Bouwstenen voor nieuw verkeers- en vervoersbeleid in Breda
Deze week is een evaluatie van het Bredase verkeers- en vervoersbeleid
van de afgelopen zeven jaar vastgesteld.
Daaruit blijkt ondermeer dat er in Breda in absolute aantallen meer
gefietst wordt en meer gebruik wordt gemaakt van het openbaar vervoer,
maar dat ook het autogebruik is gegroeid. Wel is de verhouding tussen
die vervoerswijzen bijna onveranderd gebleven. Wat betreft
verkeersveiligheid is het aantal verkeersslachtoffers in diezelfde
periode aanzienlijk afgenomen.
Wethouder Wilbert Willems: âDoor het vaststellen van de evaluatie
worden bouwstenen aangedragen waarmee het nieuwe stadsbestuur een
volgende stap kan zetten om tot een nieuw verkeers- en vervoersbeleid
te komen. Het is nadrukkelijk de bedoeling om dit jaar iedereen in
onze stad bij die koersbepaling te betrekken.â
Uit de evaluatie blijkt dat de afgelopen jaren geen trendbreuk kon
worden gerealiseerd in de verdeling van het auto-, openbaar vervoer-
en fietsgebruik, zoals voorgenomen in het Verkeersplan Breda van 2003.
Concrete doelstellingen uit dat plan, zoals 40% groei van het
fietsgebruik en 50% groei van het busgebruik, zijn niet gehaald. De
doelstelling voor verkeersveiligheid in Breda (25% minder
ziekenhuisgewonden en 30% minder verkeersdoden) is wel bereikt.
Allerlei maatregelen om het gebruik van fiets en bus te stimuleren
hebben er in de afgelopen jaren wel toe geleid dat het aandeel van de
auto in het totaal aantal verplaatsingen niet verder is gestegen.
Het aantal reizigers dat gebruik maakt van de busverbinding tussen
Breda en Etten-Leur (âVolansâ)â steeg met circa 10%. De helft van de
bushaltes in Breda is inmiddels voor iedereen toegankelijk gemaakt.
Daarnaast zijn de fietsenstallingen in de binnenstad gratis geworden
en is het aantal uitgebreid. Diverse ontbrekende schakels in het
fietsnetwerk zijn de afgelopen jaren toegevoegd. Ook zijn er
doorstromingsmaatregelen genomen, met name op de noordelijke en
zuidelijke rondweg en de Claudius Prinsenlaan, die niet alleen voor
het autoverkeer, maar ook voor fietsers en voetgangers positief
uitwerken.
Uit de evaluatie blijkt dat de mobiliteitsopgave voor de stad fors is
en dat bereikbaarheid en leefbaarheid van de stad in de toekomst in
gevaar dreigen te komen. Het is daarom noodzakelijk om een duurzame
beleidskoers voor de komende jaren uit te zetten die past in de
ruimtelijke ontwikkeling van de stad en die ook werkelijk uitvoerbaar
is. Aan die koers wordt in de loop van dit jaar verder inhoud gegeven.
Breda, 24 maart 2010
Gemeente Breda