Rijksvoorlichtingsdienst

Grootschalige weguitbreiding Schiphol - Amsterdam - Almere stap dichterbij

Grootschalige weguitbreiding Schiphol - Amsterdam - Almere stap dichterbij

De 63 kilometer autosnelweg tussen Schiphol, Amsterdam en Almere krijgt een metamorfose door onder meer de bouw van 2 tunnels, een eco-aquaduct en de aanpassing van 100 bruggen en viaducten. Met een investering van 4,2 miljard wordt de centrale verkeersader van de Noordvleugel klaargemaakt voor de toekomst. De ministers Eurlings van Verkeer en Waterstaat en Huizinga van Ruimte en Milieu tekenden vandaag het ontwerp-tracébesluit. "Het demissionair kabinet pakt vol door met het filevrij maken van ons wegennet. Deze grootste wegeninvestering van Balkenende IV verlost de omgeving van Amsterdam voor decennia lang van de huidige files", aldus minister Eurlings.

Het plan is goed ingepast in de omgeving en maakt bovendien de Schaalsprong Almere mogelijk. Er worden twee tunnels aangelegd, één in de A9 bij Amstelveen en één in de A9 Gaasperdammerweg. Verder wordt gebruikt gemaakt van dubbellaags ZOAB en extra hoge geluidsschermen om de geluidseffecten te beperken. Innovatieve middelen zullen worden toegepast om de luchtkwaliteit te verbeteren. In de kruising van de Natte As met de A1 wordt 116 miljoen euro geïnvesteerd . Bij de weguitbreiding hoort een samenhangend pakket van investeringen in natuur, cultuurhistorie en water zoals een natuurboulevard, recreatieve vaarverbindingen, fietspaden en bruggen.

Het nu gekozen zogenoemde Stroomlijnalternatief kan rekenen op een breed maatschappelijk draagvlak. Het is het besluit van het Kabinet om de bestaande weginfrastructuur op het traject Schiphol-Amsterdam-Almere uit te breiden.

De investeringen in de bereikbaarheid in de Noordvleugel beperken zich niet tot wegen. Voor het gehele traject wordt gewerkt aan een pakket aan openbaarvervoer maatregelen van honderden miljoenen. Hiervoor verschijnt nog dit jaar een ontwerp-tracébesluit over de spooruitbreiding op het traject Weesp - Lelystad.

De weguitbreiding omvat de circa 63 kilometer autosnelweg op de A9, de A10, de A1 en de A6. Op de A9 gaat het om de wegdelen tussen knooppunt Badhoevedorp en knooppunt Holendrecht ende A9 Gaasperdammerweg Op de A10-Oost vindt uitbreiding plaats tussen knooppunt Amstel en knooppunt Watergraafsmeer, op de A1 tussen knooppunt Watergraafsmeer en knooppunt Muiderberg en op de A6 tussen knooppunt Muiderberg en Almere-Buiten Oost. Er wordt een nieuwe brug over het Amsterdam-Rijnkanaal gebouwd die de A1 en A9 Gaasperdammerweg gaat verbinden via een bypass. Ter hoogte van Muiden komt een eco-aquaduct in de A1. Daarnaast worden 5 grote knooppunten aangepakt en moeten ongeveer 100 bruggen en viaducten aangepast worden.

Op alle fronten is de Noordvleugel van de Randstad in de afgelopen decennia sterk gegroeid. Zowel in economische bedrijvigheid rond Schiphol, als de snelle uitbreiding van Almere. Voor de komende jaren staat nog meer te wachten. Dat vergt veel van de infrastructuur. De A9 en A1 zijn beruchte file-locaties. Door de weguitbreiding wordt de bereikbaarheid van dit gebied verbeterd. De kosten voor dit project zijn ¤4,2 miljard. De realisatie start medio 2011. Dan wordt eerst de A10-Oost aangepakt. Het gehele project is gereed in 2020.

Het project Schiphol-Amsterdam-Almere is onderdeel van het programma Randstad Urgent. Met Randstad Urgent zetten alle partijen de schouders eronder om de problemen in dit deel van de Randstad op te lossen. Zo moet de Randstad weer een economisch sterke regio worden, waar het aantrekkelijk is om te wonen, te werken en te leven.

Procedure

Vanaf 26 maart 2010 ligt het ontwerp-tracébesluit (OTB) Schiphol - Amsterdam - Almere gedurende zes weken ter inzage. Gelijktijdig met het OTB wordt ook het Aanvullend MER (milieu-effect rapport) ter inzage gelegd. Omwonenden en belanghebbenden kunnen in deze periode hun zienswijze naar voren brengen. Die reacties worden meegenomen en afgewogen bij het opstellen van het definitieve tracébesluit (TB).

Locaties ter inzage legging

In de periode van 26 maart tot en met 6 mei 2010 ligt het OTB Schiphol-Amsterdam-Almere tijdens de reguliere openingstijden op de volgende locaties ter inzage:
* de gemeentehuizen van Almere, Amstelveen, Amsterdam, Diemen, Haarlemmermeer, Muiden, Naarden, Ouder-Amstel, Weesp en Zeewolde;
* de stadsdeelkantoren van Amsterdam-Oost/Watergraafsmeer en Amsterdam Zuidoost;
* de provinciehuizen van Flevoland en Noord-Holland;
* de kantoren van Rijkswaterstaat: diensten Noord-Holland en IJsselmeergebied en het wegendistrict Amsterdam;
* informatiecentrum van het ministerie van Verkeer en Waterstaat (V&W) en bibliotheek van het ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer (VROM), beide in Den Haag;
* het informatiecentrum AmstelveenInformatie;

* het Hoogheemraadschap van Rijnland (Leiden), het Hoogheemraadschap Amstel, Gooi en Vecht (Amsterdam) en het waterschap Zuiderzeeland (Lelystad)
* het kantoor van stadsregio Amsterdam.

Ook zijn de stukken digitaal in te zien via de site van het Centrum Publieksparticipatie www.centrumpp.nl.

Zienswijze indienen

Omwonenden en belanghebbenden kunnen gedurende de hele periode van de terinzage legging schriftelijk of mondeling hun zienswijze indienen. Schriftelijke reacties kunnen tot en met 6 mei 2010 gestuurd worden naar Centrum Publieksparticipatie in Den Haag. Voor het mondeling indienen van een zienswijze zijn er de volgende mogelijkheden: 6 april in gemeentehuis Diemen, 7 april in gemeentehuis Ouder-Amstel, 14 april in gemeentehuis Muiden en 15 april in gemeentehuis Almere. De exacte locaties en tijden hiervoor staan vermeld op www.centrumpp.nl en op www.schiphol-amsterdam-almere.nl.




RVD Mediafeed