RET

Reizigers in stadsregio Rotterdam waarderen ov weer hoger

24 maart 2010
De reizigers in de stadsregio Rotterdam hebben het openbaar vervoer in 2009 weer hoger gewaardeerd dan het jaar ervoor. De algemene waardering van de reizigers voor het vervoer per bus, tram en metro bedraagt over 2009 7,1. Dat getal ligt daarmee in de regio hoger dan in vergelijkbare gebieden, zoals de regio Amsterdam (6,9). Een en ander blijkt uit de jaarlijkse ov-klantenbarometer van het Kennisplatform Verkeer en Vervoer.

Motivatie
Portefeuillehouder Verkeer en Vervoer, Hans Vervat is blij met de cijfers: âHet geeft aan dat de reizigers ons ov-product steeds meer gaan waarderen. We hebben de afgelopen jaren flink geïnvesteerd in de kwaliteit van de dienstverlening en het materieel. Het is fantastisch om te zien dat de reizigers dat merken. Het geeft ons de motivatie om door te gaan op de ingeslagen weg en de reizigers een nog beter openbaar vervoer te bieden.â

Metro, tram en bus
De cijfers in het vervoergebied van de RET laten bijna op alle onderdelen een stijging zien. De busreizigers van de RET waarderen de prestaties net als in 2008 met een 7,3 en dat is hoger dan het landelijk gemiddelde (7,2). De tram krijgt het cijfer 7,0. Een stijging van 0,1 ten opzichte van het jaar daarvoor. De waardering voor de metro stijgt zelfs met 0,2 punten tot 7,1. RandstadRail kan zich echter in de grootste waardering van de reizigers verheugen. Dat cijfer stijgt maar liefst met 0,8 punten van 6,7 in 2008 tot 7,5 in 2009. Directeur Pedro Peters van de RET is blij met de reizigerswaardering: â Dit is het oordeel van onze klanten. Ik ben dan ook trots dat we een 7 of hoger halen, op alle vlakken. Een prachtige prestatie. Maar we zijn er nog niet. De reiziger geeft ook aan nog niet voldoende tevreden te zijn met de informatie bij verstoringen, ook al scoren we daar ook beter dan het gemiddelde van het land. Daar wordt hard aan gewerkt. Nog dit jaar voeren we een hoogwaardig reizigersinformatiesysteem in.â

Qbuzz
Het streekvervoer in de regio Rotterdam, dat door Qbuzz wordt verzorgd, geeft ook een stijgende lijn te zien. De waardering voor deze vervoerder, die eind 2008 voor het eerst in de regio het busvervoer verzorgde, stijgt over 2009 ten opzichte van 2008 met 0,2 tot 7,5. Dat is 0,3 punten boven het landelijk gemiddelde. De cijfers stemt directeur Rob van Holten van Qbuzz tot tevredenheid: âWij zijn zeer tevreden met de start die we gemaakt hebben in de regio Rotterdam. Uiteraard zijn er opstartperikelen geweest, maar onze doelstelling was om de reiziger hier zo min mogelijk van te laten merken. Als ik dan dit cijfer zie is ons dat gelukt met dank aan onze vakbekwame medewerkers en ben ik dus zeer tevreden over ons eerste jaar. Ik wil onze reizigers bedanken voor deze waardering. Ons doel is en blijft dat onze klanten tevreden zijn dus ons streven is om het in 2010 beter te doen. De reiziger mag dat van ons verwachten.â

Connexxion
Op Voorne-Putten kreeg de busdienst van Connexxion van de reiziger het cijfer 7,3. Hoewel dit cijfers in 2008 op hetzelfde niveau lag, is dit altijd nog hoger dan het landelijk gemiddelde van 7,2. âWe zijn blij met de uitslag van de OV-klantenbarometerâ, zegt Bruno Bruins, lid Raad van Bestuur van Connexxion. âWe zien dat niet alleen de reizigers in Voorne-Putten onze dienstverlening waarderen, maar in heel het land scoren we boven het landelijk gemiddelde. Dat stemt ons positief.â