Wageningen Universiteit en Researchcentrum

Persbericht Wageningen University, nr 018, 24 maart 2010

http://www.wageningenuniversity.nl/NL/nieuwsagenda/nieuws/P018.htm

Scholieren brengen effect van koude winter op natuur in beeld

Volgens De Natuurkalender ligt de natuur door de koude winter 37 dagen achter op het extreem vroege 2008. Honderden scholieren gaan als 'Schoolbiologen' wetenschappers van Wageningen University helpen in kaart te brengen hoe snel planten en dieren zich nu ontwikkelen bij de opeens hoge temperaturen. Het Schoolbiologen-programma wil de ontwikkeling van planten en dieren veel gedetailleerder in kaart brengen dan tot nu toe mogelijk was. Scholieren maken daarvoor rondom hun school momentopnames van de natuur en geven hun waarnemingen en foto's door op www.schoolbiologen.nl. Alle scholen in basis- en voortgezet onderwijs kunnen meedoen.

In het kader van het 'Lente in Drenthe' programma doen de komende jaren ruim 200 basisscholen met ruim 8000 scholieren in de bovenbouw mee. De basisscholen in Emmen bijten deze week de spits af.

De afgelopen dagen kwamen tientallen waarnemingen van het eerste bloeiend speenkruid, eerste citroenvlinders en eerste trekkende padden binnen op Natuurkalender.nl. De koudste winter sinds 1996 zorgt ervoor dat de waarnemingen 37 dagen achterlopen bij het extreem vroege jaar 2008. De eerste waarnemingen zeggen veel over wanneer de start van de lente plaatsvindt maar geven maar beperkt inzicht in hoe de planten en dieren zich daarna ontwikkelen en of de verschillende individuen van eenzelfde soort op eenzelfde manier reageren.

Om hier meer inzicht in te krijgen heeft De Natuurkalender het bestaande GLOBE-educatieprogramma met ruim 20 Natuurkalender-scholen) uitgebreid met het Schoolbiologen-programma. De nieuwe opzet biedt scholen veel meer flexibiliteit om mee te doen dan in het bestaande programma. Het is niet meer nodig dat scholieren gedurende een aantal weken een boom of plant in de gaten houden om de eerste bloei, bladontplooiing of bladverkleuring te registreren. De docent kan nu op elk moment dat het hem of haar uitkomt met de klas naar buiten om een momentopname van de natuur te maken. Daarbij wordt gekeken hoe ver de ontwikkeling van planten en dieren is. Bij planten wordt bijvoorbeeld bepaald of de plant wel of niet in bloei staat en zo ja of het begin, volle of einde bloei is. Bij waarnemingen aan vogels, vlinders, amfibieën en libellen wordt gekeken of de soort wel of niet gezien is en hoeveel exemplaren er gezien werden.

Schoolbiologen.nl maakt het mogelijk om individuele bomen, struiken of planten een naam te geven, de precieze locatie aan te wijzen in Google Maps en waarnemingen aan de individuen afzonderlijk door te geven. De waarnemingen aan het individu bieden de wetenschappers de mogelijkheid per individu de variabiliteit in reactie op weer en klimaat en over meerdere jaren te bepalen.

Schoolbiologen.nl biedt uitgebreide mogelijkheden om de eigen waarnemingen te bekijken en te vergelijken met waarnemingen van andere scholen of met (eigen) waarnemingen in eerdere maanden of jaren. Met het gebruik van YouTube filmpjes wordt de terugkoppeling vanuit Wageningen University naar de scholieren en docenten ook sterk verbeterd.

Schoolbiologen is een samenwerking tussen Wageningen University, IVN Consulentschap Drenthe, SME Advies (coördinator van het GLOBE programma), AOC Oost en Triptic en is mede tot stand gekomen met financiering van het Ministerie van LNV in het kader van de Regeling Innovatief Groen Onderwijs.