FloraHolland


Lisanthuskwekers op marktbezoek

FLORAHOLLAND (24 maart 2010) - Wat is de wens van onze klant? Met deze vraag gingen kwekers en toeleveringsbedrijven op pad tijdens de jaarlijkse Lisianthusdag van LTO groeiservice. De bijeenkomst werd deze keer georganiseerd door FloraHolland, Vereniging Bloemist Winkeliers en LTO groeiservice en stond geheel in het teken van een marktbezoek.
Op woensdag 17 maart bezochten 40 Lisianthuskwekers en toeleveringsbedrijven verschillende bloemisten in Middelburg en omstreken. De dag begon en eindigde in de gloednieuwe hal van Bloemengroothandel André's bloemen in Middelburg. De ontvangstruimte was ingericht met Lisianthus-arrangementen waardoor de kwekers al een eerste indruk kregen wat de bloemist met Lisianthus kan doen. Vervolgens bezochten de Lisianthuskwekers een aantal bloemenwinkels, variërend van markt- en straathandel tot de exclusieve bloemist in het hoge(re) segment. De bloemisten hadden vooraf Lisianthus ontvangen waarmee ze aan de slag konden. Kwekers zagen ter plekke welke mogelijkheden en problemen er zijn bij de verwerking van dit product.

Kennis delen
Het programma werd afgesloten bij Bloemengroothandel André's bloemen. Na een toelichting van het Bloemenbureau Holland over de promotiecampagne Lisianthus 2010 discussieerden de kwekers met de bloemisten die bezocht waren. Aan de hand van de gemaakte boeketten en arrangementen kwamen veel onderwerpen aan de orde. Bloemisten willen graag geïnformeerd worden over voorbehandeling en het bewaren van. Zij gaven ook aan dat de bloemsteeltjes soms te dun zijn waardoor de steel de bloem niet kan dragen. Dit wordt door de bloemist niet positief ervaren. Verder gaven diverse bloemisten aan dat Lisianthus zeer geschikt is voor verwerking in rouwwerk. Hieraan zou meer aandacht besteed moeten worden.

Meer samen is samen meer
Zowel kweker, toeleveranciers en bloemisten waren zeer tevreden over de opzet van deze dag. Het is een stap in de goede richting om bloemist en kweker meer in contact te laten komen om met elkaar kennis te delen. Want met deze kennisuitwisseling geven we de bloemist meer informatie over het product. En met deze kennis kan de bloemist zich onderscheiden ten opzichte van zijn concurrenten. Ketencommunicatie is essentieel, meer samen moet uiteindelijk lijden tot samen meer.....