Ingezonden persbericht


Persbericht

Amsterdam, 22 maart 2010

Centraal Beheer en Pink Ribbon publiekswinnaars van vijfde editie van Dagbladgoud 2009 Vakgoud voor Stichting Vluchteling en Campagnegoud voor Ahold

Op 22 maart maakte Cebuco de winnaars van Dagbladgoud 2009 bekend in het Congrescentrum in Amstelveen. De advertentie voor Centraal Beheer met "Sinterklaas" werd daarbij door de lezers bekroond met Dagbladgoud 2009 in de categorie profit. In de categorie non-profit gaat de prijs naar Pink Ribbon Magazine met "2 Vriendinnen". De vakjury wees Stichting Vluchteling en Ahold aan als winnaars van de prijzen Vakgoud en Campagnegoud.

53.000 stemmers
Via een intensieve dagbladcampagne, waarin de twaalf nominaties paginagroot onder ogen van de lezers kwamen, werd krantenlezend Nederland opgeroepen een stem uit te brengen. De twaalf advertenties waren eerder door een publiekspanel geselecteerd uit 126 inzendingen. De lezers gaven massaal gehoor aan de oproep; 53.000 mensen brachten via de stemsite dagbladgoud.nl hun stem uit.

Olaf Croon (directeur Cebuco): "De kwaliteit van de inzendingen was dit jaar zeer hoog, tevens mochten we een record aantal inzendingen verwelkomen. De Dagbladgoud-winnaars van dit jaar, Centraal Beheer met "Sinterklaas" en Pink Ribbon met "2 Vriendinnen" zijn de terechte winnaars die het publiek heeft gekozen. Dat lezers inhakers waarderen was bekend, de prijs voor Centraal bevestigd deze waardering. Pink Ribbon weet op een zeer treffende en toch integere wijze een emotioneel en beladen boodschap over te brengen in dagbladen. Grote klasse."

Dagbladgoud bestaat uit een publieksprijs en een vakprijs. De vakjury koos, onder leiding van voorzitter Léon Bouwman (hoofdredacteur Adformatie), uit alle inzendingen Stichting Vluchteling tot winnaar van Vakgoud 2009 met advertentie "Probleem niet weg bij omslaan pagina".

Léon Bouwman, over de Vakgoud-winnaars: "We hadden als vakjury geen enkele twijfel over de winnaar, Stichting Vluchteling. Door gebruik te maken van een dubbele advertentie worden de lezers op een zeer originele en pakkende manier aangesproken, en het raakt je direct. Er is optimaal gebruik gemaakt van het medium dagbladen en de functie die de krant bij de lezers vervult."

De vakjury is ook zeer verheugd dat er dit jaar maar liefst 22 inzendingen waren voor Campagnegoud. Juryvoorzitter Bouwman: "In de winnende campagne "Jij trekt graag de kar" de recruitmentcampagne van Ahold is Ahold dicht bij zichzelf gebleven om manegement traineers en supermarkt managers aan te trekken. Er is perfect gewerkt met de lezersprofielen van de dagbladen en de beschikbare functies. De krachtige en consistente art en copy was mede doorslaggevend."


---

Winnaar Dagbladgoud 2009 - Profit Winnaar Dagbladgoud 2009 - Non profit

Adverteerder: Centraal Beheer Adverteerder: Pink Ribbon Magazine Titel: Sinterklaas Titel: 2 Vriendinnen
Reclamebureau: DDB Reclamebureau: GREY Amsterdam Mediabureau: OMD Mediabureau: Carat

Winnaar Vakgoud 2009

Adverteerder: Stichting Vluchteling
Titel: Probleem niet weg bij omslaan pagina
Bureau: Ogilvy Amsterdam
Mediabureau: OMD

Winnaar Campagnegoud 2009

Adverteerder: Ahold
Titel: Jij trekt graag de kar. Recruitmentcampagne Bureau: Hemels van der Hart
Mediabureau: Kobalt

De Vakjury
Léon Bouwman - juryvoorzitter (Adformatie)
Cynthia van Zwol (Wereld Natuur Fonds)
Nico Hilhorst (M2Media & More)
Piet Hein Smit (XXS)
Marcel Hartog (Publicis)
Mark van Heffen (Pon)
Tom Tempelman (NRp Dagbladen - voorz. Cebuco Bestuur)

________________________________________________


Noot voor redacties