Erasmus Universiteit Rotterdam

EUR en TU Delft brengen recht & innovatie samen

Datum
Van: 25 maart 2010 14:30
Tot: 25 maart 2010 17:00

---

Locatie:
Rotterdam The Hague Airport

Toelichting
Op donderdag 25 maart 2010 maakt het Centre for Law & Innovation (CLI) een vliegende start op Rotterdam Airport. In het CLI werken TU Delft en Erasmus Universiteit Rotterdam samen om technische innovaties tijdig aan het recht te toetsen. Voor het programma zie http://cli.eur.tudelft.nl/

Technische innovaties voortaan tijdig getoetst aan recht

Op donderdag 25 maart 2010 maakt het Centre for Law & Innovation (CLI) een vliegende start op Rotterdam-The Hague Airport. In het CLI werken TU Delft en Erasmus Universiteit Rotterdam samen om technische innovaties tijdig aan het recht te toetsen. Centraal bij de startbijeenkomst staat de Segway, het zelfbalancerende elektrische stepje, op straat een ideaal vervoermiddel voor mindervalide medeburgers. Een geweldige vinding, maar eenmaal gelanceerd werd het stepje niet toegestaan, omdat het niet voldeed aan de verkeerswetgeving.

Met de Segway als leidraad worden tijdens de startbijeenkomst de perspectieven van de politicus, de wetgevingsjurist en de gebruiker geschetst door onder meer PvdA-kamerlid Lia Roefs en de vader van Tim, die met zijn stepje de hele discussie op gang bracht. Andere prominente deelnemers zijn dr. Marc Loth, lid van de Hoge Raad der Nederlanden, prof.dr. Jacob Fokkema, voormalig rector magnificus van de TU Delft, en prof.dr. Nick Huls, hoogleraar rechtssociologie aan de EUR.

Mr.dr. Suzan Stoter, universitair hoofddocent Staats- en bestuursrecht aan de Erasmus Universiteit Rotterdam is een van de twee wetenschappelijke directeuren van het CLI. Prof.mr.dr. Stout, hoogleraar Recht en infratructuren aan de TU Delft, is de andere directeur. Stoter: "Nederland is veelal een voorloper op het gebied van technologische innovaties. Vreemd genoeg worden deze 'vondsten' meestal pas aan het recht getoetst, als ze al in een vergaand stadium van ontwikkeling zijn. Pas als ze toegepast gaan worden, stellen de overheid, producenten of potentiële gebruikers de vraag of de innovatie past binnen het bestaande rechtssysteem, of dat er iets moet worden aangepast. Het Centre for Law & Innovation brengt hier verandering in. Het CLI brengt juristen, bestuurskundigen en technici samen om hoogwaardig wetenschappelijk onderzoek en onderwijs te verzorgen. Want het verhaal van de Segway is illustratief. Denk maar aan de recente ophef over de bodyscan op Schiphol, of discussie rond de kilometerheffing, waarbij de vraag is of de tolpoortjes de privacy van de automobilist schenden. Op dit gebied is nog een wereld te winnen."

De Segway komt het begin 2007 onder de aandacht van het grote publiek. De Telegraaf kopt met het verhaal van de chronisch zieke Tim, die nog geen tweehonderd meter kan lopen, maar met behulp van de Segway toch kan buitenspelen. Doordat minister Peijs van Verkeer en Waterstaat het gebruik van de Segway op de openbare weg met ingang van 1 januari 2007 heeft verboden, wordt Tim de mogelijkheden tot een normaal leven onthouden. De minister verbiedt de Segway want het voertuig is in strijd met de Europese wetgeving. Omdat het stepje een motor heeft, is het te classificeren als bromfiets. Echter, als bromfiets voldoet het niet aan andere regels, onder meer vanwege het ontbreken van een mechanische rem. Op dat moment zijn er al enkele honderden valide en mindervalide Segway-gebruikers in ons land.

De zaak zorgt voor veel opschudding in de media en in politiek Den Haag. Minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat besluit onder zware druk van de Tweede Kamer om de step te gedogen, maar hiermee zijn de problemen niet opgelost. De Wegenverkeerswet moet worden aangepast, en dat duurt in Nederland anderhalf jaar. In afwachting van een definitieve wettelijke regeling is het gebruik van de Segway vanaf de zomer van 2008 toegestaan. De step heeft de dubbele status van snorfiets (maximaal 25 km p/u) en gehandicaptenvoertuig (maximaal 6 km p/u).