Media alert

Twitteren op het werk niet zonder risico
~ GFI Software geeft vijf basisregels voor veilig gebruik van Twitter ~

25 maart 2010 - Twitter is een groot succes. Niet alleen burgers, maar ook steeds meer politici, journalisten en ondernemingen zijn actief op de microblogging-site. Inmiddels maken er ruim 350 miljoen mensen wereldwijd gebruik van Twitter. Steeds meer organisaties zijn zich er echter ook van bewust dat er risico's zijn verbonden aan het gebruik van Twitter en dat het ontwikkelen van beleid noodzakelijk is. GFI Software biedt vijf basisregels voor het zakelijke gebruik van Twitter.

Twitter op de werkvloer betekent een groter risico op malware en virussen. Het gebruik van ingekorte URL's maakt het eenvoudig om links naar besmette sites te maskeren of gebruikers naar een websites te lokken die zij anders nooit zouden bezoeken. Bovendien komt het steeds vaker voor dat kwaadwillenden met behulp van valse diensten persoonsgegevens weten te bemachtigen. Ook neemt de kans op het uitlekken van vertrouwelijke informatie toe wanneer medewerkers massaal gebruik maken van Twitter. Zonder erbij stil te staan kunnen medewerkers concurrentiegevoelige gegevens over een nieuw product of een project prijsgegeven, waarna de informatie voor iedereen toegankelijk is. Een bijkomend verschijnsel is dat medewerkers teveel vertrouwen hebben in de personen die hen volgen en de applicaties die gratis te verkrijgen zijn om de Twitter-account te beheren. Zij realiseren zich niet dat deze applicaties mogelijk onveilig zijn en gebruikt kunnen worden om account-gegevens te stelen.

Twitter is ideaal om vrienden en collega's te informeren over waar je mee bezig bent en waar je bent. Impulsieve mededelingen kunnen schadelijk zijn, zeker wanneer de medewerker ook zakelijke tweets verstuurt. Het imago van de onderneming kan schade oplopen wanneer een medewerker kwetsende of ongenuanceerde berichten verstuurt via Twitter. Dit geldt uiteraard ook wanneer een medewerker zich negatief uitlaat over een klant.

Het verbieden van Twitter is niet de oplossing van het probleem. Het is verstandiger om medewerkers te informeren over de risico's en hen te helpen bij het voorkomen van problemen. De volgende vijf regels helpen ondernemingen om de risico's te reduceren:


* Denk twee keer na voordat je een tweet verstuurt. Maak medewerkers ervan bewust dat zij eerst moeten nadenken over integriteit en beveiliging voordat zij op verzenden drukken
* Wees terughoudend met URL's in tweets. Als het niet noodzakelijk is om een website te bezoeken, doe het dan niet
* Laat medewerkers zien waar ze op moeten letten als ze gebruik maken van Twitter. Wanneer zij zich bewust zijn van de risico's, zullen zij ook verstandiger handelen
* Voorkom een confrontatie op Twitter. Het is een fantastisch instrument om feedback van klanten te verzamelen, maar zeker niet geschikt om onenigheid op te lossen
* Zorg voor duidelijk beleid en laat medewerkers zich committeren aan deze richtlijnen door het document te ondertekenen. Zij kunnen dan achteraf ook niet als excuus gebruiken dat zij niet op de hoogte waren van de regels

"Nu steeds meer organisaties hun eigen accounts opzetten en klanten stimuleren om hen te volgen, moeten zij zich er ook bewust van zijn wat de risico's zijn en maatregelen treffen om problemen te voorkomen", stelt Walter Scott, CEO bij GFI Software. "Wanneer je slechts 140 karakters tot je beschikking hebt, moet je nog beter nadenken over de boodschap die je communiceert. Twitter biedt vele voordelen, maar het kan zeker geen kwaad om met medewerkers duidelijke afspraken te maken."