Gemeente Utrecht

2010 SCHRIFTELIJKE VRAGEN
16 Vragen van de heer V. Oldenborg
(ingekomen 20 januari 2010
en antwoorden door het college verzonden op 23 maart 2010 )

Via twitter.com en de nieuwssite DNU.nu heeft de fractie van Stadspartij Leefbaar Utrecht kennisgenomen van het nog immer niet functioneren van de weegmatten die bedoeld zijn om zwaar verkeer op de Utrechtse grachten te registreren en zo mogelijk tegen te gaan. Reeds in 2003 heeft de heer Giesberts van de fractie van Groenlinks hier over vragen gesteld. De uitgebreide beantwoording destijds geeft de indruk dat het toenmalige College de situatie serieus nam. Er worden diverse acties in het vooruitzicht gesteld waarvan wij thans moeten concluderen dat die in de afgelopen zeven jaar nog niet tot een tastbaar resultaat hebben geleid. In de komende jaren gaan wij als stad vele miljoenen uitgeven om onze waardevolle grachten te bewaren voor het nageslacht. Het kan toch niet de bedoeling zijn dat deze investering binnen de kortste keren, letterlijk, in het water valt door te zwaar verkeer. Daarom stellen wij u de volgende vragen:


1. Wat is er terecht gekomen van de plannen zoals die verwoord zijn in de antwoorden van het College op de schriftelijke vragen van de heer Giesberts in 2003?

Het in 2003 aangekondigde onderzoek naar de mogelijkheid de matten te moderniseren en beter geschikt te maken voor handhaving heeft indertijd niet tot een bruikbare uitkomst geleid.

Er zijn verbodsborden met de maximum aslast geplaatst en de voor vrachtverkeer toegestane routes zijn aangegeven middels de routezuilen, de binnenstadskaart 'Wegwijs Utrecht Centrum', bebording langs wegen en bruggen. Deze informatie is ook beschikbaar gesteld op onze internetsitewww.utrecht.nl/bereikbaar.


2. Op welke wijze wordt thans voorkomen dat te zwaar verkeer over onze grachten kan rijden?

Zie antwoord vraag 1, daarnaast is de Vismarkt afgesloten met blokken.


3. Op welke wijze wordt hier op gehandhaafd?

Tot en met 2006 voerde de Politie visuele controles uit. Daarvoor in aanmerking komende voertuigen werden zo nodig geleid naar een mobiele meetvoorziening om de asdruk te kunnen vaststellen op een manier die tot een bruikbaar proces verbaal leidt. Na 2006 heeft de Politie in de handhaving andere prioriteiten gekregen.


4. Wat heeft het College zich voorgenomen om, in het kader van de grootschalige aanpak van de werven en walmuren, te ondernemen teneinde te zware belastingen door wegverkeer in de toekomst tegen te gaan?

In overleg heeft de Politie toegezegd de handhavingstaken op asdruk door middel van visuele controle door surveillerende motoragenten van de verkeersgroep te te zullen intensiveren. Verder zullen de gemeentelijke parkeercontroleurs tijdens de uitoefening van hun reguliere taak de politie informeren indien zij mogelijke overtredingen waarnemen. Het met behulp van fysieke maatregelen signaleren van te zware belasting van de werven is op dit moment niet voorzien.

---- --