EUR en TU Delft brengen recht & innovatie samen
Datum
Van: 25 maart 2010 14:30
Tot: 25 maart 2010 17:00
---
Locatie:
Rotterdam The Hague Airport
Toelichting
Op donderdag 25 maart 2010 maakt het Centre for Law & Innovation (CLI)
een vliegende start op Rotterdam Airport. In het CLI werken TU Delft
en Erasmus Universiteit Rotterdam samen om technische innovaties
tijdig aan het recht te toetsen. Voor het programma zie
http://cli.eur.tudelft.nl/
Technische innovaties voortaan tijdig getoetst aan recht
Op donderdag 25 maart 2010 maakt het Centre for Law & Innovation (CLI)
een vliegende start op Rotterdam-The Hague Airport. In het CLI werken
TU Delft en Erasmus Universiteit Rotterdam samen om technische
innovaties tijdig aan het recht te toetsen. Centraal bij de
startbijeenkomst staat de Segway, het zelfbalancerende elektrische
stepje, op straat een ideaal vervoermiddel voor mindervalide
medeburgers. Een geweldige vinding, maar eenmaal gelanceerd werd het
stepje niet toegestaan, omdat het niet voldeed aan de
verkeerswetgeving.
Met de Segway als leidraad worden tijdens de startbijeenkomst de
perspectieven van de politicus, de wetgevingsjurist en de gebruiker
geschetst door onder meer PvdA-kamerlid Lia Roefs en de vader van Tim,
die met zijn stepje de hele discussie op gang bracht. Andere
prominente deelnemers zijn dr. Marc Loth, lid van de Hoge Raad der
Nederlanden, prof.dr. Jacob Fokkema, voormalig rector magnificus van
de TU Delft, en prof.dr. Nick Huls, hoogleraar rechtssociologie aan de
EUR.
Mr.dr. Suzan Stoter, universitair hoofddocent Staats- en bestuursrecht
aan de Erasmus Universiteit Rotterdam is een van de twee
wetenschappelijke directeuren van het CLI. Prof.mr.dr. Stout,
hoogleraar Recht en infratructuren aan de TU Delft, is de andere
directeur. Stoter: "Nederland is veelal een voorloper op het gebied
van technologische innovaties. Vreemd genoeg worden deze 'vondsten'
meestal pas aan het recht getoetst, als ze al in een vergaand stadium
van ontwikkeling zijn. Pas als ze toegepast gaan worden, stellen de
overheid, producenten of potentiële gebruikers de vraag of de
innovatie past binnen het bestaande rechtssysteem, of dat er iets moet
worden aangepast. Het Centre for Law & Innovation brengt hier
verandering in. Het CLI brengt juristen, bestuurskundigen en technici
samen om hoogwaardig wetenschappelijk onderzoek en onderwijs te
verzorgen. Want het verhaal van de Segway is illustratief. Denk maar
aan de recente ophef over de bodyscan op Schiphol, of discussie rond
de kilometerheffing, waarbij de vraag is of de tolpoortjes de privacy
van de automobilist schenden. Op dit gebied is nog een wereld te
winnen."
De Segway komt het begin 2007 onder de aandacht van het grote publiek.
De Telegraaf kopt met het verhaal van de chronisch zieke Tim, die nog
geen tweehonderd meter kan lopen, maar met behulp van de Segway toch
kan buitenspelen. Doordat minister Peijs van Verkeer en Waterstaat het
gebruik van de Segway op de openbare weg met ingang van 1 januari 2007
heeft verboden, wordt Tim de mogelijkheden tot een normaal leven
onthouden. De minister verbiedt de Segway want het voertuig is in
strijd met de Europese wetgeving. Omdat het stepje een motor heeft, is
het te classificeren als bromfiets. Echter, als bromfiets voldoet het
niet aan andere regels, onder meer vanwege het ontbreken van een
mechanische rem. Op dat moment zijn er al enkele honderden valide en
mindervalide Segway-gebruikers in ons land.
De zaak zorgt voor veel opschudding in de media en in politiek Den
Haag. Minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat besluit onder zware
druk van de Tweede Kamer om de step te gedogen, maar hiermee zijn de
problemen niet opgelost. De Wegenverkeerswet moet worden aangepast, en
dat duurt in Nederland anderhalf jaar. In afwachting van een
definitieve wettelijke regeling is het gebruik van de Segway vanaf de
zomer van 2008 toegestaan. De step heeft de dubbele status van
snorfiets (maximaal 25 km p/u) en gehandicaptenvoertuig (maximaal 6 km
p/u).
Erasmus Universiteit Rotterdam