Technische Universiteit Delft

TU Delft laat visie op 'Vliegtuig van de Toekomst' zien

Ook vliegen dient in de toekomst een stuk milieuvriendelijker te worden, maar daarvoor moet het ontwerp van onze vliegtuigen wél volledig op de schop. Onderzoekers van de TU Delft onderzoeken daarom hoe het "duurzame vliegtuig van de toekomst" er uit zou moeten zien. Het resultaat is een futuristisch concept, waarbij vleugels, cabine en motoren samensmelten in één vorm, een zogenaamde "Blended Wing Body".

Een zeven meter groot schaalmodel van het vliegtuig wordt een van de blikvangers in het Nederlandse paviljoen op de wereldtentoonstelling in Shanghai van mei tot oktober.

CleanEra

'De basisconfiguratie van een vliegtuig, een rechte romp met twee vleugels er aan, is sinds de jaren vijftig nauwelijks veranderd', zegt Professor Jacco Hoekstra, decaan van de faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek van de TU Delft. 'Onze huidige kennis stelt ons in staat om het energiegebruik, de milieubelasting en de geluidsoverlast van vliegtuigen grondig te verbeteren, maar daarvoor voldoet het optimaliseren van het huidige vliegtuigconcept niet meer. Het basisontwerp van het vliegtuig moet grondig op de schop.'

Over de vraag hoe deze noodzakelijke vliegtuig-metamorfose er uit zou kunnen zien, hebben onderzoekers van de TU Delft de laatste jaren intensief gestudeerd, in het speciale project CleanEra. Het ultieme doel van het project is de ontwikkeling van een volledig emissieloos vliegtuig, maar dat is een ontwikkeling die tientallen jaren zal kosten.

Samensmelting

Het resultaat van CleanEra is de zogenaamde Zero Emission Flying Testbed (ZEFT)-ontwerp, een 'Blended Wing Body'. Dat is een vorm waarbij de vleugels, de cabine en de motoren samensmelten tot één geheel. Daarmee kan het brandstofgebruik met tientallen procenten worden verminderd.

Ook aan de motoren valt nog veel te verbeteren. Zo wordt er onder andere gestudeerd op het gebruik van twee turbinerotors die in tegengestelde richting draaien. Daarmee kan de geluidsproductie aanzienlijk worden teruggebracht.

Horizon

Het nieuwe ontwerp schept ook uitdagingen voor het interieur. Zo is er geen plaats voor de gebruikelijke ramen. In plaats daarvan zitten er grote ramen aan de voorkant, voor vrijwel alle passagiers zichtbaar. Daarnaast zal de horizon op de zijkant van de cabine geprojecteerd worden, zodat de reizigers visueel weten in welke stand het vliegtuig zich bevindt.

Shanghai

'Nederland mag dan geen eigen vliegtuigen meer maken, de kennis over vliegtuigtechnologie is nog steeds zeer hoog', aldus Dirk Starink, voorzitter van de Netherlands Aerospace Group (NAG). 'We willen dus graag in Shanghai aan de wereld laten zien hoe de toekomst van het vliegtuig eruit kan zien. Al zal het zeker tot 2040 duren voor een vliegtuigtype zoals uit het CleanEra-programma, ook echt in gebruik wordt genomen.

De NAG vertegenwoordigt de Nederlandse bedrijven die werkzaam zijn in de vliegtuigbouw.