FloraHolland
Inspirerend `Groene kriebels' seminar op Flora Trade Parc Venlo
VENLO (25 maart 2010) - Garden Plant en FloraHolland Venlo
organiseerden op maandag 22 maart jl. het `Groene kriebels' seminar in
Venlo. De drie sprekers van dit seminar gingen in op hoe tuincentra
hun klanten kunnen boeien en binden. Het ontdekken van de behoefte van
de klant werd hierbij als essentieel gezien. Het seminar vond plaats
tijdens een driedaagse orderbeurs van Garden Plant te Venlo. Naast
actuele Euregionale boomkwekerijproducten van zo'n 150 kwekers was
hier ook een uitgebreid assortiment aan mediterraanse planten te zien.
Volgens Frank Teuber, sr regiomanager van Bloemenbureau Holland,
houden klanten van overzicht. Ze willen weten met welk product ze te
maken krijgen, wat de kwaliteit is en wat de prijs. ,Creëer met sfeer
geborgenheid, dit zorgt weer voor koopbereidheid', aldus Teuber. ,Dit
creëer je door overzicht door niet te veel producten van een soort te
presenteren'. In het boeiende betoog van Frank Teuber zaten volop tips
om een tuincentrum in te richten op de behoefte van de klant:
`Presenteer niet wat jij wilt verkopen, presenteer wat de klant wil
kopen'.
Fré Jacobs, verantwoordelijk voor marketing & concepten bij
FloraHolland Venlo, gaf aan dat vrouwen vaak leidend zijn in het
koopgedrag bij tuinplanten. Zij vinden de achtergrond van het product
belangrijker en kijken hierbij bijvoorbeeld naar
milieuvriendelijkheid. Mannen zijn rationeler, zij kijken eerder naar
prijs en kwaliteit. Jacobs toonde een handig overzicht waarmee diverse
stijlgroepen ingedeeld worden. Zo staat Maria voor de oudere
conservatieve vrouw met een degelijke smaak. Maria koopt eerder
planten dan boeketten, want planten staan langer. Vanessa daarentegen
is uitdagend en prikkelend, altijd op zoek naar `bling bling'. Zij
houdt van extreem en theatraal. Jacobs toonde deze middag enkele
concepten die aansluiten bij de emotie en beleving van de diverse
stijlgroepen.
Johan Martens presenteerde de voorjaars- en zomertrends van Alflora.
Wat is `hot'! Zo liet hij de producten uit het Thema Crispy zien. Dit
thema is op Cuba gebaseerd en haalt de zonnige zomerwarmte binnen.
Stoer hout, warme geel- en bruintinten, rozen en Phalaenopsis passen
hier uitstekend bij. Met het thema Lavande wordt het buitenleven van
de Provence naar binnen gehaald. Manden met flinke lavendelplanten,
schalen vol blauwe violen, potten met violette hyacinten en vazen die
uitpuilen met delphinium, distels of vergeetmenietjes. Het thema
Lavande is royaal.
De bezoekers gingen enthousiast, vol inspiratie en met handige tips
deze middag weer naar huis. De volgende activiteit op Flora Trade Parc
Venlo staat alweer op het programma. Op zondag 18 april a.s.
organiseert Cash & Carry FloraZON vanwege haar 5-jarig jubileum een
grootse Bruidsshow in Venlo.