Rijksvoorlichtingsdienst

Nederlands paviljoen klaar voor World Expo 2010

Op 25 maart 2010 is in Shanghai het Nederlandse paviljoen voor de Expo 2010 opgeleverd. Nederland ligt daarmee op schema om alle voorbereiding rondom het paviljoen helemaal afgerond te hebben voor de opening van de Wereldtentoonstelling op 1 mei 2010.

Nederland kiest tijdens de World Expo 2010 voor duurzaamheid en innovatie. De inzending geeft daarmee China en de rest van de wereld de kans om te zien dat Nederland een aantrekkelijk en toekomstgericht land is om zaken mee te doen en als toeristische bestemming. De World Expo 2010 heeft het thema 'Better city, better life'. Daarmee daagt de organisatie van de Expo deelnemers uit om met ideeën te komen voor leefbare steden in de 21e eeuw. In 2010 woont naar verwachting namelijk 55 procent van de wereldbevolking in een stad. Nederland heeft, als een van 's werelds meest verstedelijkte en dichtbevolktste landen, veel te bieden op dit vlak.

Nederland presenteert zich in Shanghai met een aansprekend en origineel paviljoen: Happy Street, ontworpen door architect Körmeling. Happy Street is een stad die ontstaat langs een handelsroute. Het paviljoen is een straat in de vorm van een acht, het Chinese geluksgetal, waar bezoekers een reis kunnen maken langs Nederlandse iconen. Langs 'Happy Street' staan huisjes, ieder in een andere architectonische stijl, die samen de Nederlandse architectuurtraditie vertegenwoordigen. Voorbeelden zijn de nagebouwde chauffeurswoning van Rietveld en de Van Nelle Fabriek in Rotterdam. Elk huisje toont hoe innovatief en duurzaam Nederland omgaat met ruimte, energie en water. Thema's zijn onder meer waterzuivering, de kleinste computerchip en zonne-energie.

Op 18 mei is de Nederlandse nationale dag. Op die dag brengen de prins van Oranje en prinses Máxima samen met minister Van der Hoeven een bezoek aan Happy Street. Gedurende de hele duur van de Expo (van 1 mei tot en met 31 oktober) organiseren de deelnemers aan het paviljoen verschillende evenementen.

Volgens minister Van der Hoeven zet Happy Street Nederland nog beter op de kaart in China. "Met het paviljoen promoot Nederland de creativiteit, duurzaamheid en innovatie van ons land. Juist op die terreinen waar Nederland een koplopersrol vervult en zich kan onderscheiden. De bezoeker die het Nederlandse paviljoen verlaat, zal het gevoel hebben dat als alle initiatieven die hij heeft gezien en ervaren tot uitvoering komen, het leven in de stad een stuk aangenamer wordt."

Nederland is de tweede Europese handelspartner voor China. De export naar China is de afgelopen tien jaar enorm gegroeid tot bijna 4 miljard euro per jaar. Nederland is de tweede EU-investeerder in het Aziatische land en het aantal investeringen uit China in Nederland neemt toe. China groeide de afgelopen decennia met gemiddeld 10 procent per jaar. Zelfs ondanks de wereldwijde economische crisis liet China in 2009 een groei van ruim 8 procent zien. Voor Nederlandse ondernemers is het van belang om hier volop van te profiteren. Vandaar het belang van een sterke aanwezigheid op de Expo.

Nederland richt zich op de naar verwachting zeventig miljoen Chinezen die de Expo zullen bezoeken. Een belangrijke groep wordt gevormd door vertegenwoordigers uit de zakenwereld en de overheid. Zij worden uitgenodigd voor speciale gelegenheden in het paviljoen waar Nederlandse kennis over onder meer biotechnologie, transport, agribusiness en water centraal staan. De tweede doelgroep bestaat uit potentiële toeristen, met name de beter opgeleide stedelijke middenklasse. Het doel is hen op een laagdrempelige manier kennis te laten maken met Nederland.