Universiteit van Tilburg

Persbericht 23 maart 2010

Promotie Chantal Savelsbergh

Teamleren leidt tot betere prestaties

Uit een groep professionals ontstaat niet zonder meer een professioneel team. Vaak ligt de focus in een team op presteren en niet op leren samenwerken. Zeker onder tijdsdruk schieten experimenteren, evalueren en feedback erbij in.

Wie werkt er nog alleen? Veel werknemers werken in (project)teams maar een goed samenwerkend team ontstaat niet vanzelf. Ook niet als de (project)groep met zorg is geselecteerd. Samenspelen en samenwerken moet je leren. En dat kunnen teamleden alleen samen met elkaar leren door gezamenlijk leergedrag, oftewel zogenaamd teamleergedrag.

Chantal Savelsbergh (Heerlen, 1966) onderzocht teamgedrag in de praktijk en concludeert dat goed samenspel te leren is. Haar onderzoek levert inzicht in de concrete gedragingen waarmee een team leert en een meet-instrument waarmee elk team het eigen leervermogen kan diagnosticeren. Bovendien toont het onderzoek aan dat teamleergedrag sterk bijdraagt aan de team- en individuele prestaties. Het lijkt dus de moeite waard om daarin bewust te investeren.

En dat `bewust investeren' blijkt ook nodig, want veel projectmanagers die de promovenda interviewde, onderkenden de noodzaak wel van teamleergedrag maar gaven aan dat ze er nu even moeilijk tijd voor konden vrijmaken. De stress van de waan van de dag leek in de weg te zitten. Het onderzoek bevestigde dit vermoeden, dat in stressvolle teamomstandigheden, voortkomend uit overbelasting of een onduidelijke of conflicterende teamopdracht, teamleergedrag kunnen belemmeren. Juist dan is het dus van belang dat teamleiders bewust tijd claimen op de agenda voor teamleergedrag. Even een moment voor feedback en reflectie kan de stress doen verminderen en de teamprestaties verhogen.

De promovenda verdiepte zich daarom ook in de rol die de teamleider heeft om het teamleervermogen in een team te versterken. Zij laat met haar onderzoek zien dat de teamleider teamleergedrag met name kan stimuleren door persoonsgericht leiderschapsgedrag. Denk daarbij aan het geven van het goede voorbeeld door zelf feedback te vragen aan de stakeholders op het team, door teamleden te betrekken bij besluiten en hen goed te coachen.

Savelsbergh komt tot haar conclusies op basis van empirisch onderzoek (vragenlijsten, interviews) onder projectteams in de sectoren bouw, infra, utiliteit en ICT, in combinatie met studie van de relevante literatuur.

Chantal Savelsbergh is momenteel universitair docent bij de Faculteit Management Wetenschappen op de Open Universiteit en gespecialiseerd op het gebied van Human Resource Development, meer specifiek op teamleiderschap- en teamontwikkeling. Daarnaast is ze senior consultant bij Kennis&Co waar ze zich in de praktijk bezighoudt met de ontwikkeling van (project)teams en hun leiders.

Op donderdag 25 maart om 16.00 uur verdedigt zij haar proefschrift getiteld `Team learning behaviors, role stress and performance in project teams', in de aula van de Universiteit van Tilburg. Promotoren zijn Prof.dr. Rob Poell ((Faculteit Sociale Wetenschappen, departement HR-Studies, UvT) en Prof.dr. Beate van der Heijden (Open Universiteit).

Meer informatie:
Voor nadere inlichtingen kunt u contact opnemen met onze pers- en wetenschapsvoorlichters: e-mail persvoorlichters@uvt.nl, 013 - 466 2000 of direct met de promovenda: Chantal.savelsbergh@ou.nl, telefoon: 06 - 46 23 60 60.

UvT Communicatie & Marketing Aan-/afmelden Experts & expertise Archief persberichten Zoeken