Ingezonden persbericht


24 maart 2010

ROVER: nog steeds puinhoop rond studentenchipkaart

Staatssecretaris Bijsterveldt heeft nog niet gereageerd op de brief van ROVER en klachten van studenten over de puinhopen rond de studentenchipkaart. Intussen blijft de soap die OV-studentenchipkaart heet onverminderd doordraaien. Een stand van zaken:


* Sinds het verplichten van de chipkaart ontving het OV-Loket ruim 400 klachten van studenten die in de problemen zijn geraakt. De website van ROVER stroomt ook vol en bevat ondertussen ruim 200 boze en radeloze reacties.
* Dat is het topje van de ijsberg. Maar weinig mensen nemen de moeite om een klacht in te dienen. Er zullen vele malen zoveel studenten zijn met grote problemen.
* Hogeschool Wittenborg heeft gemerkt dat studenten niet naar school kunnen komen en zag zich genoodzaakt zelf een renteloze lening aan studenten aan te bieden
* Getroffen studenten klagen dat de telefoonkosten inmiddels de ¤ 100 overstijgen. Staatssecretaris Bijsterveldt dacht zich er vanaf te kunnen maken met een grapje: "dan moeten ze een ander telefoonleverancier nemen". Zij wist kennelijk niet dat die kosten veroorzaakt werden door een betaald antwoordnummer waar je uren in de wacht kunt hangen.
* Een aantal studenten oriënteert zich op juridische acties. Dat is voor hen alleen betaalbaar als ze zelf of via hun ouders een verzekering voor rechtsbijstand hebben. Eén van de ouders met zo'n verzekering is inmiddels aan het werk.
* ROVER volgt de juridische acties met interesse en roept studenten op zich indien mogelijk via een rechtsbijstandsverzekering hieraan mee te doen.

Ook ROVER oriënteert zich op verdere acties en laat het onderwerp niet rusten totdat deze wantoestand een halt wordt toegeroepen.