GVB
Lichte stijging GVB in OV-klantenbarometer
23 maart 2010
2 Met een gemiddeld cijfer van 7,1 is GVB licht gestegen in de
OV-klantenbarometer. In 2008 was dit nog 7,0. De OV-klantenbarometer
is een landelijk onderzoek van het Kennisplatform Verkeer en Vervoer
(KpVV).
Reizigers waardeerden bij bus en metro de netheid van voertuigen en
vriendelijkheid van medewerkers, bij de tram scoorde de frequentie, de
kans op een zitplek en het instapgemak goed.
Stijging bus en tram, metro daalt
Het afgelopen jaar is op allerlei fronten hard gewerkt aan het
verbeteren van de service aan de reiziger. Uit de OV-klantenbarometer
blijkt dat het de tevredenheid over de bus is gestegen van 7,1 naar
7,2 en de tram van 7,0 naar 7,1. De metro is gedaald van 7,0 naar 6,9.
De invoering van de OV-chipkaart brengt voor veel reizigers een grote
verandering met zich mee. Ten tijde van het onderzoek waren de
verkoop- en oplaadautomaten niet volledig beschikbaar. Dit was
zichtbaar in de OV-klantenbarometer.
Verbeteren van service
GVB werkt hard aan het verbeteren van de service aan de reiziger met
initiatieven als Kunst in de Metro, de samenwerking met Stichting
Cordaan en Stichting Nederland Schoon. Om reizigers beter van
informatie te voorzien worden, sinds deze maand, actuele verstoringen
op de GVB website getoond. Ook kunnen reizigers in de regio Amsterdam
inmiddels op meer dan 300 plekken OV-chipkaarten kopen en opladen.
Naast de OV-klantenbarometer van de KpVV initieert de Stadsregio
Amsterdam tweemaal per jaar een onafhankelijk onderzoek naar de
kwaliteitsbeleving van reizigers in het Amsterdamse Openbaar Vervoer.
De uitkomsten dienen onder andere als basis voor
kwaliteitsverbetering.
OV-klantenbarometer
Het onderzoek OV-Klantenbarometer is een landelijk onderzoek naar de
mening van reizigers over het openbaar (stads- en streek)vervoer.
Reizigers geven rapportcijfers aan verschillende aspecten die met hun
rit te maken hebben. Deze aspecten lopen uiteen van de kans op een
zitplaats tot de sociale veiligheid. Het onderzoek wordt jaarlijks
gehouden onder bus-, tram-, trein- en metropassagiers.
Lees het onderzoek
Zie het origineel