AirPlus succesvol door het crisisjaar 2009

24/03/2010 12:00

Airplus International

Toonaangevende wereldwijde aanbieder voor zakenreismanagement met positief resultaat // Werving van nieuwe klanten compenseert krimpende reisbudgetten // Branche-innovatieve Green Reports vereenvoudigen de betrokkenheid van bedrijven bij het milieu

Schiphol, 24 mAart 2010 - AirPlus, de toonaangevende globale aanbieder van oplossingen voor het betalen en analyseren van zakenreizen, blikt terug op een succesvol financieel boekjaar 2009.Ondanks de wereldwijde economische achteruitgang, met als gevolg

de duidelijk merkbare terughoudendheid van bedrijven bij de uitgaven voor zakenreizen, bleef AirPlus winstgevend en bereikte een resultaat vóór belasting van 17,2 miljoen euro. Met 17,1 miljard euro lag de omzet 6 procent onder die van het voorgaande jaar (2008: 18,1 miljard euro). Wereldwijd ondersteunden in het afgelopen jaar 856 AirPlusmedewerkers

meer dan 33.000 zakelijke klanten. Het aandeel van het internationaal afgerekend zakenreisvolume steeg tot 48% (voorgaande jaar 41%)

"Op de wereldwijde economische achteruitgang hebben bedrijven gereageerd door te snijden in reisbudgetten en door richtlijnen voor zakenreizen aan te scherpen. Zakenreizigers waren daarom in 2009 minder vaak onderweg dan het jaar ervoor," aldus Lian Wolfs, directeur AirPlus BeNeLux, bij het jaarlijkse gesprek met de pers op Schiphol. "Maar het succesvol werven van nieuwe klanten heeft de omzetdaling door de recessie geheel gecompenseerd." Dit gecombineerd met een strak kostenbeheer heeft ervoor gezorgd dat er geen medewerkers hoefden te worden ontslagen en werd op alle locaties arbeidstijdverkorting voorkomen. Ook in 2009 heeft AirPlus in Nederland het marktleiderschap verder weten uit te bouwen en haar positie op de wereldwijde zakenreismarkt kunnen verstevigen. "Ons doel om in 2012 de preferente wereldwijde aanbieder van betaaloplossingen voor het afrekenen en analyseren van zakenreizen te worden, is nog steeds realistisch en hoeft ook na 2009 niet te worden aangepast," aldus Wolfs. Binnen bedrijven heeft de druk tot kostenbesparing geleid tot een toenemend bewustzijn voor de duidelijke voordelen van een efficiënt travel management. "Wij constateren dat veel travel managers de tijdens de recessie binnen hun bedrijf toegenomen invloed hebben gebruikt om sterker in te zetten op het invoeren van professionele betaal- en analyse-oplossingen van AirPlus. Ondanks krimpende reisbudgetten waren zij daardoor in staat de nodige mobiliteit van hun bedrijf te kunnen handhaven. Ook voor het lopende jaar 2010 is AirPlus optimistisch. "AirPlus heeft haar toegevoegde waarde - ook in crisistijd - voor bedrijven bewezen," zegt Wolfs, "en door de aanwas van nieuwe accounts hebben wij in Nederland het jaar 2009 zelfs afgesloten met een plus ten opzichte van het jaar ervoor. De crisis lijkt voorbij en de actuele omzetten tonen ons een voorzichtig stijgende lijn."

Initiatief van AirPlus helpt bedrijven bij het besparen

Tegen deze achtergrond heeft AirPlus in 2009 een programma geïnitieerd om bedrijven te helpen bij het realiseren van extra besparingspotentiëlen binnen hun dagelijkse zakenreismanagement. Het 'Initiatief voor meer efficiëntie bij het travel management' leverde bedrijven op maat gemaakte kostenrapportages over al hun uitgaven. Travel managers kregen hierdoor praktische adviezen voor kostenbesparingen. Daarnaast konden bedrijven met een speciale 'Savings Calculator' heel concreet vaststellen hoeveel zij konden sparen met professionele tools voor het reduceren van kosten.

Partnerschap met Banco Santander versterkt aanwezigheid in Latijns-Amerika

Ook heeft AirPlus in 2009 haar internationaal partnernetwerk uitgebreid. De markleidende internationale aanbieder van betaaloplossingen is een strategische samenwerking aangegaan met de Banco Santander. Door deze samenwerking profiteren bedrijven in Portugal en Latijns-Amerika van een wereldwijde betaaloplossing voor hun zakenreisuitgaven. Met deze samenwerking speelt AirPlus in op de sterke groei van de zakenreismarkt in deze landen en de daaruit voortvloeiende behoefte aan professionele oplossingen voor het travel management.

Dankzij een partnerschap met Hertz profiteren bedrijven bovendien van een geoptimaliseerd kostenmanagement bij internationale boekingen van huurauto's. Bedrijven kunnen in negen Europese landen auto's van Hertz met AirPlus betalen en de kosten vervolgens tot in detail analyseren. Naast Hertz, heeft AirPlus al een bestaande samenwerking met Europcar en Sixt.

AirPlus Green Reports versterken voortrekkersrol bij klimaatbescherming

Zakenreizen spelen een steeds belangrijkere rol bij het beschermen van het klimaat en milieu. Met de branche-innovatie AirPlus Green Reports biedt AirPlus bedrijven een nieuwe mogelijkheid hun betrokkenheid bij het klimaat te vergroten. De baanbrekende oplossing levert bedrijven een transparante CO2-rapportage over hun zakenvluchten. Voor elk met AirPlus betaald vliegticket worden automatisch de desbetreffende emissies berekend. Op basis van deze waarden kunnen bedrijven zelf bepalen of zij een vrijwillige bijdrage via een klimaatbeschermingsorganisatie willen leveren of in eigen projecten ter bescherming van het klimaat willen investeren. De emissiebalans kan zo zonder moeite in het duurzaamheidsverslag van het bedrijf worden opgenomen. Met de Green Reports neemt AirPlus opnieuw een voortrekkersrol in en completeert daarmee de sinds 2007 bestaande oplossing,

waarmee bedrijven hun bijdragen ter bescherming van het klimaat automatisch kunnen afrekenen.

"Wij zien binnen bedrijven een toenemende mate van ontvankelijkheid voor het thema klimaatbescherming en zijn ons duidelijk bewust van de speciale verantwoordelijkheid van het travel management", aldus Lian Wolfs over de resultaten van het onderzoek. "De Green Reports is een nieuwe oplossing die bedrijven in staat stelt hun groeiende betrokkenheid bij het milieu naadloos te integreren in bedrijfsprocessen," verklaart Lian Wolfs, directeur AirPlus BeNeLux.

AirPlus is een toonaangevende internationale aanbieder van oplossingen voor het

dagelijkse management van zakenreizen. Wereldwijd vertrouwen meer dan 33.000

bedrijven op AirPlus bij het afrekenen en analyseren van hun kosten voor

zakenreizen. Onder de merknaam AirPlus International worden de producten en

services wereldwijd aangeboden. De AirPlus Company Account is de meest

succesvolle betaaloplossing binnen het UATP-netwerk. Meer informatie vindt u via

het internet onder www.airplus.com.

Bij dit persbericht is een bijlage zichtbaar op www.perssupport.nl





http://www.airplus.com