Rabobank Nederland
Consumentenbond slaat plank mis met kostenstijging betaalpakketten

De Consumentenbond suggereert in eigen onderzoek dat Rabobank prijsstijgingen op betaalpakketten zou doorvoeren van meer dan vijftig procent. In dit onderzoek van de Consumentenbond, waar Rabobank zelf de correcte gegevens voor heeft aangeleverd, worden appels met peren vergeleken. De Rabobank distantieert zich dan ook van de uitkomsten van dit onderzoek.

Wat zijn de feiten:

* De prijzen van de pakketten van Rabobank zijn in 2010 met 1% tot 2% verhoogd, dat is op inflatieniveau.
* Een Rabo Riantpakket van 2009 met Rabocard wordt in 2010 vergeleken met een Rabo Riantpakket met een Goldcard*. Dit zijn appels en peren. Een Rabo Riantpakket met Rabocard kost in 2009 ¤9,95 per kwartaal en in 2010 ¤10,10. Een Rabo Ro Riantpakket met Goldcard kost in 2009 ¤14,85 per kwartaal en in 20100 ¤15,05.
* Door de verkeerde vergelijking wordt gesuggereerd dat de klant van de Rabobank dus tientallen procenten meer zou gaan betalen. Dit is feitelijk onjuist en gaat om de hiervoor genoemde prijsverhoging van 1 a 2 %.

We betreuren het dat de Consumentenbond met haar onderzoek de indruk heeft gewekt dat klanten van de Rabobank worden geconfronteerd met hoge prijsstijgingen.

*De Rabocard is de standaard creditcard van de Rabobank en de Goldcard is een creditcard van de Rabobank met extra services.