Senternovem

25-03-2010 |

Winst uit logische bundeling lichte en zware lading: een kwestie van doen!

Onverwachte combinatie in een truck

Dagelijks stappen verschillende vrachtwagenchauffeurs in een half volle vrachtwagen op weg naar verre eindbestemmingen. Halfvol, omdat hij niet meer kilo's mag dragen en dus ruimte over heeft, of omdat hij zo'n lichte lading heeft dat hij veel meer kilo's had mee kunnen nemen. Deze vrachtwagens staan vervolgens achter elkaar in de file en stoken samen dubbel zoveel diesel weg.

Op 18 maart 2010 lieten messingfabrikant Outokumpu LDM en kunststoffenfabrikant Promens zien dat door zware en lichte goederen in één truck te laden en zowel op volume als op gewicht te optimaliseren, kosten, energie en CO2 worden bespaard. Het slim bundelen van ladingen leidt tot wel 40% minder ritkilometers, bespaart diesel en vermindert CO2. Zo wordt al snel een financieel voordeel behaald van meer dan EUR400 per rit. Daarnaast wordt het verkeer ontlast en worden onnodige kilometers op de Nederlandse autowegen voorkomen.
Wijzigingsdatum |

25-03-2010