Ingezonden persbericht


P E R S B E R I C H T
Gouda, 23 maart 2010

TNO en ORTEC integreren reistijdvoorspeller met ritplanningspakket

De eerste stappen om TNO's reistijdvoorspeller aan ORTEC's ritplanningspakket te koppelen zijn gezet. De integratie van Reistijdinformatie In Transport Management Systemen (RITS) is een project van De Verkeersonderneming, waaraan ORTEC, TNO en logistieke dienstverleners De Rijke en Simon Loos deelnemen. Met RITS wil De Verkeersonderneming de transportsector uitnodigen om reistijdverwachtingen te gebruiken bij routeplanning... Missie van De Verkeersonderneming is namelijk om files op en rond de A15 te verminderen.

In deze samenwerking zorgt TNO voor een nieuwe vorm voor berekening van de reistijdverwachting, terwijl ORTEC bijdraagt met een innovatieve manier van plannen op basis van deze reistijdverwachting. "Het doel van dit project is een start te maken met het integreren van de reistijdvoorspellers van TNO met het ritplanningspakket van ORTEC", aldus product manager Theodoor Torn van ORTEC. Het ritplanningspakket van ORTEC ondersteunt de tactisch-operationele transportplanning bij logistieke dienstverleners. De nieuwe mogelijkheden worden bij de containerdivisies van De Rijke en Simon Loos getoetst in pilots. Beide bedrijven hebben eerder het ritplanningspakket ORTEC Transport & Distribution geïmplementeerd in hun organisatie.

In het RITS project neemt de container divisie van De Rijke deel. "Deze divisie heeft zo'n 200 vrachtwagens die minimaal twee keer per dag de A15 gebruiken", vertelt business unit manager Barend van der Heijden van De Rijke. "Plannen op basis van reistijdverwachtingen zou volgens ons zeker kunnen helpen om efficiëntere ritten en routes te plannen." Ronald Bakx, manager Informatisering & Automatisering van Simon Loos bv vult aan: "Dit is voor ons uitgelezen kans. Met plannen op basis van reistijdverwachtingen kunnen we onze processen nog verder optimaliseren. Bovendien snijdt het mes aan twee kanten: door nog efficiënter te plannen, dragen we bij aan het milieu."

Twee taken
Het reistijdverwachting-systeem van TNO heeft twee taken, namelijk meten en voorspellen. Adviseur Hein van Rijswijck van TNO legt uit: "Op basis van historische data en actuele gegevens kan TNO elke 15 minuten een reistijdvoorspelling opstellen voor drie verschillende voorspellingshorizons (komende uur, komende week en komende maand). De reistijdinformatie komt uit detectiesystemen op het wegennetwerk, maar kan daarnaast ook aangevuld worden met gegevens uit mobiele telefoons of GPS-kastjes."

Op deze manier kan van zowel het hoofd- als het onderliggende wegennetwerk dus zeer nauwkeurige reistijdinformatie worden verzameld. "Op basis van de reistijdvoorspelling kan op elk moment een toeslag berekend worden voor de reistijd van een traject", aldus Van Rijswijck.

Intertraffic
Op 23, 24, 25 en 26 maart vindt in Amsterdam de beurs Intertraffic plaats De Verkeersonderneming en TNO zijn hier aanwezig. Op Intertraffic kunt u informatie opvragen rondom het project RITS. Meer informatie: http://www.intertraffic.com/default.asp

Over De Verkeersonderneming
De Verkeersonderneming is een samenwerkingsverband van de gemeente en stadsregio Rotterdam, het Havenbedrijf en Rijkswaterstaat. De missie van De Verkeersonderneming is om de files op en rond de A15 te verminderen.

Over TNO
TNO maakt wetenschappelijke kennis toepasbaar om het innovatief vermogen van bedrijfsleven en overheid te versterken. TNO is een onafhankelijke onderzoeksorganisatie die op basis van zijn expertise en onderzoek een belangrijke bijdrage levert aan de concurrentiekracht van bedrijven en organisaties, aan de economie en aan de kwaliteit van de samenleving als geheel.

Over De Rijke
De Rijke biedt een breed scala aan logistieke diensten. Naast het verzorgen van transportdiensten in de breedste zin van het woord, kunnen expeditie-activiteiten, warehouse gerelateerde activiteiten, value added logistics, alsmede integrale goederenstroombeheersing in eigen beheer worden aangeboden. De verschillende disciplines zijn ondergebracht in zelfstandige business units. De Rijke biedt opdrachtgevers veelal een logistiek concept, waarbij de complete zorg voor de supply chain uit handen wordt genomen. De logistieke dienstverlening wordt uitgevoerd binnen een netwerk van moderne lokaties in de diverse Europese landen, alsook op lokatie bij de diverse opdrachtgevers. In het RITS project neemt de containerdivisie van De Rijke deel. Deze divisie heeft zo'n 200 vrachtwagens die minimaal twee keer per dag de A15 gebruiken.

Over Simon Loos
Simon Loos biedt haar transportdiensten al sinds 1938 aan en is naast winkeldistributie ook gespecialiseerd in Beneluxtransport, drankenlogistiek, bulktransport en containertransport. Daarnaast verzorgen zij Warehousing en VAL, en maakt de synergie tussen de verschillende takken van sport hen tot een veelzijdige logistiek partner. Voor Simon Loos staat niet de te leveren dienst, maar de oplossing voor de klant centraal. Zij ontzorgen hiermee de logistiek. Simon Loos beschikt o.a. over 410 trekkende- en 540 getrokken eenheden, 820 medewerkers en ruim 85.000m2 warehouse in Nederland. De containerdivisie Simon Loos Gorinchem bv is gespecialiseerd in zeecontainervervoer en aanverwante diensten als opslag, overslag en gasmeten/ontgassen. Deelname aan het RITS-project is voor Simon Loos vanzelfsprekend: dagelijks rijden er zeker dertig containertransporten minstens twee keer over de A15.

Over ORTEC
ORTEC is een van de grootste aanbieders van geavanceerde softwareoplossingen en consultancydiensten voor planning en optimalisatie. De ORTEC producten en diensten leiden tot optimale rit- en routeplanning, belading van voertuigen en pallets, personeelsinzet, vraagvoorspelling en logistieke netwerkplanning. ORTEC biedt zowel stand-alone, alsook maatwerk en SAP®-gecertificeerde oplossingen, ondersteund door strategische partners. ORTEC heeft meer dan 1250 klanten wereldwijd, 700 werknemers en verschillende kantoren in Europa, Noord-Amerika en Zuid-Oost Azië. www.ortec.com

ORTEC is winnaar van de Nederlandse Logistiek Prijs 2009.


---