Reizigers in stadsregio Rotterdam waarderen ov weer hoger
24 maart 2010
De reizigers in de stadsregio Rotterdam hebben het openbaar vervoer in
2009 weer hoger gewaardeerd dan het jaar ervoor. De algemene
waardering van de reizigers voor het vervoer per bus, tram en metro
bedraagt over 2009 7,1. Dat getal ligt daarmee in de regio hoger dan
in vergelijkbare gebieden, zoals de regio Amsterdam (6,9). Een en
ander blijkt uit de jaarlijkse ov-klantenbarometer van het
Kennisplatform Verkeer en Vervoer.
Motivatie
Portefeuillehouder Verkeer en Vervoer, Hans Vervat is blij met de
cijfers: âHet geeft aan dat de reizigers ons ov-product steeds meer
gaan waarderen. We hebben de afgelopen jaren flink geïnvesteerd in de
kwaliteit van de dienstverlening en het materieel. Het is fantastisch
om te zien dat de reizigers dat merken. Het geeft ons de motivatie om
door te gaan op de ingeslagen weg en de reizigers een nog beter
openbaar vervoer te bieden.â
Metro, tram en bus
De cijfers in het vervoergebied van de RET laten bijna op alle
onderdelen een stijging zien. De busreizigers van de RET waarderen de
prestaties net als in 2008 met een 7,3 en dat is hoger dan het
landelijk gemiddelde (7,2). De tram krijgt het cijfer 7,0. Een
stijging van 0,1 ten opzichte van het jaar daarvoor. De waardering
voor de metro stijgt zelfs met 0,2 punten tot 7,1. RandstadRail kan
zich echter in de grootste waardering van de reizigers verheugen. Dat
cijfer stijgt maar liefst met 0,8 punten van 6,7 in 2008 tot 7,5 in
2009. Directeur Pedro Peters van de RET is blij met de
reizigerswaardering: â Dit is het oordeel van onze klanten. Ik ben dan
ook trots dat we een 7 of hoger halen, op alle vlakken. Een prachtige
prestatie. Maar we zijn er nog niet. De reiziger geeft ook aan nog
niet voldoende tevreden te zijn met de informatie bij verstoringen,
ook al scoren we daar ook beter dan het gemiddelde van het land. Daar
wordt hard aan gewerkt. Nog dit jaar voeren we een hoogwaardig
reizigersinformatiesysteem in.â
Qbuzz
Het streekvervoer in de regio Rotterdam, dat door Qbuzz wordt
verzorgd, geeft ook een stijgende lijn te zien. De waardering voor
deze vervoerder, die eind 2008 voor het eerst in de regio het
busvervoer verzorgde, stijgt over 2009 ten opzichte van 2008 met 0,2
tot 7,5. Dat is 0,3 punten boven het landelijk gemiddelde. De cijfers
stemt directeur Rob van Holten van Qbuzz tot tevredenheid: âWij zijn
zeer tevreden met de start die we gemaakt hebben in de regio
Rotterdam. Uiteraard zijn er opstartperikelen geweest, maar onze
doelstelling was om de reiziger hier zo min mogelijk van te laten
merken. Als ik dan dit cijfer zie is ons dat gelukt met dank aan onze
vakbekwame medewerkers en ben ik dus zeer tevreden over ons eerste
jaar. Ik wil onze reizigers bedanken voor deze waardering. Ons doel is
en blijft dat onze klanten tevreden zijn dus ons streven is om het in
2010 beter te doen. De reiziger mag dat van ons verwachten.â
Connexxion
Op Voorne-Putten kreeg de busdienst van Connexxion van de reiziger het
cijfer 7,3. Hoewel dit cijfers in 2008 op hetzelfde niveau lag, is dit
altijd nog hoger dan het landelijk gemiddelde van 7,2. âWe zijn blij
met de uitslag van de OV-klantenbarometerâ, zegt Bruno Bruins, lid
Raad van Bestuur van Connexxion. âWe zien dat niet alleen de reizigers
in Voorne-Putten onze dienstverlening waarderen, maar in heel het land
scoren we boven het landelijk gemiddelde. Dat stemt ons positief.â
RET