Persbericht 23 maart 2010
Promotie Chantal Savelsbergh
Teamleren leidt tot betere prestaties
Uit een groep professionals ontstaat niet zonder meer een
professioneel team. Vaak ligt de focus in een team op presteren en
niet op leren samenwerken. Zeker onder tijdsdruk schieten
experimenteren, evalueren en feedback erbij in.
Wie werkt er nog alleen? Veel werknemers werken in (project)teams maar
een goed samenwerkend team ontstaat niet vanzelf. Ook niet als de
(project)groep met zorg is geselecteerd. Samenspelen en samenwerken
moet je leren. En dat kunnen teamleden alleen samen met elkaar leren
door gezamenlijk leergedrag, oftewel zogenaamd teamleergedrag.
Chantal Savelsbergh (Heerlen, 1966) onderzocht teamgedrag in de
praktijk en concludeert dat goed samenspel te leren is. Haar onderzoek
levert inzicht in de concrete gedragingen waarmee een team leert en
een meet-instrument waarmee elk team het eigen leervermogen kan
diagnosticeren. Bovendien toont het onderzoek aan dat teamleergedrag
sterk bijdraagt aan de team- en individuele prestaties. Het lijkt dus
de moeite waard om daarin bewust te investeren.
En dat `bewust investeren' blijkt ook nodig, want veel projectmanagers
die de promovenda interviewde, onderkenden de noodzaak wel van
teamleergedrag maar gaven aan dat ze er nu even moeilijk tijd voor
konden vrijmaken. De stress van de waan van de dag leek in de weg te
zitten. Het onderzoek bevestigde dit vermoeden, dat in stressvolle
teamomstandigheden, voortkomend uit overbelasting of een onduidelijke
of conflicterende teamopdracht, teamleergedrag kunnen belemmeren.
Juist dan is het dus van belang dat teamleiders bewust tijd claimen op
de agenda voor teamleergedrag. Even een moment voor feedback en
reflectie kan de stress doen verminderen en de teamprestaties
verhogen.
De promovenda verdiepte zich daarom ook in de rol die de teamleider
heeft om het teamleervermogen in een team te versterken. Zij laat met
haar onderzoek zien dat de teamleider teamleergedrag met name kan
stimuleren door persoonsgericht leiderschapsgedrag. Denk daarbij aan
het geven van het goede voorbeeld door zelf feedback te vragen aan de
stakeholders op het team, door teamleden te betrekken bij besluiten en
hen goed te coachen.
Savelsbergh komt tot haar conclusies op basis van empirisch onderzoek
(vragenlijsten, interviews) onder projectteams in de sectoren bouw,
infra, utiliteit en ICT, in combinatie met studie van de relevante
literatuur.
Chantal Savelsbergh is momenteel universitair docent bij de Faculteit
Management Wetenschappen op de Open Universiteit en gespecialiseerd op
het gebied van Human Resource Development, meer specifiek op
teamleiderschap- en teamontwikkeling. Daarnaast is ze senior
consultant bij Kennis&Co waar ze zich in de praktijk bezighoudt met de
ontwikkeling van (project)teams en hun leiders.
Op donderdag 25 maart om 16.00 uur verdedigt zij haar proefschrift
getiteld `Team learning behaviors, role stress and performance in
project teams', in de aula van de Universiteit van Tilburg. Promotoren
zijn Prof.dr. Rob Poell ((Faculteit Sociale Wetenschappen, departement
HR-Studies, UvT) en Prof.dr. Beate van der Heijden (Open
Universiteit).
Meer informatie:
Voor nadere inlichtingen kunt u contact opnemen met onze pers- en
wetenschapsvoorlichters: e-mail persvoorlichters@uvt.nl, 013 - 466
2000 of direct met de promovenda: Chantal.savelsbergh@ou.nl, telefoon:
06 - 46 23 60 60.
UvT Communicatie & Marketing Aan-/afmelden Experts & expertise Archief
persberichten Zoeken
Universiteit van Tilburg