Persbericht

NXP en Technolution stap dichter bij productie van NAVTEQ Map & Positioning Engine Samenwerking leidt tot referentieapplicatie gebaseerd op MPE(TM)

Veldhoven - 24 maart 2010 - NAVTEQ, de toonaangevende aanbieder van digitale kaarten, verkeers- en locatiegegevens voor ingebouwde, draagbare, draadloze en zakelijke oplossingen, meldt dat het Map & Positioning Engine concept een flinke stap dichter bij productie is gekomen dankzij de ontwikkeling van een referentieapplicatie samen met NXP Semiconductors en de elektronica- en softwarespecialist Technolution.

Het MPE-referentiepakket omvat de NAVTEQ MPE-kaart en de gepatenteerde Electronic Horizon-technologie met een GPS-microprocessor, geheugen en alle vereiste software, inclusief map-matching, ADAS Interface Specification (ADASIS) en Controller Area Network (CAN) businterface. Hiermee hebben NXP en Technolution een duidelijk pad afgebakend van concept via referentietoepassing naar de uiteindelijke productontwikkeling. Ontworpen met concrete toepassingen in het achterhoofd moet het uiteindelijke product een MPE activeren in een ITS-chipset als basis voor location aware services en Advanced Driver Assistance Systems (ADAS).

Een belangrijke stap in de goede richting is de ATOP-chipset van NXP met 2.5/3 G connectiviteit. Dit stelt Technolution in staat een complete set location aware services rechtstreeks naar back-end servers te versturen. De connectiviteit biedt de mogelijkheid tot draadloze periodieke kaartupdates die afzonderlijke secties in de kaart vervangen door nieuwe informatie.

MPE maakt ADAS en location aware toepassingen mogelijk in alle voertuigen, zelfs diegene zonder navigatiesysteem of navigeerbare kaart. In dit geval is de eerste implementatie op de MPE-chipset een op weggebruik gebaseerde toepassing met een dienst voor snelheidswaarschuwingen. De MPE genereert een Electronic Horizon en berekent de veilige snelheid voor een aankomende bocht. Het systeem geeft de chauffeur tijdig een waarschuwing en de aanbevolen snelheid.

De accurate positiebepaling door het ingebouwde ADAS Map en Electronic Horizon is cruciaal voor applicaties met map-matching, zoals programma's met tolwegen waarin tarieffouten als gevolg van onnauwkeurigheden onacceptabel zijn. Met map-matching aan boord van het voertuig is de positiebepaling veel nauwkeuriger dan bij andere methoden van map-matching.

De gedetailleerde informatie die verzameld kan worden over het rijgedrag, opent de deuren naar talrijke organisaties. Verzekeringsmaatschappijen zouden het bijvoorbeeld kunnen gebruiken om niet alleen 'pay as you drive' polissen te ontwikkelen, maar ook voor de exacte berekening van het risico van elke bestuurder op basis van het eigen rijgedrag. Wegbeheerders zouden hun kosten kunnen verlagen omdat ze de tolpoorten en het personeel kunnen vervangen door een remote betaalsysteem. Wagenparkbeheerders en managers van personeel op de weg kunnen controleren hoe hun voertuigen worden gebruikt.

"Met deze nieuwste MPE-ontwikkeling komt de industrie dichter dan ooit bij de productiefase", zegt Bob Denaro, vice president ADAS bij NAVTEQ. "De voortgang die we samen met NXP en Technolution hebben geboekt zal ontwikkelaars en fabrikanten in staat stellen meer ADAS- en locatiegebonden toepassingen veel sneller op de markt te brengen."