FloraHolland


Inspirerend `Groene kriebels' seminar op Flora Trade Parc Venlo

VENLO (25 maart 2010) - Garden Plant en FloraHolland Venlo organiseerden op maandag 22 maart jl. het `Groene kriebels' seminar in Venlo. De drie sprekers van dit seminar gingen in op hoe tuincentra hun klanten kunnen boeien en binden. Het ontdekken van de behoefte van de klant werd hierbij als essentieel gezien. Het seminar vond plaats tijdens een driedaagse orderbeurs van Garden Plant te Venlo. Naast actuele Euregionale boomkwekerijproducten van zo'n 150 kwekers was hier ook een uitgebreid assortiment aan mediterraanse planten te zien.

Volgens Frank Teuber, sr regiomanager van Bloemenbureau Holland, houden klanten van overzicht. Ze willen weten met welk product ze te maken krijgen, wat de kwaliteit is en wat de prijs. ,Creëer met sfeer geborgenheid, dit zorgt weer voor koopbereidheid', aldus Teuber. ,Dit creëer je door overzicht door niet te veel producten van een soort te presenteren'. In het boeiende betoog van Frank Teuber zaten volop tips om een tuincentrum in te richten op de behoefte van de klant: `Presenteer niet wat jij wilt verkopen, presenteer wat de klant wil kopen'.

Fré Jacobs, verantwoordelijk voor marketing & concepten bij FloraHolland Venlo, gaf aan dat vrouwen vaak leidend zijn in het koopgedrag bij tuinplanten. Zij vinden de achtergrond van het product belangrijker en kijken hierbij bijvoorbeeld naar milieuvriendelijkheid. Mannen zijn rationeler, zij kijken eerder naar prijs en kwaliteit. Jacobs toonde een handig overzicht waarmee diverse stijlgroepen ingedeeld worden. Zo staat Maria voor de oudere conservatieve vrouw met een degelijke smaak. Maria koopt eerder planten dan boeketten, want planten staan langer. Vanessa daarentegen is uitdagend en prikkelend, altijd op zoek naar `bling bling'. Zij houdt van extreem en theatraal. Jacobs toonde deze middag enkele concepten die aansluiten bij de emotie en beleving van de diverse stijlgroepen.

Johan Martens presenteerde de voorjaars- en zomertrends van Alflora. Wat is `hot'! Zo liet hij de producten uit het Thema Crispy zien. Dit thema is op Cuba gebaseerd en haalt de zonnige zomerwarmte binnen. Stoer hout, warme geel- en bruintinten, rozen en Phalaenopsis passen hier uitstekend bij. Met het thema Lavande wordt het buitenleven van de Provence naar binnen gehaald. Manden met flinke lavendelplanten, schalen vol blauwe violen, potten met violette hyacinten en vazen die uitpuilen met delphinium, distels of vergeetmenietjes. Het thema Lavande is royaal.

De bezoekers gingen enthousiast, vol inspiratie en met handige tips deze middag weer naar huis. De volgende activiteit op Flora Trade Parc Venlo staat alweer op het programma. Op zondag 18 april a.s. organiseert Cash & Carry FloraZON vanwege haar 5-jarig jubileum een grootse Bruidsshow in Venlo.