Inspectie Verkeer en Waterstaat
Extra controles stabiliteit containerschepen
Nieuwsbericht | 23-03-2010
Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW), Waterpolitie (KLPD) en de
Zeehavenpolitie Rotterdam-Rijnmond besteden in 2010 extra aandacht aan
de stabiliteit van containerschepen in de binnenvaart. Bij een eerste
gezamenlijke controle in de Rotterdamse haven was bij een steekproef
van 18 containerschepen bij een overgroot deel iets mis bij de
stabiliteitsberekening.
Geen goede naleving van de stabiliteitsregelgeving aan boord van
containerschepen ziet de overheid en de branche als een risicofactor
wegens de kans van kapseizen en het verlies van lading. Handhavers en
toezichthouders van de IVW, Waterpolitie en Zeehavenpolitie hebben
daarom gezamenlijk op 16 en 18 maart jl. achttien containerschepen
hierop gecontroleerd. De actie was vooral gericht op het bewust maken
van het belang hiervan.
Bij dertien van de achttien schepen bleek iets mis te zijn. Op zeven
schepen was de berekening niet in orde omdat onder meer de tabellen
voor vastgezette containers werden toegepast in plaats van de tabel
voor los vervoerde containers. Ook werd in de berekening soms geen
rekening gehouden met de aanwezigheid van zogenaamde "highcube
containers". De stabiliteitsboeken van voor 2002 houden geen rekening
met de aanwezigheid van highcubes, omdat deze niet bestonden voor
2002.
Op vier schepen werd de stabiliteit niet berekend en is gebleken dat
de schipper ook niet over de kennis beschikte om de berekening te
maken. Op twee schepen was geen goedgekeurd stabiliteitsboek aan
boord. Een containerstabiliteitsboek wordt opgemaakt door een
adviesbureau, waarna het ter goedkeuring aan IVW wordt aangeboden.
Opvallend waren ook de geconstateerde problemen met de
stabiliteitsprogramma's dan wel digitale stuwplannen in de computers
die aan boord in gebruik zijn. Zo werden niet altijd de juiste
tabellen van het stabiliteitsboek in de software gehanteerd (vast in
plaats van los) en hield men geen rekening met de zogenaamde
"highcubes", of de schipper kon niet aangeven met welke criteria deze
programma's de stabiliteit berekenden. Op drie schepen was de software
`out of order', met als gevolg dat er geen berekening werd gemaakt.
De controles van nu zijn op de dezelfde manier uitgevoerd als tijdens
het gezamenlijke onderzoek van IVW en Zeehavenpolitie in 2006 en welke
zijn verwoord in het door IVW gepubliceerde rapport `Nulmeting naar
dwarsscheepse stabiliteit in het containervervoer in de binnenvaart'.
Aan boord van 63% van de destijds gecontroleerde schepen werden de
regels met betrekking tot stabiliteit niet juist nageleefd. De
resultaten van laatst genoemd onderzoek dienden dit jaar als
uitgangspunt om te toetsen of er sprake is van meer bewustwording in
de binnenvaartbranche met betrekking tot het onderwerp stabiliteit van
de containerschepen. De controles van dit jaar laten, ondanks
investeringen die sinds 2006 door de branche en opleidingsinstituten
op dit gebied zijn gedaan, nog geen verbetering zien.
Omdat een goede stabiliteit van containerschepen van essentieel belang
is, zien IVW, Waterpolitie en Zeehavenpolitie strikt toe op een
correct naleving van de stabiliteitsregelgeving aan boord van
containerschepen. Met de 10e herziening van het Binnenvaart
Politiereglement Wateren (BPR) wordt er verbaliserend opgetreden en
lopen schepen de kans stilgelegd te worden.