FloraHolland
Lisanthuskwekers op marktbezoek
FLORAHOLLAND (24 maart 2010) - Wat is de wens van onze klant? Met deze
vraag gingen kwekers en toeleveringsbedrijven op pad tijdens de
jaarlijkse Lisianthusdag van LTO groeiservice. De bijeenkomst werd
deze keer georganiseerd door FloraHolland, Vereniging Bloemist
Winkeliers en LTO groeiservice en stond geheel in het teken van een
marktbezoek.
Op woensdag 17 maart bezochten 40 Lisianthuskwekers en
toeleveringsbedrijven verschillende bloemisten in Middelburg en
omstreken. De dag begon en eindigde in de gloednieuwe hal van
Bloemengroothandel André's bloemen in Middelburg. De ontvangstruimte
was ingericht met Lisianthus-arrangementen waardoor de kwekers al een
eerste indruk kregen wat de bloemist met Lisianthus kan doen.
Vervolgens bezochten de Lisianthuskwekers een aantal bloemenwinkels,
variërend van markt- en straathandel tot de exclusieve bloemist in het
hoge(re) segment. De bloemisten hadden vooraf Lisianthus ontvangen
waarmee ze aan de slag konden. Kwekers zagen ter plekke welke
mogelijkheden en problemen er zijn bij de verwerking van dit product.
Kennis delen
Het programma werd afgesloten bij Bloemengroothandel André's bloemen.
Na een toelichting van het Bloemenbureau Holland over de
promotiecampagne Lisianthus 2010 discussieerden de kwekers met de
bloemisten die bezocht waren. Aan de hand van de gemaakte boeketten en
arrangementen kwamen veel onderwerpen aan de orde. Bloemisten willen
graag geïnformeerd worden over voorbehandeling en het bewaren van. Zij
gaven ook aan dat de bloemsteeltjes soms te dun zijn waardoor de steel
de bloem niet kan dragen. Dit wordt door de bloemist niet positief
ervaren. Verder gaven diverse bloemisten aan dat Lisianthus zeer
geschikt is voor verwerking in rouwwerk. Hieraan zou meer aandacht
besteed moeten worden.
Meer samen is samen meer
Zowel kweker, toeleveranciers en bloemisten waren zeer tevreden over
de opzet van deze dag. Het is een stap in de goede richting om
bloemist en kweker meer in contact te laten komen om met elkaar kennis
te delen. Want met deze kennisuitwisseling geven we de bloemist meer
informatie over het product. En met deze kennis kan de bloemist zich
onderscheiden ten opzichte van zijn concurrenten. Ketencommunicatie is
essentieel, meer samen moet uiteindelijk lijden tot samen meer.....