Nieuw interactief leermiddel draagt bij aan passend onderwijs

24/03/2010 14:57

Serious Toys

TikTegel in mei 2010 beschikbaar voor basisonderwijs

Nieuw interactief leermiddel draagt bij aan passend onderwijs

Den Bosch, 24 maart 2010

Vanaf mei 2010 is de TikTegel, een nieuw interactief leermiddel in de vorm van een digitaal speelbord, beschikbaar voor het basisonderwijs. De TikTegel, www.serioustoys.nl, laat kinderen zelfstandig werken en stemt het tempo en niveau af op de individuele leerling. De resultaten van elke leerling kunnen automatisch worden opgeslagen en zijn dan gemakkelijk te raadplegen voor de leerkracht. De TikTegel wordt geleverd met verschillende leersets gericht op cognitieve vaardigheden, taal, rekenen, ruimtelijk inzicht en sociale vaardigheden. De leersets worden ontwikkeld door toonaangevende educatieve uitgeverijen en bestaan uit speelstukken en software die samen met het bord het oefenmateriaal vormen. In mei is de eerste volledige set beschikbaar. Producent van de TikTegel is het bedrijf Serious Toys dat ontstaan is binnen Philips.

Frans de Lau, directeur basisschool De Beisterveld in Bergeijk: "De Tiktegel is een hulpmiddel om van handelend naar abstract te gaan. Daar zit mijns inziens de meerwaarde. De speelstukken zijn dan ook essentieel. Verder is de Tiktegel een instrument voor onderwijs op maat dat kinderen boeit en uitdaagt. Wat ik tot slot een sterk punt vind, is dat de Tiktegel heel breed is in te zetten; van rekenen tot taal tot muziek.''

Passend onderwijs

In het Nederlandse onderwijs bestaat toenemende aandacht voor het omgaan met verschillen tussen de leerlingen. Een logisch gevolg van de toenemende diversiteit onder de leerlingen en de groeiende mogelijkheden om de verschillen vroegtijdig vast te stellen. De behoefte aan individuele, op de leerlingen gerichte, leeromgevingen neemt hierdoor toe. En dat terwijl de klassen niet kleiner worden. De TikTegel, bij uitstek een leermiddel waarmee kinderen zelfstandig kunnen werken, vormt een passend antwoord op deze ontwikkelingen.

Wetenschappelijk verantwoord

De TikTegel is in nauwe samenwerking met het onderwijsveld ontwikkeld en is voortdurend onderwerp van uitgebreide pedagogische en psychologische onderzoeken. Zo zijn de zelfmotiverende eigenschappen van het concept proefondervindelijk aangetoond in verschillende onderzoeken met in totaal ruim 200 kinderen.

Willem Fontijn, medeoprichter Serious Toys: "Met de TikTegel krijgt de leerkracht in het primaire onderwijs ruimte om leerlingen op een pedagogisch verantwoorde wijze, zelfstandig en op een speelse manier hun cognitieve vaardigheden en motoriek te laten ontwikkelen. En dat op hun eigen niveau."

Over Serious Toys

Serious Toys ontwikkelt interactieve, elektronische leermiddelen die gebruikmaken van tastbare speel- en oefenobjecten. Bij de ontwikkeling van de leermiddelen staat een unieke combinatie van persoonlijke ontwikkeling en plezier centraal. Serious Toys werkt hierbij samen met toonaangevende educatieve uitgevers als Educo en ThiemeMeulenhoff. Ook uitgeverij Zwijsen onderzoekt de mogelijkheid om content te ontwikkelen voor de TikTegel. Verkoop en levering zal plaatsvinden via de bekende schoolleveranciers. Serious Toys is op 10 oktober 2008 als spin off van Philips Research opgericht en heeft haar hoofdkantoor in Den Bosch. Bij Serious Toys werken 10 medewerkers. Kijk voor meer in formatie op www.serioustoys.nl

Bij dit persbericht is een bijlage zichtbaar op www.perssupport.nl





http://www.serioustoys.nl


Noot voor de redactie:


Noot voor de redactie,