Consumenten en merken werken samen om producten te verbeteren

24/03/2010 10:06

Brandialog

Brandialog lanceert de Club van de Merken, de eerste online community van consumenten die rechtstreeks samenwerken met de merkvertegenwoordigers om de producten, diensten en marketingcampagnes te verbeteren.

Iedereen is welkom in de Club van de Merken, die voor de consumenten een open deur is naar de wereld van de merken, via hun deelname aan ludieke cocreatie- en feedbacksessies in vertrouwelijke en beveiligde forums. Het testen van producten, het uitwerken van nieuwe diensten, de evaluatie van reclame, creatieve wedstrijden... de mogelijkheden zijn legio en van grote waarde !

Van de inschrijving van de consument tot de dialoog met de merkvertegenwoordigers

In een eerste fase schrijven de consumenten zich met enkele muisklikjes in op het platform, waarbij ze belangrijke sociodemografische gegevens verstrekken. Vervolgens stellen wij het typologisch profiel van de consumenten op om hen dan de sessies voor te stellen die het best aanleunen bij hun eigen activiteiten en verwachtingen. De merken nodigen van hun kant de consumenten uit die het best stroken met de segmenten waartoe zij zich willen richten.

De discussie verloopt in een beveiligd en vertrouwelijk online forum, specifiek opgebouwd rond het merk.

Er zijn heel wat interactiemogelijkheden :

- basisstudies om dieper inzicht te verkrijgen in de reële behoeften van de consumenten,

- het testen van producten, diensten en promotiecampagnes,

- peilingen,

- conversaties in de vorm van micro-blogging (genre Twitter) rond welbepaalde onderwerpen,

- lancering van creatieve wedstrijden,

- het delen van exclusieve informatie,

- mond-tot-mondmarketing-

-de merken kunnen, gedurende verscheidene weken of maanden, de meningen en ideeën van de consumenten verzamelen, en dat in optimale omstandigheden.

Met de Club van de Merken wordt de consument een echte 'consum-acteur' en kan hij echt zijn stempel drukken op de producten en diensten van morgen, via een volwaardige en volwassen relatie met de merken.

Met de Club van de Merken en zijn privéforums verheft Brandialog de kwalitatieve studies tot een nieuwe hoogte.

Wat het privéforum zo bijzonder maakt, is dat het, in tegenstelling tot traditionele enquêtes en marktstudies, de consument de mogelijkheid biedt om zijn mening te geven waar en wanneer die dat zelf wenst, thuis van op zijn pc of via gsm, en in de vorm van een doorlopende dialoog

De dialogen die in de Club van de Merken tot stand komen, verschaffen 'insights' van een veel betere kwaliteit dan de klassieke methodes, omdat de consument zich online makkelijker bloot geeft en de groepsinvloeden veel minder groot zijn. Bovendien zorgt het doorlopende karakter van deze sessies ervoor dat men veel beter zijn denk- en beslissingscyclus kan volgen en een heuse microgemeenschap kan opbouwen rond de dialoog met de merken.

De consumenten kunnen eveneens reageren en in alle vrijheid stemmen op de onderwerpen en commentaren die door anderen zijn gepost, en ze kunnen antwoorden op peilingen, wat de deelname bevordert van consumenten die eerder terughoudend zijn om hun eigen mening te uiten.

De consumenten worden niet betaald, maar beloond met wedstrijden en stalen.

Brandialog staat voor meer dan 7000 merken die luisteren naar het publiek

De ambitie van dit publieke dialoogplatform tussen consumenten en merken, dat werd gelanceerd in oktober 2009, bestaat erin om bruggen te slaan tussen de bedrijven en hun klanten, met het oog op de verbetering van de producten en diensten die we elke dag gebruiken. Op Brandialog zijn ruim 7000 merken toegankelijk om consumenten in de gelegenheid te stellen spontane feedback te geven.

Sinds zijn lancering is Brandialog gestaag geëvolueerd. De berichten naar de merken, die aanvankelijk volledig op private wijze werden verstuurd, kunnen vandaag ook publiek worden verzonden. Er werd ook een stuk actualiteit over de merken toegevoegd, er zijn allerhande peilingen en de merken kunnen via reactieoproepen ook consumenten vragen naar hun ideeën en meningen over precieze onderwerpen. In maart 2010 zet Brandialog een nieuwe grote stap met de lancering van de "Club van de Merken".

De onderneming

Brandialog is een divisie van de onderneming 'Dialog Solutions', gespecialiseerd in de creatie van open en gesloten online gemeenschappen, zowel voor B2C als voor B2B, om bedrijven te helpen een nauwere band te smeden met hun klanten en andere stakeholders.

De onderneming werd opgericht door Patrick Willemarck, gewezen directeur van communicatiebureaus als Grey, Young&Rubicam, editorialist, docent aan de Solvay handelsschool en auteur van een bekroond boek rond innovatie. Hij kreeg daarbij de steun van Alexandre Vandermeersch, ex-McKinsey, specialist in innovatie, consumentenstudies en marketing.

De onderneming telt onder haar klanten grote namen zoals RTL, Touring, Deutsche Bank, Ecover, New tree enz...

Voor eventuele hyperlinks en bijlagen: Zie het origineel