Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Reputatierisico outsourcing sterk onderschat

Nijkerk, 25 maart 2010 - Outsourcing is inmiddels doorgedrongen tot in bijna alle segmenten van de economie. Als het allemaal goed gaat zijn de voordelen voor het bedrijf aanzienlijk. Máár, zo waarschuwt François Zielemans, managing partner bij Virtum: het afbreukrisico neemt ook sterk toe, met name in de financiële sector. En wanneer het bedrijf onder vuur ligt is de weg terug zwaar en lang.

Terwijl consumenten denken dat ze met één bedrijf zaken doen, blijkt dat in werkelijkheid wel tien organisaties, in binnen- en buitenland, betrokken zijn bij het eindproduct. Zo zijn er Zuid-Afrikanen die hypotheekaanvragen administratief verwerken en Filippino's die salarismutaties administreren. Zielemans: 'Hoe meer werkzaamheden bedrijven uitbesteden, hoe groter de kans dat het een keer misgaat. Dit komt doordat het steeds verder opsplitsen van de waardeketen ertoe kan leiden dat het bedrijf het overzicht verliest.'

'Voor de consument mag het in principe niet uit maken hoe de banken hun zaken intern regelen, maar hij is wel degene die aan het kortste eind trekt als het mis gaat. Het gaat om zijn pensioen- of bankgegevens. Tegelijkertijd loopt de reputatie van het bedrijf waar de consument klant is grote schade op, omdat de media het niet na zal laten om deze missers breed uit te meten,' aldus Zielemans.

Slechte publiciteit
Voorbeelden hiervan zijn de consumenten die belegden in het piramidespel van Madoff, zonder dat de consument of de bank zich bewust waren van de risico's. Of de kleine callcenters die op internet de bankgegevens van 21 miljoen Duitse consumenten te koop aanboden. Ook De Nederlandsche Bank heeft het risico dat outsourcing met zich meebrengt onderkend en het als één van de aan te pakken thema's voor 2010 op de agenda gezet. De Amerikaanse zakenbank Goldman Sachs heeft inmiddels ook de gevolgen van negatieve publiciteit ondervonden. In het jaarverslag van Goldman over 2009 figureert daarom een nieuwe risicofactor, zo meldt zakenkrant The Wall Street Journal. Namelijk 'slechte publiciteit'.

Onvoldoende zicht op risicoprofiel
Volgens Zielemans ontstaan de problemen door onvoldoende zicht op het risicoprofiel van de gehele waardeketen en het onderschatten van de 'risicodynamiek'. 'Banken werken het risico-profiel onvoldoende bij. Naast de klant, veranderen ook de economie, samenleving, focus van toezichthouders en onderleveranciers. Gedreven door het willen aanbieden van steeds meer producten die ook nog eens complexer worden, zijn banken steeds meer gaan outsourcen in plaats van dat ze de activiteiten zelf uitvoerden. Totdat niemand meer begreep waar welke risico's zaten binnen de waardeketen van de bank.'

Ketenmanagement
Zielemans: 'Een zekere afhankelijkheid van anderen is geen probleem, maar als dit ervoor zorgt dat je niet meer in één minuut kan uitleggen waar je leveranciers mee bezig zijn, begeef je je op glad ijs. Daarmee wordt ketenmanagement een thema dat de komende tijd steeds prominenter op de agenda van bedrijven zal verschijnen.'

Over Virtum
Virtum is een organisatieadviesbureau dat hulp biedt aan 'CIO's nieuwe stijl'. De adviseurs helpen organisaties bij het afstemmen van de IT-waardeketen op de bedrijfsprocessen en stellen hen in staat om zich te ontworstelen aan het juk van 'kostenpost'. De nieuwe IT-organisatie is een interne zakenpartner die begrijpt waar de werkelijke kansen en bedreigingen van de business liggen en hoe de IT-organisatie aantoonbaar bijdraagt aan het adresseren hiervan. Essentieel in de aanpak is de verticale benadering. Om IT effectief in te zetten moet gekeken worden naar de bedrijfsprocessen in de gehele organisatie. Virtum werkt bij de uitvoering van projecten samen met Ventus en is gevestigd in Nijkerk. Kijk voor meer informatie op www.virtum.nl.