Ingezonden persbericht


Onderzoek MIND Magazine wijst uit:
Nederlanders geloven massaal in 'De Ware'

Betrouwbaarheid en verbondenheid belangrijkste reden bij partnerkeuze

Mind Magazine presenteert de resultaten van een onderzoek naar de partnerkeuze van de Nederlanders. Het blijkt dat ruim 70% van de respondenten in 'De Ware' gelooft. Nadat de eerste verliefdheid over is, zijn de belangrijkste beweegredenen om bij iemand te blijven: betrouwbaarheid, verbondenheid en het elkaar aanvullen. Opvallend is dat de respondenten seksuele overwegingen en lichamelijke aantrekkingskracht aanzienlijk minder noemen, als onderdeel van hun top vijf. Ook financiële overwegingen blijken slechts in 6% van de gevallen een reden te zijn en 88% van de ondervraagden geeft aan dat hun sociale omgeving geen invloed heeft op de partnerkeuze. Tevreden volk
Nederlanders zijn opvallend tevreden over hun partnerkeuze en blijken romantisch te zijn ingesteld. Want naast de 70% die in 'De Ware' gelooft, geeft ook 80% van de respondenten aan te geloven in liefde op het eerste gezicht. Betrouwbaarheid schept de voorwaarde voor het aangaan van een diepe, emotionele band en wordt dan ook als voornaamste reden genoemd om bij iemand te blijven. Een sterke emotionele verbondenheid wordt daarnaast vaak als belangrijkste reden genoemd, door 24% van de ondervraagden: het motiveert om zich aan te passen, compromissen te sluiten en de partner te vergeven voor zijn of haar fouten.

Opvallende resultaten uit het onderzoek dat MIND Magazine liet uitvoeren door De Vos & Jansen Marktonderzoek onder 537 respondenten, waarvan 51% vrouw en 49% man:
* 43% van de respondenten zou zeker opnieuw voor hun huidige partner kiezen
* 83% van de mannen gelooft in liefde op het eerste gezicht
* Fysieke aantrekkingskracht wordt slechts door 4% als voornaamste reden genoemd om bij iemand te blijven
* 47% van de respondenten twijfelt nooit of ze de goede partnerkeuze hebben gemaakt
* Seksuele overwegingen en lustgevoelens zijn bij slechts 3,5% een reden voor partnerkeuze

Over MIND Magazine
MIND magazine, een psychologieglossy voor mensen die bewust positief in het leven staan, schrijft over onderwerpen op het gebied van psyche en gedrag, samenleven, spiritualiteit, en wellness. In 2008 won MIND Magazine de Bruna Publieksprijs als BESTE NIEUWE TIJDSCHRIFT van het jaar. Editie 2 van MIND Magazine ligt vanaf 25 maart in de winkel.

www.mind-magazine.nl


Noot voor redacties


----------