de KpVV initieert de Stadsregio Amsterdam tweemaal per jaar een onafhankelijk onderzoek naar de kwaliteitsbeleving van reizigers in het Amsterdamse Openbaar Vervoer. De uitkomsten dienen onder andere als basis voor kwaliteitsverbetering.

OV-klantenbarometer
Het onderzoek OV-Klantenbarometer is een landelijk onderzoek naar de mening van reizigers over het openbaar (stads- en streek)vervoer. Reizigers geven rapportcijfers aan verschillende aspecten die met hun rit te maken hebben. Deze aspecten lopen uiteen van de kans op een zitplaats tot de sociale veiligheid. Het onderzoek wordt jaarlijks gehouden onder bus-, tram-, trein- en metropassagiers.

Lees het onderzoek

Zie het origineel