Ingezonden persbericht

Passionned onderzoek: 'PDCA cyclus laat bedrijfsresultaten stijgen'
Het fundament onder business intelligence en performance management blootgelegd

Leusden, 25 maart 2010 - Onderzoek onder bijna vierhonderd organisaties laat zien dat de alom bekende PDCA cyclus (plan-do-check-act) cruciaal is om betere bedrijfsresultaten te boeken. Niet alleen kunnen hierdoor winstmarges verbeteren en werkvoorraden drastisch verminderen, ook kan de klanttevredenheid toenemen. Deze kwaliteitscirkel van dr. Deming blijkt nu het fundament te zijn om met stuurinformatie en prestatie-indicatoren groot succes te kunnen boeken.

"Verbetering van kwaliteit zal leiden tot een vermindering van uitgaven en tot een vermeerdering van productiviteit en marktaandeel." aldus Deming toen hij in de jaren '50 van de vorige eeuw een zaal met Oosterse Chief Executives toesprak. Deze uitspraak van Deming is klaarblijkelijk niet ver bezijden de waarheid gebleken.

Uit onderzoek blijkt dat niet de stuurinformatie zelf, hoe hoog van kwaliteit deze ook is, zorgt voor succes en een betere performance. De bepalende indicatoren voor succes blijken hoe we in de cirkel van de PDCA cyclus omgaan met die informatie in relatie tot de bedrijfsdoelen en strategie, of we de informatie daadwerkelijk gebruiken, met welk doel en of we met elkaar praten over de score op de prestatie-indicatoren.

"Iedereen heeft wel van de PDCA cyclus gehoord, maar er zijn weinig mensen die deze in een organisatie goed aan de praat kunnen krijgen, misschien ook omdat PDCA doet denken aan een klinisch kwaliteitssysteem en harnas waar niemand aan wil." zegt Daan van Beek, onderzoeksdirecteur van Passionned en auteur van diverse managementboeken waaronder 'De intelligente organisatie' en 'Sturen naar een intelligente overheid'.

Het onderzoek toont echter aan dat betere bedrijfsresultaten geen heel grote uitdaging zouden moeten vormen en praktisch gezien is de implementatie van de PDCA cyclus zeker niet onhaalbaar: 1. "bepaal normen en targets, evalueer deze regelmatig en stel ze bij" (plan, act), 2. "gebruik informatie voor analyse en actie", 3. "gebruik informatie om te verbeteren en te innoveren" (do), 4. "praat over de cijfers en spreek elkaar aan op negatieve en positieve prestaties" (check). "Uiteindelijk zijn bij deze factoren een zekere discipline, een analytische bedrijfscultuur en sociale vaardigheden van met name de leidinggevenden van doorslaggevend belang" aldus Van Beek.

De vier eerdergenoemde factoren kunnen gezien worden als de turbomotor onder de motorkap van een snelle en wendbare bolide. Van alle factoren die in het onderzoek zijn meegenomen, kunnen deze vier factoren voor ruim een derde verantwoordelijk worden gehouden voor betere bedrijfsresultaten bij performance management en business intelligence. Goede implementatie van de PDCA cyclus in alle lagen en disciplines van een organisatie kan dus degelijk het verschil maken!

Het PDCA onderzoek van Passionned is opgestart om meer inzicht te verkrijgen in de mate waarin slimme organisaties een substantieel betere performance laten zien. Bestuurders en managers worden opgeroepen om hun organisatie te benchmarken op intelligentie en om te zien of de PDCA cyclus bij hen goed draait. Zij ontvangen direct via internet een vergelijking met hun branchegenoten. Via de website www.biaward.nl kan de benchmark worden opgestart waarna deelnemers tevens managementadvies op maat krijgen.

Noot voor redacties

Meer informatie:
PR & Communicatie Passionned
Floor Doggenaar, floor.doggenaar@passionned.nl (

Ingezonden persbericht