FinanciëleOngeletterdheid.nl wil communicatiekloof dichten


AMSTERDAM, 20100324 -- Op woensdag 24 maart is de nieuwssite www.financieleongeletterdheid.nl gelanceerd. De site is een initiatief van Martijn Bennis, econoom en directeur van RedactiePartners MediaGroep. Financiële Ongeletterdheid.nl is er voor professionals in de financiële dienstverlening. De site biedt informatie voor marketing- en communicatiespecialisten die de kloof met de consument willen dichten. De site brengt nieuws, interviews en achtergronden over financiële communicatie.

Vertrouwen
"De crisis en verschillende affaires rond financiële dienstverleners hebben het vertrouwen van de consument in de sector ernstig beschadigd", stelt Bennis. "Dat vertrouwen kan alleen maar worden hersteld door een nieuwe aanpak in communicatie."

Simpele tools
De financiële sector heeft veel behoefte aan innovatieve communicatievormen. Bennis: "De markt wil wel, die zoekt naar nieuwe vormen. En dan vooral simpele, visuele tools om de grote groep consumenten met beperkte financiële kennis te bereiken."

Kretologie
In die nieuwe manier van communiceren past een reclamecampagne niet zo goed, stelt Bennis. "Dat blijft toch veelal hangen in kretologie. De bank verpakt in een zinnetje. Maar in deze sector gaat het niet om een pakkend zinnetje. Vertrouwen win je door inhoudelijk te communiceren op een laagdrempelige, heldere manier. Door producten uit te leggen, werkwijzen te verklaren en de informatie af te stemmen op de gebruiker." De nieuwssite bericht daarover en biedt daarnaast onderzoek en achtergronden.

Financieel laconiek
Uit meerdere rapporten blijkt dat ongeveer de helft van de volwassen Nederlanders zijn eigen financiële kennis als onvoldoende inschat. Zo'n 2,5 miljoen Nederlanders behoren tot de categorieën `Financieel laconiek' of `Financieel ongeletterd'. Deze groep loopt grotere financiële risico's en heeft vaker dan gemiddeld schulden.